Robert deVries Atlanterhavslogg

Overstyrmann Robert deVries krysser Atlanteren

Vi hadde rett alle sammen Robert. Det var du som vant. Heldigvis var det ikke prisen for "Å bruke mest diesel", eller "Å komme inn sist"
Vi hadde rett alle sammen Robert. Det var du som vant. Heldigvis var det ikke prisen for «Å bruke mest diesel», eller «Å komme inn sist»

dag 1:
Ja, jeg fikk den æren å bli utpekt som overstyrmann på denne overfarten 🙂
Det blir noe å føre på CVén.
Siden jeg ikke har skrevet noe fra min ankomst onsdag ettermiddag og frem til startskuddet benytter jeg anledningen til å skrible litt om disse dagene også.
Å komme ned til båthavna i Las Palmas og se s/y Numa og å treffe Admiralinnen og skipperen igjen er nok til å smelte et steinhjerte.
Gjensynet ble hjertelig, og skuldrene til undertegnede sank betydelig ved første skritt på gangveien.
Dette har jeg sett frem til i lang-lang tid.
Siden jeg var så heldig å få være med på en kryssing med Janne og Steinar i 2005 vet jeg litt av hva jeg «går til».
Heldigvis hadde Janne og Steinar gjort de aller fleste forberedelser allerede slik at det ble mye kos og hygge med livlig prat og masse god mat, og også noe god drikke (som seg hør og bør), frem til D-dagen.
Torsdagen ble det enda mere kos og hygge siden resten av mannskapet kom (Mona og «Pær» ).
🙂
Siden jeg lagde «frukt- og grønnsakshengekøyen» ved sist kryssing fikk jeg til oppgave å gjøre det også denne gangen.
Stolt over at jeg ble gitt dette ansvaret satte jeg i gang.
Utfordringen var at jeg overhode ikke husket hvordan jeg lagde de for 11 år siden 🙁
Etter flere mislykkede forsøk, og å ha kappet av så mye at vi mest sannsynlig ikke hadde nok nett til de vi skulle lage gikk jeg til køys.
I løpet av natten «drømte jeg meg frem til en løsning», så neste dag var det bare å gå til nærmeste «chandler»/skipshandler å kjøpe nytt emne å arbeide med.
For sikkerhets skyld kjøpe jeg 6 meter, selv om vi bare trengte 3.
Resultatet ble, om jeg skal si det selv, «fucking perfect» 😀
Like etter at det første var hengt opp kom en av mannskapet fra en av de andre båtene og skrøyt av de.

Søndag morgen, altså D-dagen, gikk vi alle med «mark i ræva» tror jeg, og bare ventet på at vi kunne kaste fortøyningene.
Til de landkrabber som måtte følge disse reisebrevene må jeg kanskje nevne at det altså ikke er slik at man kaster fortøyningene for hver gang man går fra land, man tar de med til neste havn.
Jeg tror også den vakre «Katta» vi skal seile med var veldig klar for å komme seg ut av det grumsete vannet i marinaen og få litt mere vann under kjølene og vind i tekstilene sine.
En seilbåt uten seilene oppe er jo som en kvinne uten former, og det skal det jo være på en kvinne…synes i fall en ærbødig og utrolig stolt overstyrmann.
Vel:
Motorene ble startet, og vi merket at «dama» vibrerte av velvære når kapteinen kyndig og lekent trakterte hennes kontrollere.
Hun svarte med å gli sensuelt ut av marinaen som en supermodell på catwalken til glede for mange skuelystne som var kommet for å vinke oss farvel på denne eventyrlige ferden.
Litt venting ble det ute ved startlinjen, men vi kom oss over på minuttet.

Endelig kan reisen begynne 🙂

Vi hadde moderat vind og grei fart, men vi var dessverre altfor klare over at dette ikke ville vare, da meterologene var veldig klare på at vinden ville avta, men vi nøt i alle fall der og da.
Jeg fikk 4-8 vakta «hundevakta» den første natten 🙂
Hundevakten tror jeg den blir kalt fordi den ikke er så populær, men jeg tror alle her ombord er enig i at vi kan døpe den om til «soloppgangsvakta».
Hva er vel bedre enn, etter å ha sittet i stummende mørke i timer, å kunne ønske en ny dag velkommen når solen titter frem over horisonten.
Nettene er fremdeles ganske kjølige, men det kommer til å bedre seg da kapteinen har valg å ta en sørlig rute 🙂
Den første natten av seilasen kan være litt utfordrende da det er mye båter i nærheten, og man må følge ekstra godt med, men det gikk veldig bra, og vi gjorde god fart for seil den første natten, vindforholdene tatt i betraktning.
På formiddagen løyet vinden, og kapteinen bestemte at vi dessverre måtte starte motor for å få litt fart.
(Kanskje Admiralinnen og skipperen burde ha valgt et crew med bedre kontakt med de høyere makter)??
Det er for sent nå, for nå er vi underveis, og får ta til takke med den vinden vi får.
Siden det har vært motorkjøring det meste av dagen har det vært en rolig og avslappende dag.

Mens vi alle satt i trampolina og nøt været kom en flokk delfiner (over ett dusin) og underholdt oss ved å svømme foran baugene og innimellom hoppe litt i en «evighet».
Deter et spektakulært skue, og kan ikke på noen måte sammenlignes med delfiner i SeaWorld eller lignende som er trenet opp til å lage «sirkus» da dette er naturen sitt eget show.
Tro om de titter på oss slik vi titter på de??

Til sist:
Jeg fikk i kveld beskjed om at jeg skulle ha fri i natt, derfor dette lange reisebrevet.

God natt 🙂

dag 3:
Forrige logg var som den våkne leser oppfattet både for dag 1 og dag 2 :-).
I og med at «Pær» er svensk, og Mona «halvt svensk» har det offisielle arbeidsspråket blitt satt til svorsk under overfarten, så det blir vi «jædrans goda på» 😉
Heldigvis er styrbord og babord, og mange andre av de maritime ord og uttrykk det samme både på norsk, svensk og svorsk 🙂

Våknet i dag klokken 4:30 av en trommesolo trommeslager ville misunt.
Sikkerhetslinen som går fra akter til forut på hver baug lå og slo i dekket i vinden.
Motoren var stoppet og båten gjorde god fart i vannet.
En deilig måte å våkne opp på 🙂
Det så ut til å bli en strålende dag, seilmessig, noe det også ble.
Uten å ha sjekket vil jeg anta at vi har hatt en gjennomsnittsfart på godt over 7 knop 🙂

Også i dag ble vi ønsket en god dag av våre kjære venner, delfinene.
Lurer på om de kommer i morgen og 🙂

I dag får jeg 8-12 vakten, altså 8 på kvelden til midnatt.
På dagen er det i og for seg ingen og alle som har vakt, men kapteinen sjekker jo stadig, og når han sover vil dette være overstyrmannens plikter, altså undertegnede 😉

For at man ikke skal dovne helt er det viktig å ha noen gjøremål hver dag.
I dag har jeg dusjet, trimmet skjegget, sydd/reparert «kosebuksa», begynt å lage et armbånd i makrame, trimmet litt med sånne strikker (som jeg ikke vet hvordan brukes) og lenset b/b motorrom for noen skvetter med vann.
Så det har blitt i overkant mye, men så har jeg ikke kommet ordentlig inn i seilermodus enda…..
Det kommer seg nok.
Innen vi når St. Lucia er jeg nok nede i maks en til to ting om dagen, slik det skal være når man er langturseiler 😀

Det er fremdeles litt kjølig om ettermiddagen/kvelden.
Ved middagstider var det litt kaldt bare å sitte i singlet og shorts, så jeg byttet til t-skjorte etterhvert 😉
Håper det er fint vær hjemme…hehe 😛
På kveldsvakten i dag hadde jeg selskap av kapteinen det meste av vakten, mens resten av besetningen sov.
Det var godt å være to siden vi så endel «squall´s» på radaren, og valgte derfor å ta to rev i storseilet. Genoaen valgte vi å seile med full.
Squall = bittesmå til små lavtrykk hvor det er sterk vind og regn.
Rev= begrense arealet på seilene slik at man kan seile i sterkere vind.

I og med at det er meldt noe mere squall´s utover natten bestemte kapteinen og overstyrmannen at jeg skulle sitte standby i salongen på 12-4 vakten for å være tilgjengelig backup for Mona og «Pær» som har denne vakten.
Til gjengjeld har skipperen innvilget meg litt ekstra fri i morgen tidlig om jeg føler for det 😀
Det viste seg å være en vis beslutning siden vi fikk en squall rett etter vaktskifte.
Skipperen har frivakt i natt 🙂
Det kan være godt at han for sove ut litt siden han er «on call 24-7».

Til ettertanke:
I ettermiddag stod jeg i baugen og hadde frivillig utkikk…. (stod egentlig bare og speidet utover horisonten og filosoferte over alt og ingenting).
Man skjønner hvor stort dette havet man skal krysse er når man, bare etter 2 1/2 dag, ikke ser en eneste en av de rundt 300 båter som startet samtidig fra Las Palmas.
Da føler man seg ganske liten og ubetydelig i den store sammenhengen.

