27.03. – 04.04.2019 PROVIDENCIA Y SANTA CATALINA (Colombia)

Som man hører jeg sier på filmen, vi har det som vanlig her i «Numa» på tur.

Vi humpet oss frem i mellom 4,5 og 5,5 knop. Pr. motor. Begge motorene faktisk. Det eneste spennende som skjedde var at vi holdt på å miste jolla. Bolten i den ene sjakkelen hadde gått i stykker. Vi hadde nok ikke mistet jolla, siden det var to andre tau og sjakler som holder den oppe i davitene. Men vi kunne ha mistet bensintanken og sandalene våre. Kapteinen fikk tjoret jolla skikkelig fast igjen. Godt vi oppdaget det.

Vi rakk frem til Providencia i god tid før det ble mørkt.
Rett før klokka 17 kunne vi kaste ankeret i bukta hos alle de andre i S2R2. Eller jeg fikk ikke kastet det med en gang, for Steve i «Innamorata» kom jollende i en helsikkes drittfart. Jeg trodde det var for å si ifra at vi ankret på feil plass. Men det var bare for å peke ut hvor baren i land var. Der hvor det er sundowner i kveld.
Der inne ligger baren. Den ligger på Santa Catalina som er den lille naboøya til Providencia. De er forbundet med en gangbro.

Vi fikk aldri tid til å dra i land denne kvelden. Det var et par tre joller som kom bortom for å si hei og velkommen. Veldig hyggelig å se folket i «Pisces», «Schloss Ort» og «Be-Be» igjen. De har jo bestandig mye å fortelle og massevis av informasjon å komme med, så landturen fikk vi gjemme til i morgen. Det ble middag om bord og tidlig kvelden på herr og fru «Numa».

Dagen etter dro Steinar inn til byen for å sjekke inn. Vi hadde hørt at kapteinen blir skysset fra immigration til customs på scooter, så jeg ble ikke med. Det viste seg å stemme, og det tok ganske lang tid. Så jeg rakk å vaske en ladning med klær, vasket opp, spiste frokost og vasket cockpit og akterdekk. Watermakeren er ikke særlig samarbeidsvillig. Den skrur seg ikke av av seg selv lenger, og filter tetter seg veldig ofte.

Da kapteinen kom tilbake flyttet vi «Numa». Han hadde vært på rekognosering i bukta, og det er ikke så mye svell lenger inne. Det var himmelsk å slippe det svellet. Det var så ille at jeg kunne kjenne sjøsyken komme krypende. Ikke så hyggelig når man ligger til ankers.

Vi har «væmøter» på baren vi bare kaller «Our Bar». Det er mye prat om når vi skal reise videre til neste destinasjon som er Honduras Bay Islands. Alle er litt sånn kanskje de skal reise mandag, eller kanskje fredag. Eller kanskje lørdag.
Sabrina har kommet opp med et veldig morsomt konsept. En «Talking Stick». Det er nemlig VELDIG vanskelig å komme til ordet i disse samlingene. Alle har noe på hjertet hele tiden. Så uten «Snakkepinnen» kan man ikke si noe. Det virker ikke helt kan man si.

Vi vil gjerne reise sammen alle sammen. Problemet er bare at noen seiler veldig fort, og andre veldig sakte. Det er vanskelig å holde oss samlet. Men de som seiler fortest får bare reve seilene da. Vanskeligere er det ikke.

Jollekaia. Her er vi velkomne, og det er bare et kvarters rusletur til byen.
«Our Bar»
Kreativ pynting i denne hagen.
Gangveien mot broen
Dette må vel kalles ekte gatekunst?
På ettermiddagen var vi tilbake på «Our Bar» for å høre et foredrag om øya, eller øyene og menneskene her. Dessverre fikk jeg ikke med meg hva damen heter, men hun er raizal. Og det var det mye av foredraget handlet om.

Raizal er etterkommere av de afrikanske slavene, selv om de nå er ganske utvannet.

