12.04. – 10.06.2017 Fra Anse a l’Ane på Martinique til Prickly Bay på Grenada

(Lenge siden det har vært noen oppdatering nå, men her kommer den)

Vel, nå er alle besøk over for denne sesongen tror jeg, og det betyr at vi daler rett ned i hvilemodus.

Kanskje ikke helt hvilemodus første dagen. Steinar har reparert pumpene i dusjene i babord skrog. Det tok 15 minutter. Og han fikk behørlige mengder med skryt. Deretter var det slutt. Jeg koste meg med Jo Nesbø, og Steinar koste seg med Liza Marklund. Huff, det hørtes kanskje ikke så bra ut.

Vi var hele påsken i Anse a l’Ane. Det ble noen drinker og en middag med «Ultimo» før de reiste videre. . En liten merkverdighet når det gjelder Conny og Carina i «Ultimo»: De spiser ananas med sjokoladepålegg på som snacs. Hvor rart er ikke det? «Numa» har ikke så lett for å heise ankeret, så vi fikk med oss en regatta.

Båtene begynner å komme i mål, som er nesten helt inne på stranden. Og de blir dratt opp på land umiddelbart.
Massevis av mennesker på stranden.
Flotte båter. Og hele mannskapet hjalp til å få dem på land. Det gikk veldig fort.
Båtene har ett kjempedigert firkantet seil.
Båtene har heller ingen kjøl. Så mannskapet må sitte på stokker som stikker ut på hver siden av båten. Dette for at båten ikke skal kullseile. Tror dette må være særdeles kunnskapsrike seilere.

Påskeaften er visst helt lik her i Martinique som den er hjemme. Da er butikken åpen til klokka 13 eller noe, og vi rakk det akkurat. På vei tilbake fikk vi med oss innspurten av regattaen, som gikk rett opp på stranden.

Og morgenen etter var det full fart ut på neste etappe av regattaen.

Klar ferdig gå. Alle båtene er klare for neste etappe.
Alle båtene har med seg hver sin følgebåt. De har med seg ekstra mast, så jeg går ut fra at masteknekking skjer ofte.

Hvis jeg skulle ha seilt slike båter, hadde jeg garantert vært hjemme på Nøtterøy før noen hadde fått sukk for seg. Men alle kom av gårde. Selv den ene som kullseilte. Det tok bare 10 minutter, så var båten slept til land, tømt for vann og på full fart utover havet igjen. Imponerende.

Så klarte vi faktisk å få heist opp ankeret igjen, og reist til Ste. Anne. På tide med kjente trakter. Og kjente folk også. «Harry Z» kom jollende bortom etter å ha hilst på en annen norsk båt ved siden av oss. Det var «Villvind» som vi ikke har hilst på enda. Men det fikk vi ordnet på etter et par dager. «Harry Z» skal reise hjem, og inviterte til en adjø drink i båten. Der var også Berit og Terje fra «Villvind». Enda et hyggelig bekjentskap.

Steinar har fått levert undervantet vårt til reparasjon.

Ifølge et trent øye, så er denne terminalen totalt ubrukelig. Det er en sprekk i den.

Det var veldig god service. Undervant levert til reparasjon den ene dagen, og returnert ferdig reparert neste dag. Og ikke til all verdens høy pris heller.

Ellers har det vært nok noen dager med dårlig vær.

Til tross for dårlig vær går forretningen strykende. Diesel og vann skal seilere ha.
Ikke så god sikt over til nabobåtene. Og denne bikinien blir ikke brukt med det første. Godt å få vasket den i ferskvann da.

Det viser seg at «Ultimo» ligger i marinaen i Le Marine. På grunn av så usannsynlige mengder med regn måtte vi takke nei til middag en kveld. Men siden fikk vi anledning til å ta det igjen.

Man kan kanskje tro at vi ikke gjør stort annet enn å gå på restaurant. Men det gjør vi. Noen ganger.
Eller at vi bare drikker og drikker. Og det gjør vi. Noen ganger vann også.
Steinar beviser at han er stor i kjeften.
DETTE klarer faktisk kapteinen å gape over. Utrolig.

Når man ligger slik til ankers i mange dager, på samme plass, får man tid til endelig å gjøre ting man skulle gjort VELDIG lenge. Som for eksempel å gjøre regnskap. Da må regnskapsprogrammet oppdateres. Noe som skulle vært gjort for flere måneder siden. Det gikk selvfølgelig skeis. Godt å ha en IT-guru om bord da. Steinar fikset biffen, selv om det tok en hel dag og skaffet oss enda flere grå hår. Men til slutt kunne jeg bokføre av hjertens lyst, og sende bilagene til Hanne. Hva skulle jeg ha gjort uten den jenta.

Og når regn og vind er unnagjort, må undervantet på plass. Steinar må opp i masta.

Han får tredd på seg båtsmannsstolen. Begynner den kanskje og bli litt trang kaptein?
Det er en fryktelig høy mast. Men Steinar trenger bare å klatre opp til salingshornet.
Og øvelse gjør mester. Denne gangen var det ikke noe nøling, og undervantet kom på plass.
Og vipps, så er Numa i ship shape igjen. Nå kan vi seile istedenfor å motorere over Stillehavet.

Nå er kapteinen kurert for høydeskrekk, og godt er det. For da slipper jeg å klatre i den masta. Men jeg tror nok det er lurt å holde det ved like. Jeg kan godt heise han opp i masta et par ganger i uken jeg. For å være helt sikker på at han fortsatt ikke har høydeskrekk.

Vi har avtalt med Conny og Carina om å leie bil og ta en sightseeing rundt øya. Og de to menneskene er altfor tidlig ute med alt mulig. Plutselig får vi melding, klokka 10 om morgenen, at vi må komme inn til Le Marine. Vi skal leie bil. Steinar og jeg kaster oss i jolla og peiser inn. Men vi skulle ikke ut å kjøre, vi skulle bare reservere bilen til dagen etter. Denne admiralinnen er da nærmest mannevond, for jeg har ikke spist frokost. Heldigvis fikk vi tak i et par baguetter på et boulangerie (=bakeri)

Aldri så galt, så er det godt for noe. Kapteinen har ikke klipt seg siden Gibraltar for uendelig mange måneder siden. Og det trengs sårt. Hvis han ikke skal spare til hestehale da.

Langhåra bakgårdsramp. Eller Wolverine in spe.
Steinar tok sjansen på en lokal frisør. Jeg hadde også tenkt å klippe meg litt, men jeg lot det være.
Hun kunne ha klippet ganske mye mer, men nu ser kapteinen så meget bedre ut. Ingen sjørøver lenger.

Etter frisørtimen dro kapteinen meg rundt fra den ene butikken til den andre. Først chandleren. Der skulle det handles reservepære til ankerlyset og nye startbatterier. Etter 30 minutter gikk vi ut uten noe som helst. Deretter var det kjøleskapsbutikken. Steinar vil ha vannavkjøling på kjøleskapene. Han er for tiden inne i en «spare strøm» modus. Det ble ikke anbefalt, noe jeg var lykkelig over. Men vi må ha større kapasitet for kjøling og frysing over Stillehavet. Kanskje en ny fryseboks.

Dagen etter var det ut på tur med Conny og Carina på «Ultimo». Conny kjørte, og han er en eminent sjåfør.

Klokka 10 var «Ultimo» og «Numa» på plass hos Europcar, og fikk utlevert en Duster. Helt tipp topp bil med god plass til oss 4.
Første stopp var St. Pierre i nord. Men det var bare fordi vi så en minibank. Og her ser man godt minnene etter vulkanutbruddet.
Turistkontoret med kun fransktalende ansatte.

Etter hvert havnet vi på et rom destilleri. Rhum Depaz, grunnlagt i 1651. Plantations de la montagne Pelèe. Det betyr noe sånt som «plantasjen på fjellet Pelèe».

Her tilbrakte vi flere hyggelige timer.

Og det viste seg å være en helt fantastisk plass. De har laget et museum av den gamle plantasjen, samtidig som de har en hypermoderne produksjon av rom. Restaureringen av de gamle bygningene holdt fortsatt på.