Ellers kan jeg melde at både moralen og humøret blant alle ombord er helt på topp 🙂

dag 4:
Hei igjen kjære leser 🙂
Da er 12-4 vakten min ferdig, og jeg kan skrive litt i loggen igjen siden jeg sitter standby for Mona og «Pær´en» i salongen slik som forrige natten.
I natt skal jeg sitte kl. 4-6, og kapteinen kl. 6-8 (det er natten og morgenen jeg prater om, men det vet dere jo, siden jeg tidligere skrev at vi ikke har vakter på dagen).
Skipperen har satt opp rullerende vakter, slik at man begynner med 8-12, så 12-4 påfølgende natt og 4-8 natten etter.
Fjerde natten i skiftplanen har man fri og kan gjøre hva man vil 🙂

Men, det er jo dag 4 jeg skal skrive litt om:
Siden jeg fikk sove lenge, til kl. 9:30, vet jeg ikke hva som skjedde på morgenen.
Starten på dagene begynner nesten som hjemme, med et par kopper kaffe.
Eneste forskjellen er at det her er halve kopper kaffe, siden man ender opp med 1/2 kopp på dørken og 1/2 i koppen om man fyller den full, pluss en tørke/vaskejobb.
Derfor er det like greit å bare fylle koppen halv. 🙂

Etter kaffe og ei brødskive var det frem på fordekket og trimme litt.
Jeg har hengt opp noen sånne strikker, som jeg ikke vet navnet på, i festet til spribommen på masten.
Spribommen er alltid ledig, siden vi ikke har spribom ombord, så dette festet blir brukt til masse annet fornuftig 🙂

Vi har gjort bra fart i hele dag, selv om de to revene i storseilet fremdeles er på (Ca. 7 knop tror jeg).
Været har vært fint, med stabil vind og en bølgehøyde på 1,5 meter kanskje.
Dessverre har det vært litt overskyet i dag, så det har ikke fristet å døse foran i trampolinen, men kapteinen som også er skipets navigatør og meteorolog sier at vi skal få sol i morgen.
Trampoline = Den duken / nettet som er spent opp mellom skrogene forut for overbygningen.

Delfinene må ha besøkt en annen båt i ARC´en i dag, for de har vi ikke sett snurten av, eller kanskje de har vært der, men så at vi ikke var på fordekket, så de stakk igjen…Det får vi aldri vite.

Kapteinen, som også er skipets baker, har bakt brød i dag og, slik som alle andre dager.
Det går ett brød om dagen.
Ikke rart den mannen er sliten som har alt dette ansvaret, og i tillegg en masse gjøremål som normalt mannskapet skulle stått for.
Skal si vi har en superduper kaptein på denne skuta 🙂

Gjøremålene i dag har blitt redusert som seg hør og bør 😀

Vi måtte ned i b/b motorrom igjen i dag (det vi tømte for vann i går) da lensepumpen går innimellom, og det skal den egentlig ikke.
Siden vi «glemte» å smake på vannet i kjølsvinet i går ble det gjort i dag…det var veldig salt.
Ergo kommer vannet utenfra, og fra havet og ikke himmelen.
Som alle vet regner det ikke saltvann selv om man er langt ute på havet 😉
Lekkasjen er veldig liten, så det tok litt tid å finne den, men den er nå lokalisert til en skjøt i skroget.
Det er ingen fare da det kun er snakk om noen dråper i sekundet.
Feilen vil bli utbedret når vi kommer til bestemmelsesmålet.

På ettermiddagen da de fleste av mannskapet døste, eller leste bok, eller løste kryssord, kommer kapteinen inn og sier at en av spilene i storseilet har sklidd ut litt av lommen sin…
Endelig litt action 🙂
Han mente at vi måtte ta det ned for å dunke den tilbake på plass, men undertegnede var da allerede på vei opp og ut på akterenden av bommen med seilene oppe.
Jammen bra ikke modern får se bilde av dette før vi er trygt i st. Lucia 😉
Det gikk greit kjære mor 🙂
Vi fikk spilen inn ett stykke, men ikke helt, så vi måtte slippe ned seilet noe, og da fikk vi smekket spilen inn i sporet sitt slik at alt er i sin skjønneste orden.
Vi fikk (kapteinen og undertegnede) litt kjeft av admiralinnen etter endt arbeid fordi vi hadde «glemt» både sikkerhetsline og vest…..
Vi la oss begge dønn flate, og da var alt bare velstand ombord igjen 😀

I dag var det undertegnede som hadde byssetjeneste og skulle lage middag.
Det er ganske gøy å måtte utfordre seg selv i byssa, da det alltid er noe man skulle ønske at man hadde hatt, som f.eks. muskat til kålstuingen eller buljong til sausen, men det hadde vi glemt å kjøpe. Da må man finne på noe annet 🙂
Menyen var forøvrig helstekt svin indrefilét med pannestekte båtpoteter, sennepssaus og kålstuing.
Og det ble veldig bra 🙂
Alle middagene siden avreisen har vært nydelige 🙂
Vi er på et luksuscruise til Karibien og har derfor vin til maten hver dag 🙂

På kveldingen observerte kapteinen at sømmen på pyntekanten på underliket av genoaen hadde gått opp et stykke på ca 20 cm, så da blir det syjobb på overstyrmannen i morgen 🙂
Noe som selvfølgelig skal prøves med full seilføring..hehe.
Det er dessverre slik at det mest sannsynlig er undertegnede som har forårsaket skaden også 🙁
Antagelig har tauet jeg festet hengekøyen i rund forseilet gnagd av sømmen …..
Man lærer så lenge man lever 🙂
Heldigvis hadde jeg pakket med med noe av seilmakerutstyret mitt 🙂
Selv om jeg vet Steinar (det er han jeg referer til som skipperen, hvis noen var i tvil) har utstyret på stell her ombord vet jeg med sikkerhet at han ikke har venstrehånds seilhanske, men det har jeg
😀

Dessverre er overføringshastigheten utrolig dårlig, så vi kan bare sende tekst til ARC som de legger ut på nettsiden sin, men det blir tatt masse flotte bilder ombord som jeg antar at web-redaktøren av www.numalife.no kommer til å legge ut etter ankomst st.Lucia.

Det var alt for i dag kjære familie, venner og andre lesere.

dag 5:
I dag da jeg våknet, altfor tidlig, tenkte jeg at jeg skulle sove litt til siden jeg faktisk ikke la meg før kl 6.
Husker ikke akkurat hvor mye klokken var, da det er andre ting som har brent seg inn i min hukommelse (mellom 7 og 8 tror jeg):
10-15 minutter etter at jeg hadde våknet, og var på god vei inn i drømmeland igjen, og lå og nøt tilværelsen kom «Rasmus» på besøk i sengen, og det helt uten forvarsel :-S
Rasmus = bølgen / havet / etc.
På landspråket: En god mengde med vann fosset inn i luka i dekket og skyldte over meg i køya.
Skal si det var en som våknet fort…..
I løpet av natten hadde ikke vannet kommet over dekk en eneste gang, tror jeg, så jeg var litt uforsvarlig og åpnet luka bittelitt ……… Det var ULURT 🙁
I tillegg til at sengetøyet ble vått ble også alle klærne som var i daglig bruk våte da de har sin plass på en hylle nedenfor køya som vannet fant det fornuftig å fosse over……
Jeg var fremdeles supertrøtt, så jeg la noen håndklær over det våte i madrassen, fant en tørr flik av dyna og la meg til å sove noen timer til.
Etter oppstandelsen var det bare å legge seg flat for Admiralinnen, som forøvrig heter Janne for de som ikke vet det, og spørre pent om det fantes noe mere sengetøy.
Det gjorde det heldigvis 🙂
Heldigvis er trekket på madrassen ganske vannavstøtende, så madrassen er tørr.
Janne har lovet at hun skal vaske tøy når sjøen blir roligere 😀

Utover denne hendelsen har det ikke skjedd så mye spennende i dag.

Seilasen har vært bra, og kursen er mer sydlig enn i går.
Vi har kurs mot Kap Verde øyene og varmen, dette for å forsøke å komme syd for et «stille-område».
Været i dag har vært begredelig, med overskyet og noe regn, men vi merker at temperaturen stiger 🙂
De fleste av mannskapet har holdt seg for det meste innendørs det meste av dagen.

Pga. været fikk jeg lov til å vente med å sy istand genoaen, så jeg satte bare 4 sting slik at sømmene ikke skulle gå opp lenger.
Klok av skade etter reprimander vi fikk i går med jobben på storseilet hadde jeg både flytevest og sikkerhetsline under denne jobben 😉
Nå ble du vel glad mor 🙂
Når vinden avtar og vi skal seile med genaker isteden for genoa blir jobben fullført om været tillater det.

Mona og «Pær» stod for middagen i dag, som var grønnsakswok med ris og en smakfull saus.
Som alltid er kreativiteten på topp, og maten fremragende 🙂
Under middagen får Steinar øye på en hvalfinne, og alle må ut i cockpit for å se.
Jeg så ingenting, og Janne påstår at det bare var en delfin… Hva det var får vi aldri vite.

Konditoren, eller bakeren har forsøkt en ny, egenoppfunnet brødoppskrift i dag i og med at brødet i går ble noe deigete.
Jeg har smugsmakt på det nye, som etter min mening er det beste han har bakt 🙂

I kveld har kortstokken blitt tatt frem for første gang på turen. Mona og jeg spilte Casino, og jeg ble slått ned i støvlene…..
Uhell i spill og hell i kjærlighet håper jeg det betyr 🙂
Mona ville spille kort akkurat da jeg hadde tenkt å sette sammen sax´en og øve litt, så mannskapet ble atter en dag forskånet fra dette.
Det får bli i morgen 🙂
Kanskje jeg kan klare å lokke frem solen hvis jeg klarer å få rene toner 🙂

Mona og «Pær» har sagt at de er klare for å gå selvstendige vakter nå, noe de begynner med i morgen natt.
Det har skipperen sagt seg enig i, og siden de har frivakt i til natten vil jo ikke det by på de helt store utfordringene vil jeg tro.
Skipper´n utarbeider vel ny vaktplan i morgen regner jeg med 🙂
Til natten har jeg 4-8 vakta, så det er vel snart på tide å finne køya, med dekksluka veeeeldig stengt.