Det å være raizal handler ikke så mye om rase, men tilhørigheten til øya og havet. De er anerkjent som urbefolkning, og de må kunne dokumentere i alle fall en raizal i tre generasjoner bakover for å kunne bli registrert som raizal. Altså må f.eks. mor, bestemor eller oldemor være raizal.

De snakker kreolsk som er basert på engelsk for det meste. Med innslag av spansk og vestafrikansk. Istedenfor f.eks. tårer sier de eyewater som er direkte oversatt fra afrikansk.

Vi fikk hele historien fra øya ble «oppdaget» på 1600-tallet og bebodd av puritanere fra England og frem til i dag som de er underlagt Colombia. Det er bare 5.821 innbyggere på Provicencia y Santa Catalina, og det var kjempeinteressant å høre på.

Etter foredraget var det  bare å komme seg inn til byen. Mr. Bush, rallyets agent her, skulle arrangere fest for oss. Til slutt fant vi frem. Det var bare å følge en vanvittig høy musikk, og der fant vi disse stolene pent plassert ved siden av hverandre. Det ante oss at vi skulle bli underholdt.
I kafeen kunne vi bestille litt enkelt å spise, samt noe å drikke. På denne festen måtte vi også betale selv. Litt merkelig å invitere til fest der gjestene må betale mat og drikke selv.
Etter hvert var vi alle mann alle. I en liten bakgate. Vi hadde fått oss noe å drikke, og var nesten døve av den øredøvende musikken.
Etter at Mr. Bush hadde pratet litt og fortalt hvor fantastisk han synes det er at «Suzie Too Rally» kom hit til Providencia, begynte underholdningen. Først var det et ungt par som danset gamle danser i gamle kostymer.

Film Jeg er redd jeg allerede da var helt satt ut av den øredøvende musikken som hadde vært i forkant, og var derfor en antydning til negativ. Dette er danser som slavene danset som underholdning for hoffet. Fælt å si det, men de var lite inspirerende og overhodet ikke fengende. Men de var vakre da. (Trykk på lenken for å se filmen).

Deretter kom det en ung mann som spilte på dette instrumentet. (Trykk på lenken for å se filmen).

Deretter hadde jentene kledd av seg litt og vi fikk se litt mer salsainspirert dans. Må si at det var veldig mye finere. (Trykk på lenken for å se filmen)

Det viste seg jo også at vi var en del av underholdningen. Den ene etter den andre ble dratt opp på scenen og måtte danse både salsa og gamle engelske puritanske danser. Steinar og jeg nektet iherdig og fikk slippe.

Nei, dette ble mye negativt om noe som sikkert skulle være en fin fest. Men det er ikke helt vår greie. «Schloss Ort» gikk først, og da følte vi at vi kunne gå vi også. Var tilbake i «Numa» allerede klokka 21.

Så deilig det er å ikke være fyllesyk dagen derpå. Jeg nyter morgenkaffen og hører på hanene som krangler om hvem som kan gale høyest ?

Vi spiser for det meste middag i båten nå. Jeg lager middagen tidlig, for nesten hver eneste kveld er det noe som skal foregå.

Som for eksempel en tur på kino.
I denne bilen fikk vi trykket 10 mennesker på lasteplanet og 4 inne i bilen. Det skulle ha vært i Norge. Vi satt trangt som sild i tønne, men vi hadde det veldig moro.
Etter 15 minutters biltur var vi fremme på «Lighthouse Cinema.» Der fikk vi utlevert menyer og kunne bestille noe å drikke og litt å spise hvis vi ville.

Og slik ser det ut på en kino i Providencia. (Trykk på lenken for å se filmen)

Vi får forklart at denne kinoen er et kulturtilbud for at alle som bor her skal lære om øya si.

Vi fikk høre om historien, maten, musikken, dansen, dyrelivet og naturen. Veldig moro å høre om. Mye av det hadde vi jo hørt om tidligere, så jeg tror at denne øya er den vi har lært mest om på hele turen.