Først var vi inne i souvenir butikken. Her måtte gutta selvfølgelig smake på litt forskjellige rom varianter.
Da vi hadde gått gjennom butikken, kom vi ut i museet. Og det var lagt opp slik at vi fulgte en rød sti som førte oss til alle severdighetene. Follow the Read Brick Road.
Det første vi kom til var slottet. Der herskapet hadde bodd.
En standsmessig oppkjørsel må man selvfølgelig ha.
Det er ikke vanskelig å se for seg kvinner i krinoliner og kjekke oppvartende herremenn i disse vakre omgivelsene. Herfra kunne de se rett ned på slavene som høstet og foredlet sukkerrørene.
Sukkerrør åkrene ligger nedenfor oppkjørselen. Heter det forresten åker med sukkerrør? Høres rart ut.
Den gamle vannmøllen er gedigent stor. Nå var det ikke noe vann der.
Moderne levering av sukkerrørene. En diger trailer med en innvendig vegg i hengeren som skyver sukkerrørene ut.
Og dette er vel den gamle måten å hente sukkerrørene på. Med kjerre trukket av slaver.
Alle de gamle produksjonsmaskinene var tatt vare på og pusset opp. Steinar var spesielt imponert over en dreiebenk fra noe han mente måtte være fra før den industrielle revolusjonen.
Dette treet var vi sikre på var over 400 år gammelt. Helt til vi så dette skiltet. Det er bare 2 år eldre enn meg. Greit at jeg vokser i omfang, men må si jeg er glad det ikke går like fort som med dette treet.
Det er et vakkert, og ikke minst gedigent tre.
Conny og Steinar er store, staute karer. Men de blir smågutter her gitt.
Et blikk gjennom vinduet på de edle dråper. Hele veien gjennom museet var det forklaringer på vakre små skilt. Men dessverre var alt på fransk, så det var fælt lite av informasjonen vi fikk med oss. Men det var ikke vanskelig å se for seg hvordan det måte ha vært på plantasjen på 1600 tallet.
Tønner med rom til lagring. Det lukter faktisk ikke så godt på slike destillerier. Særlig ikke der de oppbevarer satsen.

Etter å ha ruslet gjennom butikken og museet var selvfølgelig «Ultimo» og «Numa» veldig sultne.

Selvfølgelig var det en restaurant til «Ultimo» og «Numa» der. Så vi fikk oss litt mat før ferden gikk videre.
Et vakkert sted var dette også. Og i dag var det buffet. Vi kunne forsyne oss så mye vi ville. Maten var god, selv om jeg ikke helt vet hva jeg spiste.
Destilleri selfie

Det var godt å få seg litt mat før ferden fortsatte videre. Denne gangen ned mot kysten igjen. Gjennom regnskogen. Jeg tenkte at det kom til å bli skikkelig «traktorveier», men den gang ei. Vi er på Martinique, og det er en del av Frankrike. Veiene var helt perfekte hele veien. Det er fascinerende å kjøre gjennom regnskogen. Den er så frodig og grønn at det er litt sykelig. Men det er nydelige farger hele veien. Blomster i alle regnbuens farger.

Vi klarte også å få til litt shopping i dag. Alle hadde lyst på slike dykkermasker som dekker hele ansiktet, så det dro vi på jakt etter. Vi fikk tak i mye. Altså heldekkende dykkermasker, batterier, lodd til Steinars blybelte, skrape til skroget, og det beste av alt: 3 stk. startbatterier som vi sparte neste 300 Euro på å kjøpe på bilforretning istedenfor i Le Marine.

Dagen etter måtte jeg også ut på shopping, for da var det Steinar og min sin tur til å ha bilen. Og vi fikk tak i vakuumpakkemaskin (hvis det er det det heter), stavmikser (som jeg ikke aner hva jeg skal bruke til), håndstøvsuger og litt dagligvarer. Deriblant ferskt kjøtt.

Det er hyggelig å spise på restaurant. Men man blir ganske lei av den maten etterhvert. Og nå som vi er på Martinique så er det god tilgang på ferskvarer. Altså blir det mer mat i båten.
Kapteinen venter tålmodig på middagen sin.

Dagen etter var det på tide på prøve noen av våre nye «gadgets».

Vakuumpakkemaskinen skal til pers. Bruksanvisning leses nøye.
Og vakuumpakkemaskinen fungerte helt perfekt. Nå vil kjøttet holde seg litt lenger i kjøleskapet.
E.T. phone home. Jeg må si at denne masken gir meg assosiasjoner til romvesener.
Steinar prøver masken i sitt rette element.
Masken fikk godkjent og terningkast 6. Ingenting er bedre enn det.
Våre nye startbatterier. Har dere sett noe så vakkert. 300 Euro billigere enn i Le Marine. Vi er lykkelige.

Og etter enda et besøk på kjøleskapbutikken, fikk vi også en fryser. Som også kan være kjøler.

Dette blir flotte greier. Nå har vi ett kjøleskap til pålegg, smør, melk osv. Og ett kjøleskap til pils, vin, brus og vann. Og en fryse til kjøtt. Oh lykksalighet. Jeg trenger ikke bare spise hermetikk.
Nå kan Steinar få isbiter til GT’en sin. Lykke.

Det betyr at vi kunne bunkre opp på Carrefour med både kjøtt, kylling og kjøttdeig. Samt billig vin. Både til oss og «Friendship Side».

Vin til alle og enhver.

Men nå nærmer det seg avreise etter lang, lang tid i Martinique. Vi har bunkret opp med alt som kan kjøpes av ferskvarer og vin. Det er slike ting det er vanskelig å oppdrive lenger sørover. Men jeg lurer på om vi noen gang kommer til å få spist opp de uhorvelige mengdene vi har av hermetikk. Det er nemlig ikke godt.

Adjø Martinique. Det har vært et privilegium å oppleve deg. Ett av de vakreste bildene jeg har tatt.

Vi hadde en perfekt seiltur til Bequia. Starten gikk klokka 05:30 og vi var fremme klokka 18:00. Og det var jo slik vi ville ha det. Ikke komme frem i mørket, det kan være skummelt. Vi hadde alle seil oppe, og noen ganger også en motor i gang. Så mellom Martinique og St. Lucia hadde vi mellom 8 og 9,5 knop. Morsom. Det gikk selvfølgelig ikke så fort da vi kom i le for øyene. Men frem kom vi og kastet ankeret rett ved siden av «Ultimo» som hadde kommet 3 timer før oss. De har vært på St. Lucia. Vi gikk rett til Mac’s og spiste pizza. En litt ubehagelig avslutning på kvelden var en tigger som ville ha Conny og min «Doggy bag» med pizza, samt en som ville selge oss mariuana eller noe i den duren.

Men slike ting bryr vi oss ikke så mye om. Annet enn at Steinar var innom politistasjonen dagen etter og anmeldte narko-langeren. De vil ikke ha slike ting i Bequiqa, og godt er det.

«Ultimo» og «Numa» må sies å være restaurantvenner. Vi bare elsker å spise på restaurant. Så vi endte opp på «Papas» en kveld også. Kvelden før «Ultimo» skulle reise videre.

Tja. Vanskelig å si hva kapteinen gafler i seg her.
Etter maten ble vi sittende å prate litt med eieren. Han er selvfølgelig svensk. Og for å være på den sikre siden bestilte vi bord til julaften. Men vi får se hva det blir til.
Denne bestemte unge damen måtte jeg ta 6 bilder av før hun godkjente dette. De andre måtte jeg slett. Man skal ikke godkjenne hva som helst sa hun.

På veien tilbake til jollene var det fortsatt masse folk i byen. Deriblant rett nedenfor «Papa’s». Et par biler med hvert sitt gigasale stereoanlegg konkurrerte om å spille høyest. Ungdommene hadde det morsomt og danset og drakk. Men gjestene på «Papa’s» synes ikke noe særlig om dette som skjer hver fredag. I dag er det jo 1. mai, så det er ekstraordinært. Men «Papa’s» mister kunder på grunn av denne høye musikken. Det er vanskelig å nyte samværet på en restaurant når man må skrike til hverandre.

Dagen etter reiste «Ultimo» sin vei, og lot oss være alene igjen.

Bye bye Ultimo. Vi ses helt sikkert igjen.

Trodde vi da. For på morgenkvisten kom Tonje og Geir på «Shikina» jollende. De kom i går kveld og var på vei for å sjekke inn. Tonje gir fremdeles bjørneklemmer og suss på kinnet, og det er så koselig.