Mannskapet begynner å bli mer og mer sammstemt, og ting går etterhvert på skinner 🙂
Ikke så rart at dette går smertefritt med den flotte gjengen jeg har vært så heldig å få seile med.

Jeg gleder meg allerede til neste gang jeg har mulighet, og får lov til å være med 🙂
Hvis jeg bare taper nok i kortspill så kanskje amor´s engler finner en seilerdame til meg som har mulighet til å være med, kanskje i Stillehavet en eller annen plass 😀
Så lenge det blir mere seiling enn landligge er det egentlig det samme hvor det er ……
Skulle det være noen som tenker, ja det hadde vært noe for meg, så er det bare å ta kontakt på messenger…hehe 😉

Dagens tanker fra skribenten:
Å være ute på det kjempestore havet i en «bitteliten» båt, som egentlig er en stor og flott båt, er den beste terapi man noengang kan få…iallefall for meg 🙂

Med de ordene takker jeg for i dag.

dag 6:

Hei igjen kjære leser 🙂 Nå nærmer det seg en ukes seilas med stormskritt…
Stormskritt er kanskje et feil ord å bruke siden det nå blåser så lite at vi motorseiler.
Tidligere i dag gikk vi bare for motor, men det passet bra.
Janne var så elskverdig å kjøre et par vasker med tøy siden seilen var inne.
Tørkesnorene henges nemlig opp fra forslaget og til vantene, og da kan ikke genoaen være oppe.
For en luksus 🙂
Først av alt å kunne bruke så mye vann vi vil siden vi har «water maker», og i tillegg ha vaskemaskin 🙂
Det denne skuta mangler er det ikke noe vits å ha….
Noen ting hadde jo vært kjekt å ha; rullegennaker f.eks.
Eller mikro, men det bruker ikke de som bor her, så derfor finnes ikke det… enda ;-P

Janne har vasket salongen, pentry og s/b skrog i dag, og Mona og jeg har vasket våre deler av b/b skrog, så nå kan det bare bli helg 🙂
Mona tok leider opp til salongen, så da er det vel min tur til å ta den neste fredag.
Trappe og gangvask som i et borettslag…hehe
Pentry = nesten som bysse bare mye mindre.
Bysse = kjøkken
Leider = trapp

I skrivende stund (kl 21:40) er det bare skipperen og skribenten som ikke ligger i køya.
Steinar har 8-12 vakta og undertegnede har fri-natt, og skal ikke på før i morgen kl. 8.
I dag har vi fått utdelt ny vaktplan som rullerer på 5 personer, hvilket betyr at vi får 3 netter med nattevakt og 2 netter fri.
En av dagene etter frivakt har man hovedansvaret på dagen.

Etter å gått og lagt meg kl. 8:30 våknet jeg kl. 9:30 0g følte meg uthvilt, så jeg stod opp.
Var sikker på at klokka var sånn i ett-tiden.
Jeg hadde ikke noen plikter før middagen skulle lages, så jeg kunne uansett gå og legge meg hvis jeg ble trøtt etter en stund, noe jeg også gjorde etter lunch engang 🙂

I dag hadde vi Norges nasjonalrett nr. 4, etter taco, pizza grandiosa og fårikål; altså kjøttkaker i brun saus (tilbehør; kokte gulrøtter og kålstuing).
Kreativiteten måtte i dag og settes på prøve da det ikke er noe Rema 1000 i nærheten, og heller ingen nabo man kan låne/bomme det man har glemt å kjøpe inn, men dette tatt i betraktning var kokken meget fornøyd med resultatet 🙂
Han fikk så mye skryt at han tilbydde seg å lage lørdagsmiddagen og 😉
Da skal jeg teste ut om det går an å lage pizza i en elektrisk stekepanne…det blir spennende.
Kan hende vi rett og slett på nøye oss med brødskive til middag dersom resultatet ikke blir som jeg håper.
Vent i spenning: Dere får rapport i morgen 😀

I dag ble sax´en montert, og jeg har øvd litt 🙂
Ingen har klaget hittil.
Kanskje jeg klarer å lære meg noen julesanger til jeg kommer hjem 🙂
Sax= saksofon (samme som på landjorda) 😉

Delfinene var på en snarvisitt i ettermiddag 🙂

Vi fikk melding i dag fra ARC organisasjonen om at det er noen båter som har brutt seilasen pga. forskjellige problemer og returnert til Grand Canary, og endel som har valgt å gå via Kap Verde for å fuel´e.

Dagens tanker fra skribenten:
Forferdelig synd for de som må bryte.
En slik seilas må man jo planlegge og tilrettelegge, både økonomisk og praktisk, i lang tid før man setter avgårde.

Det var alt for i dag folkens 🙂

dag 7:
Hei igjen folkens.
Her går dagene sin vante gang.
Vi ha gått for motor i hele dag siden det ikke er vind til å seile, og den lille som har vært har også til tider kommet inn rett i baugen.
Skipperen/ navigatøren/ meteorologen regner med at det blir mye motorkjøring i morgen og.

Det har vært skiftende skydekke, men vi merker at temperaturen øker, og i kveld er det bare deilig å sitte ute i bare t-shirt og shorts.
Vanntemperaturen begynner også og nærme seg noe som er fristende å bade i (24,6 grader).
Regner med at det blir badestopp i morgen 🙂
Noe undertegnede gleder seg til, og allerede har gjort klar badebuksa.
Ikke fordi jeg er sjenert, men det kunne hende noen av de andre ombord hadde blitt brydd dersom jeg nude´t.

I dag morges så Mona og jeg noe jeg aldri har sett før:
To delfiner lå bare og fløt i overflaten med pustehullet godt over vann.
Vå teori var at de hvilte seg eller sov.
Vi har sett masse flyvefisk, og i ettermiddag så de andre ombord en blue marlin (sverdfisk ) som hoppet.
Vi hadde også besøk av noen delfiner i ettermiddag, men de var bare bak i kjølvannet, og gadd ikke komme og leke foran baugene våres.

Vi hørte to andre båter, som tydeligvis kjenner hverandre, på VHF´en i ettermiddag.
Båt1: Hva har skjedd, vi så på radaren at dere har endret kurs tilbake mot Gran Canary, skal dere avbryte??
Båt2: Neida, vi møtte en flokk delfiner, og lederen i flokken ville at vi skulle følge etter de, så vi skiftet kurs etter de en stund 🙂

Selv om vi ikke gjør stort, pusler vi med et eller annet det meste av tiden….
Det er alltid noe småtteri som kan endres/fikses.
Skipperen har kjørt litt seilkurs med Mona og Per i dag, og i tillegg lært de litt knuter.

Jeg har noe mat under køya som det ikke brukes så mye av, eller som bør lagres tørt og mørkt, og gjerne bittelitt kjølig.
Deriblant kål, løk, poteter og gulrøtter.
De siste gangene jeg har vært nede for å hente noe har det luktet litt i dette lageret.
I dag luktet det ganske jævl#$%$#$ så jeg tok en gjennomgang i alle kassene.
Det viste seg at det lå 3 paprikaer under alle gulrøttene…
Disse hadde startet sin forråtnelsesprosess og skilte ut gul/oransje væske som luktet alt annet enn blomster 🙁
Grunnen til at dette ikke ble oppdaget tidligere er at grønnsakene der er pakket inn i aluminiumsfolie.
Paprikaen er gitt til fiskene, kassen og de gulrøttene som hadde fått på seg klisset er rengjort og lagt tilbake, og lugaren har vært luftet i mange timer…
Selv om jeg er litt engstelig for å ha luka i dekket oppe måtte det til i dag, men til natten skal den lukkes 😉

For noen dager siden innførte skipperen lesestund på ettermiddagen.
Da samles alle, og han leser nyheter fra ARC organisasjonen om utviklingen de siste 24 timer.
Det er noen flere båter som har meldt at de skal til Kap Verde for å fuel´e siste døgn.

Så til det kulinariske hjørnet:
Det går helt fint å lage pizza i en elektrisk stekepanne 😀
Resultatet ble ikke ulikt «pariserpizza» for de som husker det konseptet. Ikke formen og smaken, men konsistensen. Den som ble servert her hadde mye mere snadder oppå, så den var helt klart bedre 🙂
Det er bestemt at vi skal ha pizzakveld neste lørdag også.
Kokken synes kanskje bunnen ble i overkant tykk, men det var ene og alene grunnet at han ikke gadd å lage 2 stk. Pizzaer.
Det funker sikkert å lage italiensk pizza med tynn bunn også.
Etter gårsdagens kjøttkakelaging og dagens pizzadeigbaking ser jeg helt klart at kjøkkenmaskin på ingen måte er undervurdert.
Det er tungt arbeide å røre kjøttdeigen, og å elte pizzadeigen…..

Undertegnede har fått trimmet med strikkene to ganger og øvd sax like mange ganger 🙂
I tillegg har jeg begynt å pusle litt med å lage småting av tau 🙂

Etter middagen i kveld stod hele mannskapet som fjetret på fordekket og så på det nydeligste fargespillet som solen og skyene lagde når solen gikk ned.
Det ble tatt en masse bilder.
De av dere som vil får sikkert se de fineste på www.numalife.no etter at vi har kommet til st. Lucia.
Janne skriver hver eneste dag til nettsiden deres, men får ikke lagt det ut nå som vi er til sjøs og uten nettverk.
Regner med at hun legger ut både tekst og bilder så snart vi kommer inn og får nett, mens vi andre går på land og hygger oss med iskald rompunsj i Rodney Bay…hehe.