Vi betalte 42.000 pesos, ca. kr. 112,- for to kinobilletter, 1 pils og 1 drink. Alle pengene går direkte inn i prosjektet. Alle filmene er laget her lokalt, og nå holder de på å lage en film om miljøet. Det er morsomt å kunne bidra med litt i hvert fall.

Tilbake på «riktig» øy, altså Santa Catalina stoppet alle på «Our Bar». Det ble diskusjoner om hva vi skulle gjøre i morgen. Vi skal ha farvelparty, for det er noen som skal reise fra oss. Steinar og jeg hadde invitert til en sundowner på «Numa», men det ble diskusjoner så mye greier. Om vi skulle ha «Pot Luck» i restauranten og om vi skulle ta bilde og legge en hilsen til Suzanne og David på «Suzie Too», og jeg vet ikke hva. Steinar og jeg orket ikke å involvere oss i 14 båter som skulle bli enige om hva vi skulle gjøre, så vi reiste hjem ved 22 tiden.

Steinar bytter spinnaker fallet. Vi har kjøpt flott tau av «Schloss Ort».

Heldigvis hadde jeg vasket bad og toaletter, for dagen etter fikk vi beskjed om at det skulle være sundowner med Pot Luck i «Numa». Og jeg vet hva det betyr…….full fest.

Men først hadde vi samling i restauranten, hvor vi hedret Sabrina. Hun har jo vært vår Net Controller på hele turen, og gjort en fabelaktig jobb. Hun er vår queen. Hvis dette bildet hadde havnet på FB hadde en annen queen blitt ganske sur. Nemlig Suzanne. Men, det får vi håpe at det ikke gjør.
Ralph på «Mora» tjuvstarter festen. Vel, det gjorde vi vel alle sammen.
Bilde fra «Innamorata» Carol har tatt det. Til slutt klarte vi å få samlet alle på jollekaia, og tatt takkebildet til «Suzie Too». Håper de har sett det.
Steinar og jeg fortet oss tilbake til «Numa», og gjorde klart for sundowneren. Vi hadde ikke trodd at alle ville komme, men joda. Til slutt var vi 28 mennesker på «Numa», og det er ny rekord.
De kom krypende opp skutesiden alle som en. Her er det Samantha som tar sats og hopper om bord. For å si det slik, avreisen hennes var ikke like elegant 🙂
Og her er alle de fantastiske menneskene samlet på ett bilde. Om bord på «Numa». Utenom meg da selvfølgelig. Jeg tar jo bildet.

Jeg liker jo å ta bilde av alle gjestene vi får om bord i trappene forut. Det er en lystig gjeng. (Trykk på lenken for å se filmen).

Steinar og Steve tar en pils og slapper av etter den anstrengende fotoseansen.
Stephanie, Ralph, Greg og Samantha nyter også de siste solstrålene.
OK – så solen er nesten nede. På tide å avslutte festen. Eller tar den kanskje helt av.
Det er smekkfullt på «Numa»

Ingen gikk hjem etter solnedgangen. Ingen gikk hjem før ved 1 tiden på natten. For å si det ærlig, så var alle mer eller mindre drita fulle. Det må være en av de mest utagerende festen vi noen gang har hatt på «Numa». Jeff underholdt som vanlig med sang, og litt stripping etter hvert. Steinar sang også av full hals. Samantha havnet i vannet da hun skulle dra hjem. Egentlig skulle jeg vel ikke legge ut noen bilder, men……..jeg gjør det allikevel ?

Steinar høster applaus etter å ha sunget et stev eller noe. (Trykk på lenken for å se filmen)

Vi har jo gitar, så den ble funnet frem. Det viste seg at flere kunne spille, men det var så som så med sangstemmene til folk.
Vel, stemningen tar seg opp
Steinar begynner å få problemer med å artikulere seg. (Foto: «Innamorata»)
Jeff midt i strippenummeret sitt. Jeg er snill og legger ikke ut filmen jeg har ? (Foto: «Innamorata»)
Herlige mennesker.
Så sier vi farvel for i kveld. Rik har sluknet, og det var det flere som gjorde. Den som sover synder ikke 🙂

Det var altså ikke bare Rik som sluknet, så det var på tide å avslutte ved ett tiden på natten. Altså midnatt for seilere er rundt klokken 9 på kvelden, så dette var jo morgenkvisten. Det var en heidundrende fest. Takk til alle dere fantastiske mennesker som gjorde den minneverdig.