Steinar og jeg tok oss selvfølgelig en tur til «Jack’s». Det er nok favorittrestauranten vår på Bequia.

Den er grom-koselig og vi bare stortrives der.

«Jack’s» litt sånn utenfor sesong.
Men allikevel like vakkert. Og serveringen var førsteklasses som vanlig.
Folketomt på «Jack’s». Men kyllingvingene mine og hamburgeren til Steinar smakte fortreffelig.

Vi skulle kanskje ikke ha vært så kjappe med å spise tidlige middag/sen lunsj. For Tonje og Geir kom innom og lurte på om vi ville være med og spise buffet på «Jack’s» senere på kvelden. Det gikk selvfølgelig ikke. Vi var jo allerede stappmette.

Vi hadde gjort oss klare for en maratonkveld med film. Men isteden kunne vi ta et glass vin med disse hyggelige menneskene for de dro videre til «Jack’s». Det var igrunnen første gangen vi hadde Tonje og Geir for oss selv. De er mennesker som byr på seg selv, og vi hadde et par hyggelige timer med diskusjoner om mange tema.

Så kom endelig «Friendship Side» på besøk. Han var lykkelig over vinen. Den kan han jo selge for dobbel pris. I morgen kommer han innom igjen med tilbud på å polere «Numa», og med pilsen vi har bestilt.

«Friendship Side» i egen imponerende person.

Men dagen etter tenkte vi at vi skulle gjengjelde invitasjonen til «Shikina», så Steinar jollet over og spurte om de ville være med på «Mac’s». Det var ikke så populært, så vi bestilte bord på resorten rett ved siden av oss. Der skulle det være bar-b-q på kvelden, så vi innfant oss på «Sunny Carribbee» klokka 19.

Vi venter på at grillmaten skal bli ferdig. Det er heller ikke mange mennesker på denne resorten, så det begynner å bli veldig klart at nå er det helt på slutten av sesongen.
Tomme lokaler. Utenom oss, og de langt der borte 🙂
Strålende mennesker det er hyggelig å tilbringe noen kveldstimer sammen med.

Tonje og Geir er varme, inkluderende mennesker som det er lett å komme overens med. Og når de attpå til spanderte middagen ble det ekstra hyggelig for oss. De reiser videre i morgen til Tobago Cays, og kanskje ser vi dem igjen, og kanskje ikke. Slik er seilerlivet.

Så hverdagen senker seg over «Numa», og vi setter i gang med hverdagslivet.

Fuglene må mates. Karibiens svar på måker. Høres ut som ender noen ganger. Men mest skriking selvfølgelig.
Vi beundrer «Ti Kanot». Helt star struck. Det er Chris Doyle som ligger rett ved siden av oss. Forfatteren av alle guide bøkene våre.
Og vi sitter på fordekk og beundrer vakre Bequia. Det er nok den plassen vi synes er vakrest hittil på turen.

Neida, det er ikke BARE slaraffenliv. Vi sliter også. Eller Steinar gjør. Det er jo ganske dumt for han at han er så flink til alt mulig. Det betyr jo at han har en hel bråte med ting å gjøre også. For eksempel så oppdaget jeg en morgen at det sa «ppppsszzzttt» nede i lugaren til Ida. Og det kom helt bestemt fra vår nye fryser. Det kom av at ledningen vi hadde fått med var gammel og hadde irret. Han demonterte da diverse skap og vegger og fikk lagt opp 12V uttak til fryseren i lugaren til Ida. Så nå bruker fryseren halvparten så mye strøm. Han byttet også 12V uttakene i bestikket til USB uttak. Lakkerte treplaten der SSB radioen står til grått, og nå ser det rett og slett helt strøkent ut.

Og ikke nok med det. Han kan vaske også.

Beskyttelsesgardinene til sidevinduene får seg en omgang såpe av kapteinen.

Vi har også fått oss en ny venn. Jeg er i hvert fall veldig glad i han. «The Breadman» kommer hver morgen ved 7 tiden. Han selger baguetter til en helt usannsynlig ublu pris. EC$ 10,- pr.stk. Men de er varme da.

Han jobber virkelig hardt og kommer hver eneste bidige dag. Selv om det er regn og blåst. Som han sier, det går ikke an å gjøre business bare på de solfylte dagene. Folk må vite at han kommer. Hver dag.

Og «Friendship Side» kom med pilsen vår, og et tilbud på USD 425,- for å polere alt på «Numa» utenom skroget utvendig. Det gikk vi for, og han satte igang umiddelbart.

Han har fått seg litt av en jobb, og mente han kan polere alt for hånd. Men etterhvert fikk han låne poleringsmaskinen til Steinar, og da gikk det litt fortere. Vi tror han fikk valuta for pengene, og vi har fått en ren båt.

I Bequia har de også en helt enestående service.

Denne merkelige farkosten leverer diesel og vann til båtene i bukta.

Vi benyttet selvfølgelig anledningen til å skaffe oss diesel. Det er sikkert mye dyrere, men hva gjør man ikke for litt «levering på døra».

Levering på døra. For en service. Men is kjøpte vi ikke. Vi har jo vår egen nye fryser.

Vi har fått gjort mye her i Bequia. Det er en deilig, rolig bukt å ligge i, og det er lett å få gjort ting. Jeg har for eksempel fått gjort 4 måneders regnskap 🙂 🙂 Hanne ble nok ikke veldig lykkelig da det flommet over av mailer til henne. He-he. Morsomt. Men det blir nok lenge til neste gang da. Kanskje jeg skal være snillere neste gang. Ta en måned om gangen liksom.

Og vi har bestemt oss for å selge huset hjemme i Norge. Det er på tide nå. Så vi har fått Z-Eiendom til å fikse det. Kjekt med alt som kan ordnes elektronisk. Da legger vi det ut for salg i slutten av mai, og håper folk kommer springende for å kjøpe.

Og vi har kost oss massevis, selvfølgelig.

Nå som mesteparten av seilerne har reist sin vei, er det igjen plass til fiskerne. Disse legger ut en ringnot.
Vakre Bequia.
«Maria’s» er vel ikke vårt favorittsted akkurat. Det er hyggelig å sitte der å se på livet. Men det er noe med serveringen og maten som ikke er helt på G. Synes vi da.
Gatelangs. Foruten den velkledde herremannen forut, HVOR er alle turistene?
«Pizza Hut» har fortsatt åpent. Men vi har jo en forkjærlighet for «Mac’s» vi da.
Vakre Bequia. Vi går nå inn i den stille perioden. Det betyr ikke mye vind. Mer nedbør og ingen turister.

OK – en vanlig dag. Jeg vasker opp. Steinar ordner litt på skroget. Vi spiser middag. Det er varmt. Avslutter dagen med en film. Dåner i senga. Herregud for et liv 🙂 Skuldrene er senket ned på nivå med knærne.

Men det er jo litt futt og fart også.

Vi suser frem i massevis av knop. Hva gjør vi ikke for å få litt avkjøling.

Etter hvert ble «Friendship Side» ferdig med poleringen. Nå ser «Numa» veldig mye bedre ut, men kapteinen er ikke helt fornøyd med jobben som er gjort. Det er han jo sjelden når andre gjør jobben, men han var fornøyd med å ha bidratt til det lokale arbeidsmarkedet.

Og så var vi ferdige på Bequia, og satte kursen ytterligere sørover.

Bye bye Bequia. Vi kommer garantert tilbake.
«Skrekkbåten». Det ser visst ikke ut til at denne skal bli ryddet vekk. Men det er jo en effektiv advarsel om å holde utkikk til enhver tid.

Jiiihhaaaa, så vi dundret nedover mot Salt Whistle Bay og Mayreau. Vel, vi dundret vel ikke så mye kanskje. Ikke noe særlig vind gjorde at forseilet var oppe i perfekt harmoni med en motor. Men frem kom vi. Og det var ikke veldig mange båter. Før vi kom helt inn i bukta ble vi praiet av Gerome i båten «30 Cent». Han lurte på om vi ville ha en bøye. Noe vi ikke ville. Altså Steinar og jeg. Etter 3 forsøk på å ankre, uten å få feste, av en eller annen merkelig grunn, måtte vi se oss nødt til å ta en bøye. Numa ville det altså annerledes. Hun ville slappe av på en bøye. Og fikk det som hun ville. Til 60 EC$ pr.natt. Salt Whistle Bay går under naturreservatet Tobago Cays. Så da vet vi det.