I morgen har datteren min fødselsdag og jeg har fått lov av skipperen å forsøke ringe henne med Iridium´en for å ønske henne gratulerer med dagen. Det gleder jeg meg til 🙂
I morgen kl. 12 er det og nøyaktig en uke siden vi forlot Las Palmas, så jeg lurer på om kapteinen har noe program for denne markeringen 🙂

Det får dere vite i morgen …

Ship Ohio

dag 8:
Nå har sommeren kommet til Numa, eller Numa kommet til sommeren 🙂
28 grader i luften og 25 i vannet.
Det kan vi like.

Vi kjørte motor på morgenen, men fikk litt vind etterhvert, og da ble genaker satt.
Før vi satt genakeren stoppet dog kapteinen motor og gjorde klar for bading.
Det var ingen fare med å stupe rett ned da vanndypet var 4.500 meter.
Badingen var et herlig avbrekk fra en eller så hektisk hverdag ombord ;-P

Kl. 12 overrasket kapteinen med iskald hvitvin på fordekket for å feire 1 uke på havet 🙂
Bilder både fra bading og feiring er forsøkt sendt til ARC for at de skulle legges ut på nettsiden deres med reiseloggene, men vi får ikke sjekket om de faktisk blir lagt ut.

I og med at sommeren er her nå har alle tatt ut dynene, og ligger kun med dynetrekket.
Dynene er lagret i forpiggen på b/b side (foran min lugar).
Forpigg = «kott» forut i baugen.
Baug = foran på båten.

Det har også blitt tid til å øve litt på sax´en, denne gangen oppe i salongen og ute i cockpit.
Både Steinar og Mona fikk også leke seg med instrumentet.
Det ene tok det andre, og mens Mona jam´et på sax`en kom Steinar med gitaren 🙂
Så det ble ikke bare hvitvinsfeiring på fordekket for å markere dagen, det ble også en minikonsert i ettermiddag 🙂
Da Steinar syntes det var så gøy å spille har han kjøpt sax´en av undertegnede, så den får et liv ombord sammen med seilerne 😀

I dag var det Janne som hadde byssetjeneste, og serverte den herligste pasta Bolognese 🙂
Byssetjeneste = kjøkkentjeneste (altså ansvar for middagen).

Underliket til genoaen ble ikke sydd i dag heller.
Underlik = Hvis man tenker seg seilet som en trekant vil dette være det underste kateten.
Forliket, som er det som er festet i staget vil være hypotenusen, mens akterliket er den
andre kateten.
Jeg hadde egentlig tenkt å sy genoaen siden det var så deilig vær, men jeg fikk bestilling på en fotlenke i makrame til Janne, og så til Mona etterpå.
Per har også bestilt, men det får bli i morgen.
Mulig Steinar vil ha en også, og undertegnede skal helt sikkert ha 🙂

Skribenten har også vært hos «frisøren» og fått skrellet av det lille han hadde av hår på topplokket, så nå må han være flinkt til å smøre issen med solkrem, hvis ikke vil den bli så rød at den kan brukes som b/b lanterne, og det er ikke godt vet han av erfaring :-/
Jeg har nemlig ofte tendens til å tro at jeg tåler sol godt, selv om jeg har «rødt» hår og stod bakerst i køen da pigmentene ble delt ut 🙁

Vi har konkurranse hver dag kl. 12, det går på å gjette utseilt distanse de siste 24 timer.
Vi har hatt dette de siste 3 døgn.
Steinar vant første, Per andre og Steinar igjen i dag.

Hvorvidt vi kommer til å seile utover kvelden/ natten avhenger nok av om det løyer mer eller om vi får litt vind.
I skrivende stund (18:30) ser det ikke spesielt lyst ut for seiling.
Og der ble jeg kalt ut for å være med å ta genakeren…
Motoren ble startet, og genoa og storseilet ble satt slik nattevakten enkelt kan «drepe» motor og kun seile dersom vinden tar seg opp.

Etter to netter med fri, gleder jeg meg til å ha vakt igjen: 4-8 vakten i natt.
Systemet er lagt opp slik at man etter 2 frinetter har 4-8 vakta, 12-4 vakta , 8-12 vakta, og så 2 frinetter…

dag 9:
Når jeg kom på vakt i natt viste Mona meg et bilde fra loggen der det stod at hun hadde seilt i 16 knop 🙂
Hun hadde ikke det, så det må ha vært en hickup i systemet.

Mona vant konkurransen om seilt distanse det siste døgn, noe vi syntes var veldig synd da det var hun som hadde gjettet lavest antall nautisk mil.
Nautisk mil = 1852 m
Knop = nautisk mil per time
Mange tror at en sjømil er det samme som en nautisk mil, det er det ikke:
1 sjømil = 4 nautiske mil
Jeg har hørt historikken på dette, men det husker jeg ikke; tror kanskje det var noe med kompassrosens oppdeling eller noe.
Vi har jo ikke google her som kan hjelpe oss……

ARC organisasjonen melder om flere båter som har gått inn eller skal gå inn til Kap Verde for å refuel´e eller slippe av mannskap.
Vi gikk forbi for flere dager siden, så det er helt uaktuelt for oss.
Dessuten har vi masse diesel igjen selv om vi dessverre har måtte kjøre mye for motor 🙁
Dagen i dag har det også vært mest motorkjøring.
Vi forsøkte oss på genaker en kort periode i formiddag, men det ga for lite fart etterhvert som vinden avtok.
Det ser dessverre ut til at det blir slik i en til to dager før vinden tar seg opp igjen.

Av lyspunkter er at vi stoppet opp da vi bestemte å ta genakeren slik at vi fikk badepause i dag og 😀
Dere som kjenner meg blir vel ikke overrasket når jeg nå forteller at jeg skadet meg bittelitt i dag:
Jeg skulle ta springfart langs dekket og hoppe i trampolinen for så og ta salto ut i vannet, beregnet litt feil og skrubb meg litt opp på en wire der framme (bare bittelitt).

Per og undertegnede har fått fotlenke i dag 🙂
Skipperen ville ikke ha.

Siden vi gikk for motor med nesten ikke vind fikk jeg dradd ut genoaen og sydd 2 meter av underliket som nevnt i går at jeg skulle gjøre en av dagene.
Jeg har gitt kapteinen garanti: Sømmen som jeg har laget skal vare minst like lenge som resten av sømmen på underliket,
Hvis den ikke gjør det må jeg komme på besøk og sy det på nytt …hehe 😉
Jeg tror faktisk den varer lengre, men håper at jeg får komme ombord ved en senere anledning og være med på seilas uansett :-D.

Mona og Per hadde byssetjeneste i dag og disket opp med nydelig indrefilet med grønnsaker og noen spesielle poteter med ost på som har et svensk navn jeg ikke husker.
Nydelig var det uansett, og det blir vanskelig å matche den middagen vi hadde i dag i morgen.
Tror det er jeg som får ansvaret i morgen, og aner ikke hva jeg skal lage :-/
Det kan jeg jo filosofere over når jeg sitter under stjernehimmelen på 12-4 vakta i natt.
Jo lenger tid vi har i sjøen, jo vanskeligere blir det å finne på noe til middag.
Dels fordi det blir mindre av det man har til rådighet, og dels fordi man gjerne vil lage noe vi ikke har hatt før.

Alle ombord lengter etter vind nå slik at vi kan «drepe» motorene, så vær med å kryss fingrene.
Skulle noen av leserne mene at de har god kontakt med «høyere makter» skader det sikkert ikke om den/de tar et ønske om god seilvind for s/y Numa med i aftenbønnen 🙂

Jeg skal snart på vakt, så jeg skal finne køya en times tid.

Ship o´hoi

dag 10:
Først vil jeg takke alle de av dere som har krysset fingrene og tatt oss med i aftenbønnen.
Den sårt ønskede vinden kom, motoren ble «drept» noe før lunch.
Vi har seil genaker helt siden den ble satt.
Hvorvidt det deres bidrag som gjorde at vi fikk vinden vites ei, men tusen-tusen takk til dere alle 😀

Vi har mer eller mindre konstant vind kommende inn omtrent rett fra akter, den er ikke veldig sterk: +/- 10 knop.
Farten til Numa varierer litt, men stort sett har vi hatt mellom 4 og 5 knops fart helt siden genaker ble satt.
Vi kunne selvfølgelig ønsket oss noe sterkere vind slik at genakeren kunne ytt oss optimal fart, men er veldig fornøyd med at vi har fått såpass at det kan forsvare å seile.

Distansekonkurranse: Mona vant dag 10.
Mon tro om kapteinen har noen «supergevinst» for de som har gjettet rett flest ganger??
Kapteinen har hatt noe korrespondanse med s/y «Seas the day» som nevner at de har ligge i «stilla» i 2 døgn, og bestemt seg for å gå for motor rett sørover for å treffe den moderate vinden vi har.
Å ligge og duppe i 2 døgn kan ikke være oppløftende for moralen ombord, så jeg er glad for at vi har forholdsvis store dieseltanker slik at vi hittil ikke har måttet «rasjonere» gangtid for motor.

Værmeldingen sier at vinden skal øke ørlite, men dessverre avta nesten helt natten til 1/12, så da blir det nok litt motorkjøring igjen, men etter denne natten skal det ta seg opp igjen 🙂
Hvis det blir slik det er spådd vil vi da få kremseilas helt frem til St. Lucia 😀

Det ble ikke badepause denne dagen, men de som vil ha litt saltvann på kroppen kan spyle seg framme på trampolinen, eller henge ut et tau bak og senke seg ned i havet.
Sistnevnte har ikke blitt gjort på denne kryssingen enda, men jeg gjorde det når vi krysset med s/y Noravind i 2005, og kommer nok til å «søke» kapteinen om å få lov også på denne krysningen.