Heldigvis hadde Sanne ryddet av og tørket av bordet. Men vi har masse ting her som ikke er våre. Og her har vi litt av tomgodset som vi må bli kvitt. Pluss to hele sekker med ølbokser.

Formen var ikke bra, men ikke så aller verst heller dagen derpå. Og bra var det, for i dag var det hesteridning sammen med Stephanie og Greg fra «Lulu» som stod på programmet.  Og bra var det at vi ikke måtte møte opp før klokka 15 også.

På jollekaia i byen ble vi hentet av Mr. Hawkins i en pick up. Vi satte oss på lasteplanet.

Dette er gården til Mr. Hawkins. Vi aner ikke hvor stallen er. Eller om det er noen stall. For hestene stod parkert litt sånn rundt om kring.
Denne for eksempel stod parkert i et kratt.
Og disse to stod fortøyd til et buss skur. Et skur i hvert fall. Tror ikke det går busser på Providencia.
Jeg fikk en hest som het «Blonde». Hun hadde ingen hale og tolererte på ingen måte at jeg strammet tøylene. Men disse tøylene er akkurat som skjøter. Dra i den høyre, så går farkosten til styrbord 🙂
Stephanie har ridd i mange år, og fikk dessverre en hest som ikke hadde så lyst til å springe. I bakgrunnen venter et fransk par som også var med. De var kjempeflinke til å ri og ville bare galoppere.
Steinar fikk en hest som het «Rambo». Den slappeste Ramoen jeg har møtt. Den ville overhodet ikke springe. Og det var vel like greit, siden Steinar nesten aldri har ridd før. (Foto: «Lulu»)
Greg har heller ikke ridd mye sa han, men jeg syns han var kjempeflink. Ser ut som en skikkelig cowboy.  (Foto: «Lulu»)

Jeg ble litt overrasket over at hestene fikk lov til å springe, og særlig nesten med en gang. Etter et par hundre meter la vi i vei i trav. Herregud det er lenge siden jeg har gjort dette. Men jeg kom inn i rytmen etter hvert. Og jeg husket også hvor inn i granskauen slitsomt det er.

Først red vi et langt stykke på en trafikkert vei, før vi svingte av inn i skogen. På en skikkelig steinete, kronglete sti. Jeg mistenker hesten min for å prøve å skubbe meg av mot alle buskene på veien.  Så kom vi opp til Diamond Peak med en fantastisk utsikt. Og der skulle vi alle bli tatt bilde av. (Foto: «Lulu»)
Steinar og jeg på ridetur. Utsikt fra Diamond Peak. (Foto: «Lulu»)
Greg og Stephanie har også klart å holde seg på hesteryggen. (Foto: «Lulu»)
Etter den utsikten bar det nedover igjen. Hester liker visst ikke å gå bratte bakker nedover. Det humpet og skumpet i hvert fall. Men min hest tråklet seg nedover uten bremser. Jeg visste i hvert fall ikke hvor de bremsene var, siden hun ikke ville at jeg skulle stramme tøylene. Dustehest. Her ser det faktisk ut som høsten hjemme i Norge. (Foto: «Lulu»).