MEN VAKKERT ER DET.

Det er så vakkert i Salt Whistle Bay at det nesten gjør vond. Nå er det 11 år siden vi var her sist.

Det er ikke stort som slår denne utsikten.
Jo. Kanskje denne utsikten er enda bedre. Velkommen til paradis.
Lokale unggutter svermer rundt og vil selge grillmat på stranden om kvelden.
Det er VARMT. Og det hjelper ikke stort å velte seg ut i vannet heller. Nesten like varmt der.
Vi kan sitte inne også og nyte utsikten.

Gerome ville også vite om vi ville spise grillmat på stranden i kveld, og det takket vi ja til. Steinar bestilte kylling, og jeg bestilte spare-ribs. Bordet var reservert til klokka 19. Vi hadde tenkt å dra i land og se på hva som hadde skjedd siden sist vi var her, for 11 år siden. Jeg tok på meg «gå i land» klær. Men det er så varmt, og kapteinen svetter så iherdig at det nok ikke hadde blitt så festlig for han. Isteden fikk vi sitte helt stille i Numa og nyte livet.

Med en vakker solnedgang kommer også levelige temperaturer.

Men klokka 18:45 var vi klare for landlivet igjen. Da hadde temperaturen tippet mer ned mot 30 grader.

Vi gikk i land på den mest gebrekkelige jollekaia jeg har sett. Kanskje det hadde vært bedre å dratt jolla opp på stranden. Men jeg klarte ihvertfall å komme helskinnet i land.
Bordet var klart for oss på «The coconut bar» da vi kom. Men det var ikke uten komplikasjoner vi fikk satt oss. Da Steinar prøvde å sette seg ved siden av meg, holdt hele sulamitten på å velte. Til serveringsdamens store fryd. Hun holdt på å le seg ihjel, for hun hadde jo advart oss.
Maten smakte faktisk veldig godt. Men jeg har problemer med å spise opp alt. Så jeg delte litt med en veloppdragen hund som la seg godt til rette hos oss. Kapteinen var ikke begeistret, og forklarte meg omstendelig hvor «morsomt» kokken synes det er at vi gir maten hans til hunden. Jeg gjorde det allikevel.
Vår vertinne denne kvelden.
Og det er en romantisk fullmåne i kveld.

Livet er deilig i Salt Whistle Bay. Det er fredelig, deilig og vakkert. Jeg sitter ute i cockpit klokka 6 om morgenen og nyter kaffen og fuglesangen og alt det fredelige. Livet kan nok ikke bli stort bedre enn dette tror jeg.

Velkommen til en ny dag.

I dag hadde vi lyst til å prøve de nye snorklemaskene. Vi ligger bare 50 meter fra land, så det er ikke lange svømmeturen. Men klaustrofobien kom og tok meg, og Steinar fikk vann i øynene. Så vi bare svømte til land uten noe mere dikkedarer. Vi var på jakt etter en kokosnøtt som hadde begynt å spire. Jeg ønsker meg en palme om bord, så hva er bedre enn en spirende kokosnøtt. Vi fant selvfølgelig ingen. Alle var kakket i stykker. Men vi fikk oss en fin tur langs begge strendene. Denne dagen var det 33,7 varmegrader, så da vi kom tilbake til Numa orket vi ikke stort annet enn å rulle oss ut i vannet igjen.

Dette vannet innbyr jo bare til bading. Og vi benytter det MYE, selv om det ikke gir særlig avkjøling.
Denne baren har det treffende navnet «Last bar before the jungle». Der har vi aldri vært, for det er altfor langt å gå i denne varmen.

Det er hyggelig å se på alle båtene som kommer inn på ettermiddagen, tidlig kveld. Men Steinar hadde fått litt nok av varmen. Han skalket alle luker, satte på generator, satte på air-condition og satte i gang Grand Prix på NRK. Vi har da internett om bord kan skjønne. Det tok ikke lang tid før vi hørte en skrapende lyd og salongen ble fylt av brent lukt og litt røyk. Kapteinen fikk stengt av generatoren og røsket av putene i sofaen i salongen. Da kom det enda mer røyk. Helt fryktelig så redd jeg ble. Jeg gikk forut og åpnet luka til generatoren, og da veltet det ut svart røyk. Enda mer redd. Vi vet ikke hva som har skjedd, men det brant i hvert fall ikke. Men vi er ganske handikappet når det kommer til å lage strøm nå. Håper det ikke er hele generatoren som er ødelagt, det betyr nemlig en kostnad på omtrent kr. 100.000,-.

Putene ble revet av sofaene. Hva er det som skjer?
Er det bare sot, eller har det brent? Vi har tatt ut alt av lockeren der generatoren er.
Her er det virkelig ikke lekkert. Vi krysser fingrene for at det ikke er totalt havari.

«Minnie B» ligger ankret opp rett foran oss. Og da de så at alt hadde roet seg, kom Norma svømmende bort og lurte på om vi ville ha en drink. Det ville vi selvfølgelig, for det trengte vi da. Så vi hadde et par hyggelige timer med Norma og Phil i «Minnie B». Vi har møtt dem før, i Jolly Harbour på Antigua.

Vel tilbake i Numa ble det en veldig sen middag. Men jeg hadde allerede tatt opp et par biffer, og de måtte stekes. Og godt ble det.

Etter middag var denne jenta fullstendig utslitt. Svømming og trasking i sanden og brennende generator og drink og mat. Det kan bli litt mye for alle og enhver. Så puta mi fikk selskap allerede klokka 21.

Men ferden må fortsette.

Adjø Salt Whistle Bay.

Vi skal lenger sørover før orkansesongen. Før vi fikk løsnet tauene fra moringen fikk vi imidlertid besøk av Chuck og Bill fra en amerikanske Leopard 46 båt. Det er bestandig morsomt å utveksle erfaringer med andre Leopard eiere, så det drøyde litt for lenge til at vi orket å reise videre denne dagen. Så kommer det masse båter som vi må se på, og så må vi bade, og plutselig har dagen gått. Det er tross alt fredag, så vi slo oss løs med joikaboller og stappe.

Vakkert. Vi kommer helt sikkert tilbake til Mayreau også.

Men dagen etter gikk videre til Chatham Bay på Union Island. En hel times tur unna. Vi gikk i lusefart, for vi må lade batteriene, så vi klarte å bruke to timer.

Må vel si at dette ikke kan måle seg med Salt Whistle Bay. Hvor er alle palmene??
Jihaaa. En restaurant. Tror jeg.

Vi kastet ankeret sånn omtrent midt i bukta, og ble overfalt av de to personene som fortsatt har restaurant åpen i bukta. Og jeg presiserer, to konkurrerende personer. For et spetakkel. Det er helt på slutten av sesongen, og jeg skjønner at konkurransen om kundene er hard. Men makan har jeg aldri opplevd. Førstemann på båtsiden vår sa vi selvfølgelig ja til, vi ville gjerne ha grillmat på restauranten hans. Til Vanessa på «Sun Beach & Eat» sin store frustrasjon. Hun hylte og skrek fra jolla si at alt han tjente gikk til alkohol, mens hun hadde barn hun måtte forsørge. Det er jo nok til at hun ikke får oss som kunder. Man snakker ikke sånn om konkurrentene sine.

Vi er slett ikke sikre på om restauranten heter «Bollhead», «Palm Leaf» eller «Sunset Cove», men han var først opp på båtsiden vår. Så førstemann til mølla får først malt.
Vi var de eneste gjestene denne kvelden. Og maten og servicen var helt upåklagelig. Omgivelsene var også helt perfekte. Kan ikke skjønne hva Vanessa hylte etter.
Kapteinen er også såre fornøyd.

Dagen etter hadde vi tenkt å spise lunsj hos Vanessa, men skrikingen satt fortsatt fastspikret i hukommelsen. Steinar sjekket derimot generatoren en gang til. Den virker, og den lader. Kanskje det bare er isolasjon på en ledning som har smeltet. Men vi tør ikke å bruke den før vi har hatt en servicemann til å se på den.