Der ble jeg avbrutt litt i skrivingen da det ble servert felles brunch ute, men nå er vi på´n igjen 🙂

Som dere kanskje husker fra forrige reiselogg hadde undertegnede litt utfordring med å finne ut hva han skulle lage til middag :-/
Etter en samtale med admiralinnen på morgenen ble det ble bestemt at kyllingen skulle brukes, da det er den som blir fortest dårlig om fryseskapet skulle «konke», så den ble tatt ut og lagt til tining.
Valget falt på kyllingsnitzel, eller som Ruben (min yngste sønn) og jeg alltid har kalt det: «ihjelbanket kylling») m/ris og saus, men man skal jo ha noe mere til også.
Kanskje noe salatlignende, men vi har hverken salat eller dressing, og heller ikke rømme, så da ble kreativiteten satt på en prøve.
Valget falt på kål/gulrot salat med dressing laget av saften fra 1 appelsin og en sitron + 2 mosede «mangotomater» (vet ikke helt om dette er navnet på de, men det er veldig søte frukter som ser ut som tomat, men har fruktkjøtt som kan minne om mango, men frukten er uten sten)
Her ombord er disse bare døpt om til «mongotomater».
Når man ikke har stavmikser er det ganske mye jobb å gjøre om en frukt til velling 😉
Måltidet ble som alle dager tidligere helt fortreffelig 🙂
Kokken vet med seg selv at han kommer til å sette enda mer pris på sine kjøkken-dubbeditter nå når han kommer hjem :-), og dere som kjenner meg vet jo at han har noen av disse 😉
Etter middagen var det Mona og Per som hadde bakstørn (usikker på stavingen av ordet).

Bakstørn = Jobben med å rydde av i messa, tørke av bordet, og ta skrubben.
Messa = Spiseromet
Skrubben = oppvasken

Vi er jo snart halvveis, ikke i utseilt distanse, men halvveis målt på lengdegradene.
Lengdegrader = de strekene som mellom polene på en globus (null går gjennom Greenwich).
I utseilt distanse er vi godt over halvveis så vi har seilt ganske langt sørover og i en bue.
Anyhow, det ble ytret ønske om skribentens kjøttkaker i brun saus med kålstuing til «halvveisfesten», så da blir det vel det 🙂

På 8-12 vakten ble vi kalt opp av s/y Joanna, som egentlig bare lurte på hvordan det gikk med oss 🙂
Undertegnede og en av mannskapet på Joanna, som er i regatta divisjonen hadde en hyggelig samtale og ønsket hverandre «safe and fast sailing».
Joanna er en Benetau First på 40 fot med en besetning på 7.

Vi gleder oss til mere kremseilas dag 11, for da skal det blåse litt mer før det dessverre mest sannsynlig blir stille igjen på kvelden.

Takk for at du følger oss 🙂

To be continued with episode 11 tomorrow 🙂

dag 11:
Livet er herlig 🙂
I lengre deler av dagen har vi seilt i over 7 knop 🙂

Distansekonkuransen ble i dag vunnet av Mona.

Vi ble i dag kalt opp av Bonair som seiler fra Lanzarote til Barbados.
Det er startet opp noe tilsvarende ARC som har denne ruten.
Han som var med å starta opp ARC har startet dette, som etter det jeg har hørt er et rimeligere alternativ med mye mindre organisasjon.
Bonair som vi tror er fra UK hadde 3 generasjoner ombord + masse LEGO til de yngste.
Det var ikke noe viktig, men bare sosialisering.
Når man er ute i dette store intet er det alltid hyggelig å se andre seilbåter, og når man ser hverandre er man i VHF-range som regel.
VHF= Walkietalkie for båter 😉

Vinden ble borte, og motoren startet ved 19-tiden, så nå blir det motorgange iallefall over natten.

Vi har regnet på gjenstående distanse og funnet at vi ved en gjennomsnittsfart på 6 knop vil ha ca. 10 dager igjen til Rodney Bay.
Klarer vi 7 knop vil det være litt over 8,5.

Slik værmeldingene ser ut nå vil det ikke være umulig å hold en gjennomsnittsfart på 7 knop, men det avhenger jo selvfølgelig av at dere alle krysser fingrene, og at dere som ber tar oss med i aftenbønnen.

Ved åpning av proviantluken i dag åpenbarte det seg en mye verre lukt enn det har vært tidligere, og all ferskvare måtte ut og gjennomforskes for å finne den bakenforliggende årsak :-/
Og så jeg som hadde planlagt å kjede meg skikkelig i dag 🙁
Det får bli i overimorgen.
Siden jeg har min første frivakt-natt er det jeg som er ansvarlig fra kl. 8 i morgen.
Etter dette må jeg begynne å forberede «halvveis-fest-middagen» 🙂

Vi fant to syndere.
Synder nr. 1: 2 kålhoder pakket inn i aluminiumsfolie.
Kålhoder råtner tydeligvis både utenfra og innenfra når de ligger i folie og avgir guffen gul væske. 🙁
Synder nr 2: Gulrøttene pakket i aluminiumsfolie.
Gulrøttene har klart seg utrolig godt, men gresset på toppen (den lille delen som sitter igjen) råtner fort og avgir også guffen gul væske.
Disse måtte vi skjære toppen av, vaske, tørke, og pakke på nytt.
Denne prosessen tok jo noen timer, så det ble lite tid til å kjede seg.
Dog fikk jeg litt tid i hengekøya strukket opp mellom masten og forstaget 🙂

Til informasjon: Den skaden på underliket som skribenten kanskje trodde kom fra hans forrige hvilestund i samme køye kom ikke av dette da skaden var altfor høyt oppe på seilet når det er rullet inn.

Mona og Per hadde byssetjeneste i dag og serverte herlig omelett, type bonde-skips-omelett, med salat og Steinars deilige hjemmebakte brød.
Janne hadde bakstørn.

Etter middagen fant vi frem noe fiskeline av tau som Steinar fant drivende i sjøen på en eller annen plass, som han selvfølgelig har kveilet pent og tatt vare på.
Det ser ut for skribenten som en sånn line man bruker til garn, ruser eller teiner, men i mangel på noe bedre forsøker vi oss med å feste en skikkelig fristende sluk på 🙂
I og med at vi ikke har noen fiskestang som klarer en så stor sluk har vi bare festet den i kryssholtet akterut og laget et finurlig arrangement med strikk opp til rekka slik at vi kan se når det napper 🙂
Kryssholt = Sånn dings som står på dekk eller brygge som man bruker til å fortøye båten i .
Det er en sånn man fester tauet i ved å kjøre det sikksakk over.(må ikke forveksles med pullert)
Pullert = en sånn stor sopplignende sak på bryggene som man fortøyer store skip i.
Til de som tror at pullerterter er krakker som er satt opp for sportsfiskere må jeg nok informere om at dere har tatt feil, men de kan med hell brukes til dette.
Til dere sportsfiskere som ønsker å benytte disse: Ta med en avis eller et sitteunderlag. Pullertene er ofte fulle av måkedrit, da måkene også liker å hvile seg på disse :-/

Ved mørkets frembrudd hadde vi ikke hatt noe napp, men det kommer i morgen :-). Som de optimister vi er har vi passet på at vi har så mye ekstra tau på båten at vi kan bruke seilwinchen til å dra opp de store fiskene vi får 😀

Jeg savner lille Lykke, og gleder meg veldig til jeg får se henne igjen om 2 ukers tid.
Siden jeg fikk henne for ca. ett år siden har det kun vært kortere perioder vi ikke har vært sammen, vanligvis tre dager.
Vanligvis er vi sammen 24-7, da hun også går på kontoret sammen med meg.
Da ligger hun enten under skrivebordet, oppå skrivebordet eller i vinduskarmen og holder vakt 🙂
Lykke = Skribentens lille blandingshund fra Marbella i Spania.

Jeg benytter sjansen til å hilse familie og venner som leser loggen en masse.
Jeg er glad i dere alle 🙂

dag 12:
Grunnen til at været ikke blir nevnt er at vi er i tropene og været er bare helt skjønt 🙂
Det er så deilig tidlig på morgenen før solen har begynt å varme, for da er det bare 25-26 grader 😉
Alle har vært flinke til å smøre seg, så ingen har blitt solbrente enda.
Skribenten har selvfølgelig blitt litt rød, sånn som han vanligvis også blir en norsk sommer.

Vi passer på å drikke nok vann, da vi mennene ombord svetter endel, og damene transpirerer endel.
Som seg hør og bør på et skip som seiler på tropene leverer overstyrmann ut 1 salttablett til hver av mannskapet ved 12-tiden hver dag, slik at man ikke skal bli sliten og slapp pga. saltmangel.
Tips til alle som skal på ferie i varmen: Kjøp en boks med salttabletter på apoteket hjemme og ta med. En per dag er passe dose 🙂 Da blir man ikke slapp og sløv.

I dag er det 1/12, og da må man jo ha adventskalender 🙂
Skribenten hadde nemlig tatt med flaxkalendere til mannskapet 🙂
En til Janne og Steinar og og en til Mona og Per.
Disse ble overrakt under felles brunch til stor glede.
Mona og Per vant 20 kroner på dagens skraping.
Skribenten fikk skrapelodd av Mona som var uten gevinst.

Vi har seilt genaker i hele dag, med unntaket av ca. 15 minutter da vi berget den fordi vi trodde vi kom inn i squall.
Det viste seg å bare være en regnbyge, så den ble satt igjen.
For at det ikke skal bråke så mye der genakeren er festet i dekket har vi byttet ut stålsjaklene med soft-shackel´s som er laget av tau.
Sjakkel = anordning for å feste ting med, ofte i jern eller stål. Formet som en «U» med en bolt over åpningen av U´en

Distansekonkuransen ble glemt i dag :-/
Det er kanskje like greit da premielageret til overstyrmann begynner å bli ganske slunkent etterhvert.