Nå skulle vi på stranden i Manchioneal Bay. Men først var det en strekning på veien igjen. Og dessverre for meg så kom det en strekning der hestene visste at de kunne få lange ut. I full galopp hvis vi ville det. Det ville jeg ikke først, og holdt igjen så godt jeg kunne. Men etter hvert kunne jeg ikke dy meg helt og ga frie tøyler. Det skulle jeg IKKE ha gjort. Etter første galoppsteg traff jeg ryggen til den stakkars hesten med full kraft. Noe som medførte at jeg trodde rygghvirvlene i korsryggen min var knust. Jeg sleit meg i hjel for å stoppe hesten som bare ville springe. Men til slutt stoppet hun, og jeg hadde så vondt at jeg hadde problemer med å holde tårene tilbake. Jeg hadde ikke til hensikt å ødelegge turen for de andre, så vi fortsatte. Ifølge Mr. Hawkins var det om lag 20 minutter igjen av turen.

Sånn ser jeg ut når jeg har vondt i ryggen. Prøver alt jeg kan å ikke bevege på ryggen, men det er faktisk umulig når du sitter på ryggen av en hest. (Foto: «Lulu»)
Steinar storkoser seg. Han har fått en pisk, men jeg tror ikke han hadde så lyst å slå løs på Rambo for å få han til å bevege på seg. (Foto: «Lulu»)
Det hadde vært en aldeles nydelig tur langs stranden, hvis jeg bare ikke hadde hatt så vond. (Foto: «Lulu»)

Da vi vendte tilbake langs stranden fikk også hestene lov til å løpe som de ville. Franskmennene forsvant som ånden i fillehaugen. De storkoste seg. Denne gangen ville hestene til Stephanie og Greg også løpe litt. Jeg skulle jo ha byttet hest med Stephanie som elsker å ri. Men Blondie holdt seg heldigvis sammen med Rambo.

Vel tilbake på gården fikk jeg karret meg av hesten. Mr. Hawkins hjalp meg ned og forsikret seg om at jeg kunne stå på mine egne ben. Det gikk bra, selv om jeg var svimmel og kvalm.

Mr. Hawkins bød også på en frukt da vi vel hadde kommet oss av hestene. Penguinfrukter. Han renset en til oss alle, og den smakte veldig godt. Men, jeg orket ikke hele for jeg var så kvalm. (Foto: «Lulu»)
Den ene hesten stod rett bak oss og tagg som en hund. Den likte øyensynlig penguinfrukt veldig godt. (Foto: «Lulu»).

Jeg ble faktisk bare kvalmere og kvalmere, så til slutt måtte jeg gå litt inn i buskene og kaste opp. Tror ikke at noen så meg. På tilbakeveien stoppet Mr. Hawkins på et bakeri og kjøpte boller og vann til oss. Det ville jeg i hvert fall IKKE ha. Vi måtte også stoppe ved en innhegning der Mr. Hawkins’ veddeløpshest gikk og beitet. Han het «Bad Boy» og var fantastisk vakker. Her på Providencia er det hesteveddeløp på stranden hver lørdag, og de driver med oppdrett av veddeløpshester i stor stil.

Aldri noen gang har jeg vært mer takknemlig for å kunne legge meg ned på sofaen i cockpit i «Numa». Der ble jeg faktisk liggende i 3 dager. Så ingen bilder fra den tiden. Alle var så hyggelige og kom innom med piller og alskens remedier som jeg skulle prøve. Men det ble ikke bedre før Carol på «Innamorata» kom med piller av «alvorlig» karakter. Jeg får bare ta 3 av dem i døgnet. Hun er jo sykepleier, så jeg stoler på henne.

Så Steinar har ordnet med alle ting de siste dagene før avreise. Zarpe er hentet og vi er sjekket ut. Jeg har fått servert middag. To ganger faktisk. Jeg begynner å føle meg en antydning til bedre, og kan sikkert sitte på vakt. Hvis ikke får jeg jo stå da.

Torsdag morgen heiste vi ankeret klokka 06:30 som nest sistemann. «Quicksilver» somlet noe helt usannsynlig og det er veldig dumt, for de seiler ikke så fort.

Vi kunne nyte begynnelsen på en flott seilas. Vi fliste av gårde i 8,5 knop før vi måtte reve og vente på de som ikke seiler så fort. (Trykk på lenken for å se filmen).

Nå er vi på vei mot Honduras Bay Islands og nye eventyr.