Men badevannet i Chatham Bay er nydelig.
Litt grått og trist i Chatham synes vi. Men kanskje det blir bedre neste sesong.

Det er vanskelig for Chatham Bay å konkurrere med Salt Whistle Bay. Det finnes jo ikke en palme her. Og det ble ikke vakrere selv om vi var nesten alene i bukta. Vi tok isteden Chris Doyle (vår eminente forfatter av cruising guidene) på ordet, og satte kursen mot Clifton. Hovedstaden på Union Island. Han skryter hemningsløst, så dette blir bra.

Vi lenket oss fast i en bøye i Clifton også. Her fikk vi hjelp av en oppkavet herremann, som klasket litt inn i skroget vårt. Så nå har vi noen røde striper. Men det er slik som skjer. Kapteinen tar ingen sjanser, og dykker på moringen.
Clifton er et kite-paradis. Og vi hadde STOR underholdning utover dagen.
Nabobåten er også en Leopard 46, og de har kite-gjester om bord. De holder på time etter time, og jeg begriper ikke hvordan de klarer. For dette er anstrengende for å si det mildt.
Det går an å bade i Clifton også.

Vi har jo vært i Clifton før. For 11 år siden. Og det var INGEN forandring. Alt så helt likt ut.

På rusletur gjennom byen. Geitene rusler også rundt. Hvor de vil. Her er en på vei inn i matvarebutikken.
På vei inn til sentrum. Mener å huske dette fra 11 år tilbake.
Her begynner det å skje noe. Markedet.
Fantastiske farger, og hyggelige selgere.
Hovedgaten i Clifton. Ikke særlig pittoresk.
Her var det veldig hyggelig. Resepsjonen på hotellet der vi endelig fikk oss en pils. Men ikke noe mat.
Steinar på vei tilbake til jolla. En kasse pils og grønnsaker fikk vi kjøpt i dag.
Numita lå pent og ventet på oss i jollehavna.
Inn-/utgangen til jollehavna. Veldig fint.

«Minnie B» ligger også her, så vi sveivet bortom før vi gikk i land. Kanskje de hadde lyst til å bli med en tur til «Janti’s Happy Island» for en sundowner senere. Men så viste det seg jo at ALT var stengt i Clifton. Jeg tror ikke det finnes en eneste restaurant i hele byen. Til og med ikke de stedene vi var for 11 år siden hadde noen servering. Vi fikk en pils på et hotell i havnen, og det var det. Så det betydde at vi måtte bortom «Minnie B» igjen og si at sundowner måtte bli en annen gang, for vi måtte lage middag om bord. Pølser og potetstappe ble det, og det er jo godt.

Nå er det fastslått, Chris Doyle er en dust. Vi lenket oss fast til en bøye da vi kom, og han skriver at det må vi ikke finne på. De bøyene er ikke til å stole på. Så jeg lå halvvåken hele natten og så for meg skrekkelige scenarier med dragging ut på revet. Vi ligge nemlig helt ytterst ut mot revet.

På dette revet har jeg IKKE lyst til å havne. Det hadde mest sannsynlig ikke skjedd, for vinden står bestandig inn i bukta. Men man kan aldri vite.

Men jeg må jo innrømme at det er litt av et show kiterne holder for oss.

Dette er jo rene sirkusartister, og underholdningsverdien er kjempestor. 

Klokka 6 om morgenen var den første kiteren i gang med showet. Godt å ha underholdning til morgenkaffen.

Vi tok en liten tur inn til Clifton i dag også, for å proviantere litt. Vi fant ikke mye annet enn litt frukt på fruktmarkedet, så nå er det nok. Vi må se å komme oss sørover. Men først må vi besøke den mest fantastiske lille menneskelagde øya, «Happy Island».

På vei til Happy Island.

En liten menneskeskapt øy midt i Clifton Bay.
Slik så det ut i 2002. Altså ikke mer enn 15 år siden. De samlet sammen de tomme konkyliene som fiskerne hadde kastet fra seg i digre hauger rundt kysten av hele øya.
I 2003 hadde det kommet opp et lite skur. Og enda flere konkylier var ryddet opp fra strendene.
2004, og øya kan jo bli bebodd allerede.
2006 og øya har fått trær, og en flott bygning med fast tak. Helt fantastisk.

Tenk i det hele tatt å komme på en slik tanke å lage denne øya.

Øya måtte jo ha strøm. Her er batteribanken. Og den hadde vindgenerator og solceller. Som regel så var det nok strøm. Men ikke alltid.
Vår guide på øya. Og bartender, og kokk.
Det var også 3-4 amerikanere på besøk på øya. Morsomt å prate med dem. De drev med veldedighet for fattige barn. Amerikanere har det jo med det. Å drive med veldedighet altså. Flinke er de.
Uteområdet var også helt unikt. Det var delt opp i mange nivåer og terrasser, med trapper og kronglete stier. Stoler, bord og solstoler var det selvfølgelig også.
Øya er helt fantastisk. Og å tenke på at den er laget av mennesker er helt utrolig. Morsomt å oppleve dette.

Han som driver stedet for Janti ga oss en guidet tur rundt i det lille etablissementet. Han hadde sitt eget lille rom, der han bodde mens han jobbet. Det var stor plass til å sitte inne også for gjestene. Med sofaer og puter og massevis av sprit. Det var også en privat liten alkove, hvor man kunne drikke enda mer. Hvis du var for full til å gå i jolla og dra tilbake til båten din, kunne du bare sove der. Det var også et lite kjøkken som serverte frokost, lunsj og middag. Men det tror jeg man må si ifra hvis man vil ha. Helt fantastisk.

Kiteren ga oss også et avskjedsshow.

Men så er det på tide å dra fra Union Island også. Og jeg forbanner Chris Doyle igjen :). Det står i boka at customs var ved fiskebrygga, men Steinar måtte gå til flyplassen, for der var customs i dag. Men til slutt fikk vi løsnet fortøyningene fra bøya, og satt kursen sørover. Mot Carriacou og Tyrell Bay.

Det er en tur på bare et par timer, men vi gikk sakte for å lade batteriene. Vi har jo fortsatt ikke noen generator som virker. Klokka 15 kastet vi ankeret ved siden av «Minnie B», så nå tror de vel at vi stalker dem. Steinar jollet i land og sjekket oss inn, og på tilbakeveien inviterte han Phil og Norma på en drink. Og det passet jo bra, siden jeg ikke hadde dusjet, ikke hadde spist og Numa i det hele tatt så ut som et kråkereir. Men det ble selvfølgelig kjempehyggelig. Norma og Phil er full av seilerhistorier. Også fra Stillehavet. Så vi lærer mye av dem.

Dagen etter var det tid for landgang igjen. Litt sent, siden det har striregnet hele dagen.

Vel i land ble jeg møtt med denne veien. Veldig lang, og veldig bratt. Heldigvis var det en dame som avverget klatringen. Vi kunne gå langs stranden sa hun. Kjekk dame det der.
Det er en pytteliten marina. Men de har alt man trenger. Diesel, vann og is. Jollekaia var også helt fin. Og i denne marinaen finner vi også customs.
Første etappe av veien til byen. He-he. Jeg kan ikke tenke meg en finere vei.
Noen som ikke har tatt så godt vare på båtene sine kanskje.
Vi tok trappene gjennom «Lazy Turtle» restauranten for å komme opp på hovedveien. Og dette synet møtte oss. Det er jo helt fantastisk.
Vel oppe på hovedveien. Den er forsterket med en mur etter at orkanen «Lenny» sendte utrolige mengder kjempebølger inn i bukta. Dette ødela mesteparten av veien og den ubeskyttede kystlinjen. Men nå er det veldig fint her.
Tyrell Bay er veldig fin. Her kan nok «Numa» får problemer med å få opp ankeret igjen. Veldig hyggelig.
Vi ruslet helt til nordenden av bukta, der Digicel holder til. Vi trenger et nytt sim-kort for Grenada. Det var flere dagligvarebutikker og fruktutsalg på veien. Men i dag var vi bare på rekognosering. Her er den lokale baren.
Vel tilbake på «Lazy Turtle» syntes vi at vi trengte litt 17. mai mat og en pils.
Steinar spiste pizza og jeg spiste lasagna. Perfekt tidlig middag mat. I en veldig hyggelig restaurant. Deilig mat og hyggelig betjening.
Seilere har også problemer med å holde små-båtene sine i orden. Enkelte av disse jollene kunne trenge litt «tender love and care».