Men vi har tippet på ankomsttid st. Lucia:
Pær´en: 8/12 kl. 23:30
Steinar: 9/12 kl. 12:00
Mona: 9/12 kl. 13:30
Janne: 9/12 kl. 14:00
Robert 9/12 kl. 15:03
Etter det vi vet er premien heder og ære 🙂
Kan vel hende det vanker en «rum punch» på den nærmeste baren og kanskje 😉

Siden det var «halvveisdagen» i dag bakte skribenten brownies som skulle serveres akkurat når vi krysset linjen, men det ble dessverre litt senere da disse gass stekeovnene ikke er helt som vanlige stekeovner: Browniesene skulle egentlig stått i 40 min. i ovnen, men var ikke ferdige før etter nesten dobbel tid.
De gikk ned på høykant 🙂 (Steinar har lastet opp bilde som vi håper blir lagt på siden)

Middagen har jeg vel nevnt tidligere at jeg skulle stå for i dag 🙂
Kjøttkaker og kålstuing (med det gikk det siste av kålen, så hvis vi skal ha kjøttkaker flere ganger må det bli med ertestuing).
Siden det var halvveisfest i dag innvilget kapteinen 2 flasker vin til middagen, altså 2 enheter til hver 🙂
Ærre fest så ærre fest 😛
Det blir vanskeligere og vanskeligere å smakstilsette maten da det er ting vi går tomme for ombord, men det går på et vis.
Hadde jeg laget denne sausen vi hadde i dag hjemme så hadde jeg vært veldig skuffet over resultatet, men her er det helt ok.
Mannskapet hevdet at det var enda bedre denne gang enn forrige…..kanskje de har blitt mindre kresne etter 10 dager i sjøen 😉

Mona skulle egentlig hatt bakstørn i kveld, men Janne tok den fra henne siden hun (Mona altså) satt ved styreposisjonen og passet på at genakeren stod rett, og vi ikke fikk squall´s.

Jeg har på følelsen at hele dagen min har gått med til byssetjeneste, noe den nesten også har 🙂
God jeg liker meg i de gemakker.
Gemakker= ikke et sjømannsuttrykk, og jeg vet ikke helt hva det betyr, men synes det er et fint ord ;-P

Siden det er fare for en del squall´s har skipperen og overstyrmann blitt enige om at vi er på standby hele natten selv om vi begge har frivakt.
Undertegnede sitter oppe til midnatt, da kommer kapteinen opp og legger seg i cockpit .
Hvis han blir purret ut mye vekker han overstyrmann kl. 4, eller senere når han har lyst til å sove i lugaren, slik at overstyrmannen tar over cockpit-sovingen.
Purre = vekke

I skrivende stund «fosser» vi frem i 8 knop 🙂

Jeg, og sikkert alle andre ombord ønsker alle der hjemme en fredelig adventstid 🙂

dag 13:
Livet er herlig 🙂
Sist døgn er det beste døgnet vi har hatt, med en gjennomsnittsfart på 7,4 knop 🙂
Da jeg stod opp i dag morges seilte vi bare med genoa, da det hadde vært litt ruskete på natten og skipperen valgte å berge genaker ved 7 tiden.
Ved 9 tiden ble den satt igjen.
Jeg var oppe i 11,8 knop da jeg satt «bro-vakt»
Bro/brua = der man styrer båten

Janne vant distansekonkuransen i dag, og fikk premie av overstyrmann 🙂

I dag er det Mona og Pær´en som har byssetjeneste.
Dagens meny:
Pasta med pestosaus og kylling.
Nydelig som alltid 🙂
I morgen er det pizza…lørdagspizza 🙂

Under middagen i dag ble det nevnt at vi kanskje skulle ha bananasplit til dessert, siden vi har både bananer og syltetøy, så skipperen har send «recepie request» på iskrem til ARC organisasjonen.

Da det er masse squall´er i området er genakeren berget, og genoaen satt.
Vi er egentlig i et stillebelte og kommer nok til å kjøre litt motor i natt, men så lenge vi kan surfe i 7-8 knop på squall´ene utnytter vi det og sparer diesel.

En nattevakt for noen døgn siden kjedet jeg meg veldig, da det ikke hendte noen verdens ting :-/
Da ble nedenstående lille trudelutt til:
Melodi: Happy Birthday to you.

He-er seiler Numa (*3) på Atlanterens hav
Vi i ARC´en er med (*3) for å vinne trofé
Med et mannskap på 5 (*3) med familien Hem
Fra las Palmas vi dro (*3) uten vin me´ motor
Ja for motor vi gått (*3) det er ikke så flott
Nå må vi snart få vind (*3) så vi kan seile inn
Og når vinden vi får (*3) mye bedre det går
Da skal vi seile på (*3) så på land vi kan gå
Da skal vi drikke punch frokost middag og lunch
Så litt i fremtiden 🙂
Vi er nå kommet frem (*3) Rodney Bay er vårt hjem
Nå er seilasen slutt (*3) også vår trudelutt

Og slik går no dagan 😉

I dag har skribenten også fått tid til litt håndarbeide 🙂
Nå lages overraskelser til de der hjemme 😉

Når vi får solskinnseilas med genaker igjen har overstyrmann fått jobb av kapteinen å lage fargede taklinger på den del av repet som drar «pølsa» ned over genakeren når den skal berges.
Takling= tynt tau surret rundt annet tykkere tau, enten for å gjøre at enden på tauet ikke fliser seg, eller som i dette tilfelle å merke det.
Grunnen til at kapteinen ønsker dette er at det kan være vanskelig å skille den tampen som drar pølsa opp og den som drar den ned, på natten.

dag 14:
Hei hei kjære lesere.
Tror jeg har bittelitt skrivesperre i dag, men jeg får bare sette igang, så kanskje det går over av seg selv bare fingrene får trimmet litt på tastaturet.
4-8 vakta, altså min vakt gikk vi for motor hele tiden uten de store hendelser.
Hadde genoaen oppe noen ganger for å få 1/2 – 1 knop ekstra de periodene det blåste litt.

Dagen i dag har vært preget av en del squall´s rundt oss, så det har vært litt motor, litt genoa og litt genaker.

I skrivende stund er genakeren satt igjen.
Vi håper på mindre squall´s i natt slik at vi kan seile med den oppe hele natten.

Steinar vant distansekonkuransen.

Pær´en og Mona vant 20 kr. til på adventskalenderen sin 😀

For skribentens vedkommende har det blitt mye tid i byssa i dag og, først med forsøk på å lage iskrem, så pizzabaking.

Steinar fikk oppskrift på iskrem fra ARC organisasjonen, men vi hadde nesten ingenting av det vi trengte, så jeg har improvisert litt.
Resultatet ligger i frysa, og vil bli testet ut i morgen 🙂
Regner med at det blir bilde uansett om det blir fadese eller vellykket.

Taklingene som nevnt i går rakk jeg å gjøre mens pizzadeigen hevet, så det kan jeg krysse av på listen.

Dagens meny: Pizza à la Robert
Mannskapet hevdet at den var enda bedre i dag enn forrige lørdag 🙂

Bakstørn: Janne.

Hva vi skal ha til søndagsmiddag vites ikke enda, kanskje det blir bestemt til brunch i morgen.

Steinar, Pærén og undertegnede har blitt veldig samkjørte når det gjelder å sette genaker, så nå er det gjort på «et blunk».

Det var alt for i dag, da jeg må sove litt før 12-4 vakta mi.

dag 15:
Ship Ohio kjære leser.
I dag er det 14 dager siden startskuddet for seilasen 🙂
Alle i mannskapet er vel forlikt, og skribenten bekjent har det ikke engang vært en liten gnisning, og det er jo veldig bra.

Vi har stort sett gått for seil.
På 12-4 vakten hadde vi god vind, så det meste av vakten seilte jeg mellom 7 og 8 knop 🙂
Dessverre forsvant vinden på ettermiddagen, og motor måtte startes igjen.
Iht. Til værmeldingene skal vi ha forholdsvis lite vind hele veien til st. Lucia, og vi har ikke diesel nok til å gå for motor hele veien, så de ETA tidspunktene vi gjettet ombord er nok alle meget for optimistiske.
ETA = estimated time of arrival (ankomst)
Det kan til og med hende at det begynner å spøke litt for returbilletten som skribenten har til Norge :-/
Den er 12/12-16.
Vel-vel, time will show. Det går alltids et annet fly.