Og så avsluttet vi 17. mai med 4 episoder av «Vikings». Litt av en nasjonaldag.

Tyrell Bay er en veldig hyggelig bukt, og vi trives her. Særlig når vi også kan gå ut å spise middag med hyggelige folk som Norma og Phil. De inviterte oss med på «Twilight», og vi sier sjelden nei.

Bordene var lokalisert i små hus som hang ut over stranden. Stort flottere blir det ikke.
Norma, Phil og Steinar gleder seg til mat.
Kjøkkenet lå på andre siden av gaten. Men det gjør jo ingenting, for det er ikke mye trafikk. Men det var jo et problem at kelneren synes å ha problemer med å finne frem til oss. Serveringen var hisides treg. Og kelneren var litt merkelig. Vi hørte knapt hva han sa, og han skrev bestillingene våre omstendelig opp i en stor kladdebok.
Smått om senn fikk vi noe å drikke, og enda senere noe å spise. Godt vi ikke var helt utsultet da vi kom. Norma fikk fisk, Phil spiste conch og Steinar og jeg spiste kylling. Det var ganske mørkt i restauranten, så vi så ikke hva vi spiste. Men kyllingen var litt rå, så vi spiste ikke alt.
En god ting er at «Twilight» har sin egen brygge, og da hadde vi jo øyekontakt med Numita hele tiden. Vi måtte purre flere ganger på regningen, men til slutt fikk vi betale. Et litt bisart  og merkelig restaurantbesøk. Men morsomt var det.

Og det fortsetter å øse ned. Det kommer noen skikkelig regnskyller med ujevne mellomrom. Men så kommer solen frem igjen. Det medfører jo litt høy luftfuktighet, så bading må til.

Øs pøs regnevær.

Steinar har også sjekket generatoren igjen. Den spyr fortsatt ut svart røyk når vi starter den. Men den lader, og den starter, så kanskje det ikke er så grusomt ille med den. Vi krysser fingrene. Har fått kontakt med en som reparerer på Grenada, og skal få et tilbud. Jeg ville jo tro at han må se på generatoren før han kan gi et tilbud, men han er kanskje synsk.

Og vi har vært på shopping på Alexis’ Supermarked. De hadde mesteparten av alt vi trengte, og vi rasket med oss. I kassa slo den hyggelige damen inn alle varene, og forklarte velvillig at de ikke tar kort. Kun kontanter. Noe vi ikke hadde. I hvert fall ikke EC$ 400,-. Heldigvis var det en minibank rett utenfor, så problemet ble løst smertefritt. Mesteparten av betalingene her foregår med kontanter. Vi vet jo det. Og de er løsningsorientert og plasserer minibanker lett tilgjengelig. Som regel.

Vi tok en drink i «Minnie B» i dag også. Vi ville si hade før vi reiser videre i morgen. Phil hadde blitt syk av conch’en han spiste i går. Godt vi ikke spiste hele kyllingen. De hadde besøk av venner fra Australia. Josh og Lulu på «Blade Bill». Et originalt og morsomt par. Vi ble bare en liten halvtime før vi jollet over til «Lazy Turtle».

Masse lys og farger på «Lazy Turtle». Alle stolene er malt i forskjellige farger. Kreativt.
Steinar er god på selfier. Jeg klarte ikke å spise opp pizzaen min, og den ble uten dikkedarer pakket inn i aluminiumsfolie og overlevert da vi betalte regningen. Det var ikke engang spørsmål om jeg ville ha den med eller ikke. Super service. Hit kommer vi nok tilbake.

Så var det avreisedag igjen. Neste stopp er Saint George på Grenada. En begivenhetsløs tur på 5 timer. Det ble litt lunsj om bord. Toast og eggerøre. Som jeg klarte å ødelegge med altfor mye salt. Blæh.

Lokal fiskebåt som vi passerte på vår begivenhetsløse tur til Grenada.
Saint George og Grenada her kommer vi. Nest siste stopp i denne omgang.

Etter at vi hadde kastet ankeret fikk jeg en halvtime på ryggen i trampolina. Godt å få hvilt ut etter en slik strabasiøs tur. He-he. Da jeg våknet igjen hadde Steinar ordnet middagsavtale til oss på kvelden. Conny og Carina i «Ultimo» ligger i marinaen Port Louis rett her inne. Så rett før det ble helt mørkt jollet vi inn i marinaen.

Vi fortøyer rett forut for «Ultimo». De har fått seg en flott plass helt ytterst på brygga. Det betyr jo litt privatliv.
Solnedgang over båtene i Port Louis.

Det er så hyggelig å se Conny og Carina igjen. Det begynner jo å bli en stund siden sist. Og vi fortsetter som vi sluttet. Først en drink i «Ultimo», og så ut på restaurant. Men først en omvisning i marinaen. Og for en marina. Jeg tror det må være den koseligste vi har vært i.

Vi har ingen problemer med å forstå hvorfor Conny og Carina har lyst til å ligge i denne marinaen.

Istedenfor ett stort administrasjonsbygg, var det små hus med nydelige stier imellom. Masse trær og blomster. Rett og slett en herlig plass der det er trivelig å være.

Men etter omvisningen bar det rett på restaurant. «Victory Bar and Grill».

Standardbilde av «Ultimo» og «Numa». Skål. Maten er kjempegod. Denne gangen fikk jeg faktisk noe av den beste biffen jeg har spist på VELDIG lenge. Men jeg tror faktisk at det var potetstappen som satte prikken over i’en. Fantastisk godt.
Conny og Carina er «dessertmennesker». Og her tror jeg Conny har problemer med å bestemme seg for hva han vil spise til dessert.
Han fikk ihvertfall verdens minste lille kopp med kaffe.

Vi koste oss massevis med disse flotte svenskene. Det ble både hovedrett, dessert og någå attåt, før vi reiste hjem til Numa.

Dagen etter heiste vi nok en gang anker, og satte kursen for Prickly Bay sånn ca. 1,5 time unna. Der har vi hørt det er fint å ligge på bøye hvis vi skal hjem.

På vei mot Prickly Bay. Det blåser ganske bra, men det er ikke så store bølger. Denne odden må rundes. Point Saline som huser flyplassen på Grenada.
Og når vi snakker om fly, så kommer det ett inn for landing.

Vi fant oss en ledig bøye, og det er første gang ingen har kommet for å hjelpe oss. Merkelig. Tror de kanskje jeg har gjort dette før? Vel, det har jeg jo. Så det gikk bra.

Vakkert er det også her. Både palmer, hoteller, vakre hus og en strand.

På ettermiddagen jollet vi inn til Prickly Bay Marina. Der er customs, men det var selvfølgelig stengt. Det er tross alt søndag. Så vi sjekket ut omgivelsene isteden.

På den eneste restauranten i marinaen fikk vi servert deilige hamburgere. Førsteinntrykket er bra.
Noe sier meg at vi kommer til å tilbringe mye tid her. De har virkelig gjort en anstrengelse for å ta vare på seilerne. Her er ladestasjoner for PC’er og mobiler, og gratis wifi. Happy hour hver dag fra 17 til 18. Og hva mer kan vel en seiler ønske seg.
Parkeringsplassen er vel ikke så mye å skryte av. Men her er det pick-ups til både handling og forskjellige eventer. Vi må bare bli litt kjent først.
Her ligger det også en annen norsk båt fra Trondheim. Men der holdt de seg innendørs, og vi ville ikke forstyrre.
Jadda. Skal de være en party jolle. Altså den runde. Parasoll, bord og oppbevaringssted for drikkevarer. Morsomt konsept.

Dessverre er Prickly Bay også kjent for å levere mye svell. Og det er ikke bestandig så behagelig. Men kanskje det veier opp med alt det sosiale. 

Nå er også huset hjemme klart for salg. Dette blir spennende.

Og generatorreparatøren fra Palm Tree Marine kom jollende ut til oss, og sjekket generatoren. Han mente at det kanskje bare er eksosbennet som har rustet. Kan det være at vi har så flaks da? Han kommer tilbake i morgen med deler han vil trenge.