Undertegnede vant distansekonkurransen i dag :-D, for første gang.
Han valgte å avstå fra premie fra overstyrmannen da han vet hva som er igjen av premier ;-P

På 12-4 vakta hadde vi og en annen opplevelse.
Det meste av vakten så jeg en seilbåt som innhentet oss aktenfra på b/b side.
Båtens navn var s/y Bella Signora og gikk for seil med seil-lanterner (sidelanterner og akterlanterne), og ankerlanterne tent.
Lanterne = navigasjonslys på utsiden av båten, slik at man skal sees i mørket.
Disse indikerer også hva slags båt man er, og hva man driver med, om man seiler eller går for motor, eller ligger til ankers for eks.
Da det så ut til at denne seilbåten, med ankerlanterne tent :-(, så ut til å kanskje komme ganske nærme oss om den og vi holdt samme kurs ble den peilet på radaren.
Man setter da en peilestrek fra eget skip til det skipet man vil følge med på.
Dersom båten ligger på denne peilelinjen hele tiden, og kommer nærmere og nærmere langs linjen betyr det at man til slutt vil få sammenstøt….krasj-kabom.
Ovennevnte var tilfelle (bortsett fra biten om sammenstøt).
Jeg fulgte nøye med skipet mens det kom nærmere og nærmere og forventet at de ville skifte kurs slik at de passerte aktenfor oss.
Aktenfor oss = bak oss
Da Steinar kom på vakt kl.4 lå skipet bare 1/2 nautisk mil unna, og gjorde ikke tegn til å endre kurs for å unngå sammenstøt 🙁
Vi drøftet litt hva vi skulle gjøre, og falt ned på at vi tok en kryss slik at vi seilte bak de.
Når vi krysset var vi bare 3-4 båtlengder unna… Ikke bra 🙁
Alle innhentede skip har vikeplikt for de skip de innhenter, så italiener´n burde ha skiftet kurs i god tid og passert bak oss.
I ettertid tenker jeg at vi burde ha kalt de opp på VHF´en og spurt om de satt og sov, eller om de ikke hadde lært seg sjøveisreglene…
Kapteinen sjekket listen med båter som deltar i ARC´en, men kunne ikke finne de, så enten seiler de «independent», eller så er de med på den andre kryssingen som går fra Tenerife til Barbados og heter Atlantic Odysey (eller no´).

Flaggstangen vå knakk på ettermiddagen, hvis jeg ikke har misforstått skipper´n var det en av rev-linene i akterliket av seilet som tok tak i den 🙁
Den har vist knekt på samme måte tidligere også, og har blitt reparert/kortet inn og spikket til.
Det er visstnok en ekstra flaggstang ombord, men ikke enda avgjort om vi skal reparere den knekte eller ta i bruk den nye.
Rev = Ta rev i seilet er å redusere seilføring
Revline = Tau som henger i maler i seilet nær akterliket for å trekke ned seilet og derav minske seilarealet.
Ved masten har man ofte revkroker (må ikke forveksles med «rævkrok» som er en selskapslek som ofte blir lekt når det er fest på lokalet på landet, og da gjerne etter å ha inntatt en stor mengde hjemmebrent).
Akterlik= Hypotenusen av trekanten.

Siden vi har seilt i 14 dager er det jo igjen feiring 🙂
Da passer det jo bra at vi har hjemmelaget iskrem i fryseren….
Tror ARC har lagt ut bilde av kreasjonen.

Meny (skribenten ba pent om å få ha byssetjeneste for å lage «festmiddagen»):
Det ble en slags gryterett, basert på undertegnedes egen Bacalao oppskrift, men med indrefilet terninger isteden for klippfisk.
Retten ble, om jeg skal si det selv, meget vellykket og velsmakende 🙂
Til informasjon: Skribenten ville ta med klippfisk fra Norge for å lage bacalao, men fikk veto fra kapteinen og admiralinnen :-/
Dessert: Hjemmelaget iskrem, med kun et fåtall av ingrediensene som skulle ha vært i oppskriften.
Den ene med nutella/kaffe smak, den andre med irish cream 🙂

Begge retter falt i smak hos mannskapet, og det ble mange «kokkens skål», så mange at kapteinen bestemte at vi fikk 2 flasker vin til middagen 🙂

Skribentens betraktninger:
Jeg satt på kveldsvakten (8-12) i går og tenkte på hvor heldig jeg er som har familie og venner som støtter opp og gir meg mulighet til å delta på denne seilasen.
Jeg tenker da spesielt på min «verdens beste mor», og tante «Tulla» (som ikke er min tante, men tanta til min aller beste, dessverre avdøde venn Niels).
Disse passer mitt lille gull, Lykke, mens jeg er på tur.
Tusen takk 🙂
Tusen takk også til Ruben (min yngste sønn på 17) som stort sett er hjemme alene, og har sagt at det er helt greit. Jeg er veldig stolt av deg Ruben 🙂

Det var alt for i dag kjære lesere 🙂

dag 16:
Natten til i dag har vi gått for motor, men når kapteinen våknet til liv satte vi genaker og har seilt for denne i store deler av vakten, med mer eller mindre hell.
På ettermiddagen døde nesten vinden bort, og vi seilte i litt over 3 knop i lengre tid.
Motor ble startet kl.17:00, og kommer etter de fleste solemerker til å gå hele natten.

Pær´en vant distansekonkuransen i dag.

Kapteinen bestemte seg for å reparere flaggstangen som knakk forrige dagen, og undertegnede ble lagt til enda en stilling ombord; nemlig tømmermann 🙂

Janne har vasket tøy i dag, så nå ser det ut som en sigøynerleir på dekket her, men tøy hengende til tørk overalt :-).

Skribenten har fått badet i fart 😀
Det var veldig rolig og lav fart en stund, men så fort han kom seg i havet øket farten til 4,5 knop.
Det er ganske tungt å dra inn en kropp på 80 kg når den er nedsenket i vann med en motstrøm på 4,5 knop.

Han fikk til og med sove i hengekøye på fordekket i over en time i ettermiddag, men det ble altfor varmt der framme i solen når det nesten ikke var et vindpust :-/

I dag har Janne byssetjeneste.

Meny: Deilig spaghetti carbonara 🙂

Pær´en hadde bakstørn.

Hele mannskapet satt fremme ved trampolina og så solnedgangen.
Janne fortalte om det «grønne blink» som man noen ganger, men veldig sjelden, kan se i Karibien. Man ser det akkurat i det solen har blitt borte fra horisonten.
Og tro det eller ei…..alle så det i dag 😀

Skribentens daglige betraktning :
Det blir ganske rart, og litt vemodig å komme inn til st. Lucia og ikke skal skrive disse reiseloggene mere…..
Kanskje jeg bør begynne å skrive dagbok når jeg kommer hjem 😉 Tror ikke det.

dag 17:
I dag har vi hatt flott genakervind hele dagen og gjort god fart.

Steinar vant distansekonkuransen i dag igjen ;-(
Han får ikke premie da han allerede har fått alle de som overstyrmann har i «kista med det rare i».

Vi får daglig (helst på natten) flyvefisk på dekket.
De vi ser når de kommer redder vi, men noen har ligget en stund og er døde, så de får «funeral at sea».
Det blir nok de eneste fiskene vi får på denne overfarten, da det ikke har vært så mye som et napp på snøret vi har ute 🙁

Forrige gang vi seilte over, i 2005, så vi knapt en båt på overfarten, mens denne gangen har det vært en del.
I dag har vi sett 3 stk, hvorav en svæææring krysset rett bak oss.
En seilbåt på 98 fot som heter Ala Longa.
Denne er ikke med i ARC´en
Når man har så høy mast at man må ha rød lanterne i toppen av masten for å markere for fly, da har man stor båt ;-D

På vår b/b side et stykke unna seiler i skrivende stund:
s/y Xplorer of Humble
s/y Mrs. Robinson
Begge to er ARC båter.

I tillegg til dette ha vi også observert en diger værbøye som fløyt rundt «uten mål og mening».
Den hadde ikke AIS eller radarreflektor, så vi så den ikke på radaren. 🙁
Vi antar at det er en som har slitt seg.
Disse er ganske store, og hadde ikke vært noe hyggelig å seilt på i natten….
Skipperen har gitt ARC organisasjonen melding om at den er observert.

Det var Pær´en som hadde byssetjeneste i dag, med assistanse fra Mona….
Det er ikke ofte disse turtelduene er mer en et par fot fra hverandre 😉 (kun på nattevaktene).

Meny: Deilig indrefilét av svin med pannestekte båtpoteter med et krydder jeg ikke husker navnet på og en deilig kremet ostesaus.
Det var egentlig meningen at vi skulle ha gulrøtter også til, men de måtte få en brå avmønstring da de var godt i gang med forråtnelsesprosessen sin og luktet no for jævl#$%$#$.

Bakstørn skulle skribenten ha, men da han kom ned fra styreposisjonen var allerede oppvasken tatt. Vet ikke hvem som gjorde det, men jeg mistenker at Janne har vært på ferde i skrubben.
Skrubben = der man vasker opp.

Skribenten har fått øvd litt på sax´en og i dag, samt gjort litt håndarbeide 🙂

Nå nærmer vi oss rompunsjen med stormskritt 😀

Ship o´hoi

dag 18:
Nattevaktene i dag fikk merke hva squaller kan by på av både regn og vind.
Før skribenten gikk og la seg «åpnet himmelen seg» og helte alt den hadde av vann ned på Numa…. I alle fall virket det slik.
Det var godt med vind og regn det meste av natten, men når skribenten stod opp ved 7:30 tiden var det fint vær igjen.

I dag har vi seilt med genoa hele tiden, bortsett fra ca. en halvtime hvor vi forsøkte genakeren.
Pga. sjøen (bølgene) måtte vi ha håndstyrt hele tiden dersom vi skulle ha hatt genakeren oppe, så da blei det genoa.
Det har og vært noe squaller på radaren, som man ikke vil møte med genakeren oppe.
Vi er jo makelig anlagt hele gjengen ombord, og vil jo helst bare ha solskinnseilas.
Mannskapet har jo til tider lurt på hvorfor vi ikke seilte med genakeren, da de er oppsatt på å komme til Rodney Bay så fort som overhode mulig, men skulle vi ha seilt med genaker ville det ha blitt skipperen og overstyrmannen som måtte ha håndstyrt, og vi er jo ikke sååå opptatt av å komme til havn, da vi stortrives med å være på havet.
Sist vi seilte over stod Steinar og jeg i baugen da vi seilte inn til st. Lucia og fant ut at vi var skjønt enige om at det hadde vært fint med en uke til med seilas.
Det har vi nok begge friskt i minne 🙂

Mona vant distansekonkuransen i dag og fikk premie 🙂

Mona hadde byssetjeneste.
Meny: Deilig spaghetti med kjøttsaus.

Skribenten hadde bakstørn, og i dag fikk han faktisk utført den også 🙂

Undertegnede fikk en åpenbaring natten som var 😉
I flere dager har Steinar og jeg pratet om hvor vanskelig det er å få bort det svarte på de hvite gummilistene rundt på båten.
Det er veeeeldig slitsomt og tidkrevende, og steinar har forsøkt det meste han har kommet over av kjemikalier, med ganske dårlig hell.
Åpenbaringen: Steinar fikk for en god stund siden noe kjekke greier jeg har kjøpt fra Kina (på nett selvfølgelig).
Det er en slags børste av noe som kan ligne på fiberoptisk kabel, altså en masse bittesmå plastikknåler satt sammen slik at det kan minne om en litt stor OB.
Denne er opprinnelig til å fjerne rustflekker på metall, f.eks rustfritt bestikk, eller verktøy.
Jeg drømte at denne vidunderbørsten også ville funke bra på gummilistene på båten, og nevnte dette for kapteinen i dag morgen.
Jeg tror ikke det, men du må gjerne forsøke var tilbakemeldingen, og det gjorde jeg.
Det funket som en drøm, og jeg har rengjort listene rundt hele biminien (taket over uteplassen).
Dette hadde tatt mange dager og masse slit med tradisjonelle kjemikalier, men ble i dag gjort på 2-3 timer 😀
Etter rengjøringen ble den smurt inn og polert, og ser nesten ny ut.

I morgen skal jeg gi listene rundt taket av styreposisjonen 🙂

Snart må nok hele mannskapet trå til å gjøre skuta presentabel til ankomst Rodney Bay, da bør hun jo skinne 🙂

Det var alt for i dag kjære lesere.

dag 19:
Kjære lesere.
Jeg glemte å fortelle om den store ulykken som skjedde sist dag under middagen 🙁 :
Et stettglass med rødvin veltet, og over halve innholdet ble sølt utover dekket i cockpit´n.
Vi har jo vin til maten hver dag, og det er første gang det har skjedd på denne overfarten…
Dere tror kanskje det var fordi det slingrer for mye, men der tar dere faktisk feil.
Det var Janne som skumpet det overende.
Som tidligere nevnt: Catamaraner ligger alltid dønn rett, uavhengig av vær og vind 😉

Nok om det, nå til dagens hendelser:

Vi har seilt genaker i hele dag, og hatt mellom 8 og 10 knop det meste av dagen.
Genakeren ble berget før middag for at vi skulle få det litt roligere, og den skal få like i lockeren sin til i morgen tidlig.
Vi seiler Genoa i natt, da det er mye mindre å følge med på.
Skipperen og overstyrmann har delt på å passe styreposisjonen det meste av dagen da det har vært mye bevegelse i skroget, og fare for innslag på genakeren, men på ettermiddagen satt Janne litt først og etterpå Pær.
Ad ovennevnte har ikke skribenten fått rengjort gummilisten over styreposisjonen i dag, da han måtte ha byssetjeneste etter sin brovakt.

Mona vant distansekonkuransen i dag også 🙂

Som nevnt tidligere var det undertegnede som hadde byssetjeneste.
Meny: Indrefilét med melkegrantinerte hvitløkspoteter, helt uten grønnsaker.
Kokken var meget fornøyd med resultatet 🙂
I mangel av fløte går det faktisk fint å gratinere poteter med melk 🙂
Jeg fant også ut hvordan stekeovnen virker i dag.
Sist den ble brukt, når jeg lagde brownies, hadde jeg glemt å sette inn en plate som skal fordele varmen i ovnen, men den fant jeg etter at potetene hadde stått inne i ovnen i 40 minutter uten å bli ferdige.
Etter at plata var i gikk det som en drøm 🙂
Vi hadde en skade i dag og 🙁
Kokken skar av en liten bit av ringfingeren da han kuttet poteter på rivjernet ….
Ikke alvorlig, men det blødde endel.
Fordelen er at han blir fritatt fra fysisk arbeide, iallefall litt 😉

Janne hadde bakstørn igjen.
Hun synes det er en god løsning dersom hun kan slippe å lage mat 🙂

Vi regner med å være fortøyd i Rodney Bay en eller annen gang i løpet av lørdagen :-), så denne reiseloggen er mest sannsynlig den nest siste.

dag 20:
Akkurat ferdig med 12-4 vakta, og har så mye tanker i hodet at jeg bare må skrive litt før jeg køyer.
Det har vært ganske mye bevegelse i skuta på vakta i natt 🙂
Deilig å virkelig føle at man er på havet.
Jeg kan ikke tenke meg noe mere beroligende enn å stå på dekket, og høre vinden suse og bølgene bruse mens skuta «fosser» frem, og titte på stjernene.
Tidligere på vakta var det sterkt måneskinn, og da så jeg ikke så mye stjerner, men etter at den ble borte under horisonten kom alle stjernene frem.
Jeg så fire stjerneskudd i løpet av kort tid, og ønsket meg det samme hver gang 🙂
Jeg ønsket meg…..det kan jeg jo ikke si, for da går det ikke i oppfyllelse 😉
Så også et forrige natten, og fortalte Janne som løste meg av kl. 8 etter 4-8 vakta at jeg hadde sett det. Hun sa at hun trodde hun viste hva jeg ønsket meg, men jeg ba henne ikke si det.
Vet ikke om det med at det ikke går i oppfyllelse når andre sier det, men, men …

Det blir rart når seilasen tar slutt og målet er nådd, eller var målet å seile??
En kombinasjon kanskje, men på en måte er det litt antiklimaks når seilasen er over.
Jeg reiser hjem på mandag, så det blir ikke mye tid på st. Lucia på meg denne gangen, men det er ikke så farlig, det var jo seilasen jeg primært ville være med på.
Gleder meg til å komme hjem til lille Lykke og familie og venner 🙂
Det er jo nesten Jul når jeg kommer hjem, så da er det bare å «hive seg rundt» og lage Jul i huset.

Det er kanskje noen som synes det er altfor mye om meg på disse loggene.
Til de vil jeg bare si at dette er, som nevnte i headingen, min reiselogg, og ikke ment som en logg for båten. Alle ombord har fått tilbud om å skrive sine logger på ARC siden, men det er kun meg som har gjort det, bortsett fra den ene som Janne har skrevet.
Janne har skrevet hver dag til båtens nettside www.numalife.no , men pga. begrensninger på satellittkommunikasjonen går det ikke å få lastet dette opp før vi kommer i havn og får skikkelig nett.
Så, om dere går inn der etter at vi har kommet inn vil dere finne Jannes nedtegninger + masse fine bilder fra overfarten sikkert.

Under middagen i går ble det en del prat om den rare følelsen man får når man har fast landjorda under føttene etter å ha vært såpass lenge i en båt som aldri står i vater.
Det føles som om bakken svaier 🙂
Mona, som tok sjøsykepiller de første dagene av seilasen lurte på om hun måtte ta sjøsykepiller før hun går på land…..
Praten gikk livlig rundt bordet, og 1000-kroners spørsmålet var: Eksisterer landsykepiller for de som har vært en stund til sjøs?
Vi tror ikke det, men var enige om at rompunchen fungerer godt som landsykemedisin ;-P

Nå er det dags for køya her.
Skriver mere i kveld, eller etter 8-12 vakta, som mest sannsynlig blir min siste nattevakt.

Overstyrmann vant distansekonkuransen i dag 😉
Litt dumt, da jeg reklamerte med den flotteste premien, men jeg trenger den jo ikke, da jeg skal hjem til kulda. (et par solbriller). De ble loddet ut isteden, og vinneren ble: Pær´en.

I skrivende stund ser vi st. Lucia (10/12 kl 08:45).

Vi måtte pinse klokken 2 timer i går da st. Lucia og de fleste andre øyer i nærheten har valgt å følge samme tidssone som de har på østkysten av USA, selv om de etter plasseringen på kartet skulle hatt en time forskjell.
Pinse klokken = stille klokken (slik man gjør 2 ganger i året hjemme for sommer og vintertid).
Tidssonene har 1 time forskjell per per 15 lengdegrad .

Vi hadde egentlig godt genakervær hele dagen i går, men valgte å gå for genoa da vi ønsker å komme inn til Rodney Bay på dagtid siden det er mye koseligere og spektakulært med applauser og hurrarop fra de andre som allerede ligger i marinaen.

Noen av båtene i ARC må ligge for anker og ikke til kai i selve marinaen.
Vil håper selvfølgelig at vi får kaiplass, da det gjør det mye enklere å gå til og fra båten.

Jeg begynte å pakke sakene mine på lugaren i går, da jeg ikke trenger så mye landgangstøy siden jeg bare skal v ære litt over en dag på den vakre øya.

Jeg har en ganske lang reise foran meg når jeg skal hjem, men sammenlignet med reisen hit er det jo bare «peanuts»:
Flyr fra Castries på st. Lucia mandag ettermiddag og er ikke på Gardermoen før kl 11 på torsdag.
Det skal bli godt å komme hjem til Lykke, familie og venner, selv om det blir litt vemodig å ta farvel med Numa og mine venner her ombord.

Da er det tid for å takke for følget kjære venner.
Takke for at dere fulgte med på mine reiselogger.
Kanskje det blir nye om ett år eller to hvis jeg skal være med på et eller flere legg i Stillehavet.

Benytter anledningen til å takke Steinar og Janne for at jeg igjen har fått være med på denne fantastiske reisen 🙂

Takk for meg 🙂