På kvelden spiste vi på «Tiki Bar» igjen. Hvis vi vil bli kjent med  noen, så må det kanskje bli her. Det ser ut til å være mange seilere, og mange sitter parvis på bordene. Men i dag var det ingen som ville «leke» med oss. Maten smakte allikevel fortreffelig, og det gjorde vinen også.

Og så kom Mike fra Palm Tree Marine tilbake og fikset generatoren vår.

Og den fyren lider ihvertfall IKKE av klaustrofobi. Han klarte å tre hele seg inn BAK generatoren. Må være slangemenneske.
Her blir delene modifisert litt. De passet ikke helt. Heldigvis har kapteinen alt verktøyet en generatorreparatør måtte trenge.
Eksosbennet har rustet helt i stykker.
Ikke noe rart at denne elendigheten spydde ut svart røyk i båten vår. Heldigvis var det bare det.

Det går nesten ikke an å være lykkeligere enn vi er nå. Hele reparasjonen kom på EC$ 2.000,-. Istedenfor en ny generator til kr. 100.000,- er det jo fantastisk. Og ikke nok med det. Mike justerte også generatoren fra 60 Hertz til 50. Så nå virker brødbakemaskinen og vaskemaskinen når vi kjører generator også. Til og med de elektriske tannbørstene til gjestene våre kommer til å virke nå. Ikke verst etter 10 år. Nå må vel alt om bord i denne båten være justert fra 60 Hertz til 50 håper jeg.

Skinnende ren og funksjonell etter at kapteinen har pusset og renset. Han må jo det. For Mike skrøt av generatoren. At den var godt vedlikeholdt og en av de beste på markedet. Kapteinen var ganske så stolt, og vi liker Mike veldig godt.

Hver morgen klokka 07:30 er det Cruisers Net på kanal 66 på VHF’en. Der kommer det massevis av nyttig informasjon, som værmelding, båter som kommer og går, seilere kan annonsere ting de har til salgs eller ting de vil gi bort, spørre om råd, få hjelp til alt mellom himmel og jord, sosiale tilstelninger blir annonsert, lokale bedrifter forteller hva de kan og hva de selger, og for ikke å snakke om handlebussene. Det koster EC$ 15 pr.pers å bli med bussen. Da blir vi kjørt først til minibanken for å ta ut kontanter, deretter til jernvarehandelen, til Budget Marine, til matvarebutikken som er på et ganske stort supermarked, til grønnsakshandleren og til slutt til engros utsalget som selger varer i store kvanta. Ikke bare øl og vin, men masse annet også.

Det er virkelig et flott tilbud de har i marinaene her. Det er ganske langt til butikken, og de kjører innom alle steder en seiler trenger å handle. Og det er billig. En slik tur ville nok ha kostet EC$ 100,-, men vi får det for 35. 15 pr.pers.

Men for å dra nytte av all denne informasjonen, så må vi nok gjøre oss litt bedre kjent. Så i dag tenkte jeg at vi kunne gå en tur i land. Men først måtte jeg ha et par siestaer. Og når jeg var klar til å gå i land, så sov Steinar siesta i cockpit. Ikke enkelt dette her.

Da vi vel var våkne begge to, kom det melding fra Gaute Ulvøy om at han var i marinaen på moped. Båten hans, «Isis II» ligger på land for reparasjoner etter et tyveri på Union Island. Et ganske grovt et også. Så Steinar jollet inn og hentet han og jentefølget hans. Jeg tror hun heter Merete, men husker dessverre ikke helt.

Denne jenta er fra Lillehammer, og var et hyggelig bekjentskap. Hun har vært på Tobago en stund, før hun ble kjent med Gaute.
Morsomt besøk i båten. Håper vi treffer Gaute igjen senere. Hans skal jo også være på Grenada lenge.

Vi hadde en veldig hyggelig stund i Numa, med middag på «Tiki Bar» senere. Gaute er jo veldig interessert i å se på båten, for han diskuterer villig vekk fortreffeligheten til enskrogsbåter kontra flerskrogsbåter. Noe jeg tror det aldri kan bli enighet om. Altså hvem av dem som er best.

Og så var det på tide med et besøk til Port Louis og «Ultimo» igjen. På parkeringsplassen i Prickley Bay Marina stod en taxi fra Grenada Marine Taxi Association Ltd., med en sjåfør som heter Sam. Det var en stor og løen taxi, men han tok oss velberget frem til Port Louis.

Vi måtte selvfølgelig ta en rusletur en gang til. Det må være en av de fineste marinaene vi har vært i.
Ryddig, rent, strigla og flott er ord som beskriver omgivelsene perfekt.
Bryggeområdene er også godt vedlikeholdt.

Vi ruslet ut til «Ultimo» helt ytterst på brygga. Og vi banket og ropte, men det var ingen respons. Så vi satte oss på «Victory» og ringte dem isteden. Da ble det plutselig liv i kroppene deres. Kanskje det hadde vært litt for mye liv i dem tidligere. Drive med «hanky panky» når de venter besøk. Fysj. He-he.

Etter hvert kom også Mats og Lena på «Yasmine», så da var vi fulltallige igjen.

Mats og Lena på «Yasmine» ligger også i marinaen. Disse svenskene vet å gjøre det bekvemt for seg.
Conny og Carina fikk desserten sin i dag også. Så de var veldig fornøyde. Men alle bestilte biffen jeg spiste sist, og i dag var det ikke potetmos, men stekte poteter. Så jeg må si, det var potetmosen som gjorde retten.

Det ble som vanlig veldig hyggelig, selv om maten ikke var så god som sist. Og det ble en sen og fuktig kveld, så vi ble veldig overrasket da vi oppdaget at Sam ventet på oss. Fantastisk service. Totalt så betalte vi EC$ 110,- tur og retur inkludert venting i mange timer. Det synes ikke jeg er dyrt.

Så var det på tide å bli litt bedre kjent i omgivelsene. Vi tok jolla til Spice Island Marine, som er den andre marinaen i Prickly Bay.

Jollekaia Spice Island Marine. Laget av plastikk moduler, noe som gjør den veldig vinglete.
Akkurat i restaurant området er det veldig fint. Budget Marine ligger også her. Og en DIGER boat yard. Av en eller annen grunn får de ikke restauranten til å fungere i denne marinaen, så flesteparten av seilerne spiser på «Tiki Bar» i Prickly Bay Marina.
Ut på tur, aldri sur, selv om det er mye over 30 varmegrader.
Her legger mange seilere båten sin på land i orkansesongen. «Ultimo» og «Yasmine» skal det. Båtene blir lenket fast i bakken, og det skal mye til for at de skal velte under en orkan. Men selvfølgelig, ting som kommer flygende gjennom luften kan man ikke gjøre noe med.
Vakre blomster lyse opp i jungelen av båter. De vokser over alt.

Vi måtte finne ut hvor «rundkjøringen» var. Det er derfra alle bussene går i alle retninger har vi fått beskjed om. Og det er kjekt å vite hvor det er. Vi fant rundkjøringen. Og vi fant også ut at det går et mylder av busser. Bussene er på størrelse med maxi taxier, så da har vi fastslått det. De praier deg mest sannsynlig før du har kommet frem til rundkjøringen også. Veldig kjekt. «Hey man, are you going to Saint George?» ble det ropt. Eller til et eller annet annet sted.

Vi spiste også i marinaen. På restauranten «Timber». God mat og god service.

Vi spiste godt på restauranten. Men jeg tror grunnen til at de ikke får det til å fungere, er at de forsøker for hardt å være «fine». Tror ikke seilere bryr seg noe særlig mye om det gitt.

I Prickly Bay Marina er det underholdning av ett eller annet slag hver eneste kveld. Fredag er steel band etterfulgt av et lokalt band. Vi måtte selvfølgelig inn og se. Selv om vi gikk glipp av steel bandet, så fikk vi gleden av å oppleve det lokale «smørbandet» må jeg kalle det. Skikkelig musikk for gamle seilere 🙂

Vi har også hatt besøk av Rune og Håkon i «Felicia». Vi har sett dem før, men da forsvant de før vi fikk sagt hei. De hadde med seg «Seilas» blader, der «Numa» var omtalt. I forbindelse med ARC’en. Litt kjendis jo. Kult.

Rett opp i gaten her er det et bryggeri. Som altså heter «The Brewerie». Originalt. Men det er visst et veldig populært sted hver tirsdag kveld, så det måtte vi få med oss. Det er lov for alle og enhver å ta med seg instrumentet sitt, og jamme med musikerne, eller lage sitt egen «show». Heldigvis tok ikke Steinar med saxofonen sin. Eller gitaren. Eller fløyta.

Vi har blitt kjent med Onni fra Island og Elisabeth fra Tyskland. De satt vi sammen med hele kvelden. Elisabeth er flink til å synge, og hadde med seg instrumentet sitt. Men, hun hadde ikke lyst til å gå opp på scenen. Musikerne som bidro synes å kjenne hverandre litt for godt til å involvere andre.
Det var også mat. Deilig mat. Kyllingvinger. En antydning til litt sterke. Men kyllingvinger er noe av det beste jeg vet. Så pytt pytt.

Kvelden begynte med at folk kunne holde sitt eget show. Og hvis de klarte å underholde i 30 minutter, fikk de gratis øl resten av kvelden. Det betyr at mange prøvde seg på det. Noen mer vellykket enn andre. Jeg foreslo for Steinar, at hvis vi skal hit igjen, så kan vi kanskje dra litt senere. Da ble det nemlig litt mer kvalitet over musikken. Uten at jeg er en ekspert.

Menyen. Og noen av disse er VIRKELIG sterke. 8,3% er den sterkeste jeg ser. Det er jo nok til at en uvitende ligger under bordet etter en øl.
«The Brewerie» er virkelig et ordentlig bryggeri. Det står digre tanker bak disken, men alle sortene de selger. Litt å tenke på for «mikro-bryggeriene» hjemme. Det behøver ikke å være smått.

Det beste av alt med dette bryggeriet er at vi blir hentet i marinaen OG kjørt tilbake igjen. For kun EC$ 10,- pr.pers. Og da får vi en pils på billetten.

Det regner mye, så jolla er til stadighet full av vann.

Og det er snakk om MYE vann som detter ned i løpet av kort tid. Men så tørker det jo opp like fort igjen.

Men mellom alle regnskurene er det fantastisk vær. Og fantastisk varmt. Men ut på tur har vi gått.

Vi skulle oppleve nabobukta Mount Hartman Bay. Jolla var tiltenkt som transportmiddel, men det viste seg å være altfor høye bølger for jolla Numita. Så vi måtte ta beina fatt. Og kanskje jeg ikke kommer til å tilgi kapteinen med det første. Han ledet nemlig an nesten helt til tuppen av L’Anse aux Epines, som er halvøya mellom de to buktene. Før han konsulterte GPS’en på mobilen og fant ut at vi hadde gått altfor langt. Og ikke nok med det, vi måtte gå nesten hele veien tilbake for å finne veien ned til den andre bukta. Og med min forferdelige form og 33 varmegrader er det helt usannsynlig forferdelig. Turen skulle tatt bare 10-15 minutter, men vi trasket rundt i  hvert fall i 1,5 time.

Et hus nede i Prickly Bay Marina som jeg ikke hadde sagt nei til. Det ligger jo så vakkert til.
Jeg hadde IKKE sagt nei til dette heller. Kanskje Tarzan hadde kommet på besøk.
Det er ikke til å komme forbi at vi er på den velstående delen av øya. Denne resorten er jo ganske lekker. Og universitetet ligger rett borti her.
Og på vår vei er det altså så masse fantastiske blomster. Selv om vi egentlig er utenfor årstiden da de blomstrer som vakrest.
Dette treet tenker jeg bare på som «Ildtre». Men finner ikke noe treff på Google. I sesongen er hele treet dekket av disse knall orange blomstene.
Velstelte veier på vei ned til Mont Hartman Bay.

Men til slutt var vi endelig fremme i Secret Harbour Marina. Vi gikk forresten glipp av alle snarveiene ned dit.

I Secret Harbour Marina holder de på å pusse opp restauranten, så derfor har de satt opp denne boden for seilerne i marinaen. Og det var virkelig god mat også.

Der møtte vi Carlton og kona hans, som vi også har møtt på handletur og på «The Brewerie». Veldig hyggelig. Etter hvert kom også Devon, som er en lokal fyr, og satte seg ned. Men hjemturen, ja den nektet jeg å gå. Så Devon kjørte oss hjem for EC$ 25,-. Senere fikk jeg vite at han også kjører handlebussen en gang i uka. Og han gjør masse andre ting for å få endene til å møtes.

Det begynner å nærme seg hjemreise til Norge. Og da må vi visst vaske hele båten innvendig med eddik. Det tar kål på mugg og elendighet. Men først måtte vi feire Conny og Carina som har vært gift i hele 33 år.

Verdens mest elskelige svenske par.

Feiringen foregikk på «Dodgy Docker» på True Blue Hotel, der de skal ha en 33 års «honeymoon». Romantiske de to der altså. Vi tok som vanlig taxi fra marinaen, og plukket opp «Yasmine» som vandret gatelangs. De sa de ikke behøvde å sitte på, men vi insisterte selvfølgelig. Det vi ikke visste var at det bare var 100 meter igjen til hotellet. Ja, ja, litt høflig skal  man jo være.

«Dodgy» er noe litt utenom det vanlige må jeg si.
En romantisk utsikt fra terrassen helt nede ved vannkanten.

«Dodgy» var en helt herlig plass. Og vi koste oss masse. Som vanlig. Først en drink, og så en deilig middag.

Alle mann alle nyter deilig mat. Janne, Mats, Lena, Carina, Conny og Steinar.
Underholdning til maten. Faktisk veldig flinke musikere. Som dessverre ikke helt vet å holde volumet nede.

De vet ikke helt hva taffelmusikk er her i karibien. Så siden taffelmusikken spilte på full guffe rett ved siden av bordet vårt, måtte vi skrike til hverandre. Og det orker jo ikke vi i lengden. Derfor satte vi oss i resepsjonen. Med en drink og «taffelmusikken» godt i bakgrunnen kunne vi prate og kose oss til langt på natt. Klokka 00:30 var vi tilbake i «Numa», og det er LANGT på natt for oss seilere.

Og så var det å sette i gang med avslutningen av dette kapittelet. Om noen dager drar vi hjem til Norge, og vi er totalt overarbeidet. JEG bare vasker og vasker og vasker og vasker. Det stinker eddik i hele båten. Men hele Numa innvendig ser ut til å bli et uoverkommelig prosjekt. Her er noe av det Steinar har bedrevet tiden med: Skaffet kart og ting vi trenger til Stillehavet, reparert måleren på dieseltanken på babord side, vasket fendere, montert vifter ved kompressorene til kjøl og frys, oppdaget at kryssholtene på crossbeamen ikke er dimensjonert for å fortøye i (er det mulig), byttet startbatterier på begge motorene, montert ny pumpe i styrbord motorrom. Effektiv kaptein.

Men vi har hatt det hyggelig også. Selvfølgelig har vi spist middag med Conny, Carina, Mats og Lena mer enn en gang til. Og vi har vært på kino i Prickly Bay Marina. Men mest av alt har vi gjort Numa klar til å ligge på bøye uten oss i over to måneder.

På kino i Prickly Bay Marina. Først så vi slutten på «Beauty and the beast», og så en eventyrgreie med Matt Damon i Kina. Den var sikkert fin, men da det ble snakket kinesisk ble det også tekstet på kinesisk. Gjorde det litt vanskelig å få med seg alle poengene 🙂

Så var dagen kommet. Hjemreisedagen. Etter litt purring, kom de og hentet oss i jolle fra marinaen. Det hadde de glemt. Men resten av turen hjem gikk helt uten noen hendelser av noe slag. Ja, utenom en forsinkelse med Norwegian fra London til Oslo.

Her har vi akkurat lettet etter mellomlandingen på Barbados. Jeg hadde tenkt å ta en kopp kaffe med Rihanna, men fikk altså ikke tid. Vi måtte også spørre på flyplassen om når det kom informasjon på tavlen om når flyet kom. Da fikk vi beskjed om at flyet var kommet når det har landet. Så da visste vi det.

Det skal bli så godt å komme hjem til Norge nå og hilse på familien igjen. Og gode venner og bekjente. Dette blir godt. Vi gleder oss.

Men neste gang vi kommer tilbake venter dette:

Stillehavet here we come.