12.12.2017 – 03.01.2018 Jul og Nyttår med Ole Martin og Ida

Så har vi ligget på svai her utenfor Saint George’s i natt. Klokka 03:00 ringte vekkeklokka. På tide å heise anker. Etter en kopp kaffe og klargjøring av «Numa» seilte vi avgårde fra Grenada klokka 03:45.

Etterhvert kom også sola opp. Og det var en vakker soloppgang.
Så stille som dette var det hele veien. Da blir man ikke sjøsyk.

Det var på det nærmeste flatt hav i dag. Også mellom øyene. Tror aldri vi har opplevd det før. Det betyr jo at hele turen gikk for motor.

Kapteinen trenger å ha noe å henge fingrene i. Her renser han tauet som ikke ser pent ut etter oppholdet i vannet i Port Louis Marina.
Her er det potente baugspydet. Andre har kanskje en meter, men da må Steinar ha 1,5 meter. Minst.
Da er tauet renset og klart for bruk igjen.

Når man har vært på plasser helt usannsynlig mange ganger, så blir det heller ikke så mange bilder.

Men vi stoppet i Admirality Bay på Bequia i nesten to dager.

Vi er ikke i Bequia uten å gå en tur på «Jack’s».
Vi er heller ikke på Bequia uten å gå innom «Mac’s». Denne gangen skaffet Ida seg en liten venn der. Godt hun ikke tok den med om bord.

Så gikk ferden videre til Rodney Bay på St. Lucia, før vi til slutt kunne kaste ankeret utenfor Sainte-Anne på Martinique 15. desember. I morgen kommer Ole Martin.

Ikke vanskelig å vite at vi er på St. Lucia når pitonene dukker opp.

Vi har jo pratet med en del norske båter på vår vei nordover. Nesten alle har kommet over med årets ARC. Ingen har tenkt å sette i gange noen julefeiring i Bequia. Alle barnebåtene skal visst til Grenada, og mange skal feire på Martinique. Så vi får se hva det blir til. Steinar elsker jo å arrangere fest, så han har satt i gang en Facebook gruppe igjen. Kanskje det er noen som melder seg på. Vi skal i hvert fall til Bequia. Tror vi.

Å få hentet Ole Martin på flyplassen var ikke så enkelt som vi trodde. Vi hadde flyttet oss inn på bøye i Le Marine, så vi var jo på «hovedstedet».

Smekkfullt i Le Marine som vanlig.
Det kan oppfattes som kaotisk. Med båter som kommer og går og marineros og ferger. Men vi har ikke sett noen uhell enda.

Til slutt måtte vi få hjelp av marinakontoret for å få tak i en taxi, og ankom flyplassen en halvtime etter at flyet hadde landet. Heldigvis hadde vi telefonkontakt med sønnen vår. Vi fant han på restauranten i andre etasje på flyplassen, der han hadde problemer med å få betalt for en baguett og en flaske vann. Kortet hans virket ikke utenfor Europa. He-he. Vi kom i siste liten.

Og det er SÅ DEILIG å ha sønnen her også. Endelig. Nå er hele vår lille familie samlet. Vi gikk på restauranten i marinaen og spiste deilig middag. Og mange mange pils. Jo flere Ole Martin får jo lykkeligere blir han. Og mer og mer snakkesalig. Det er så man blir svett i ørene. Bare hyggelig.

Men tilbake til «Numa» måtte vi. Og der skulle Ole Martin pakke ut.

Han hadde blant annet med pepperkaker, som nå er knust. Men smaker like godt for det. Og han hadde med masse annet godt. Joikaboller, norvegia ost, fløtemysost, krydder, sauser, julebelysning, nisseluer, julepresanger og jeg vet ikke hva. Det er rene julekvelden på forskudd.

Vi koste oss noen dager i Le Marine. Var på restaurant og spiste kjøtt vi stekte selv, fått senga søkkvåt av regnskur (sånn er det når man glemmer å lukke lukene), og vi har fått proviantert opp masse mat.

Laila og John lot Skip-Bo spillet være igjen da de dro. Og det har vi introdusert til Ida og Ole Martin. Umiddelbar suksess. Første kvelden vant gutta 3-2.
Massevis av båter til ankers og på bøye i Le Marine.

Men vi har altså bestemt oss for å feire julen i Bequia, så det betyr at vi måtte sette kursen sørover igjen. Nok en gang. Første stopp var Rodney Bay. Igjen. Vi gikk ikke i land. Så vi har vel egentlig vært illegale innvandrere igjen. Vi trøster oss med at vi kom etter at customs var stengt, og reiser før det åpner.

Nydelig solnedgang i Rodney Bay. Jeg er overbevist om at jeg så det grønne glimtet igjen.

Grytidlig morgenen etter fortsatte vi ferden mot Bequia. Etter morgenkaffen heiste vi ankeret og var ute av Rodney Bay før klokka var 7. Og da har jo ikke customs åpnet enda.

Grått og ruskete da vi passerte Grand og Petite Piton på St. Lucia.

Vi fikk en kjempefin seilas ned til Bequia. Bare mellom St. Vincent og Bequia var det som vanlig lite hyggelig. Men det varer jo bare en times tid, så det gikk bra.

Med alle kluter oppe gikk det unna enkelte ganger. Veldig morsomt.

Det begynner å bli tett med båter i Admirality Bay. Kan ikke huske at det var så mange i fjor. Men det kommer sikkert av at mange ikke reiser nordover til BVI. Øyene er fortsatt ikke særlig operative etter ødeleggelsene i høst. Middagen vår denne dagen ble inntatt på «Mac’s» til Ole Martins store glede. Vi måtte ta med take away pizza til Ida. For hun jobber som vanlig.

Morgenen etter våknet jeg til et helsikkes drittvær. Må venne meg til å være på en ny plass og stole på ankeret. Så jeg satt i cockpit allerede klokka 04:30. Men da sola stod opp prøvde værgudene igjen å blidgjøre meg. Og denne gangen klarte de det.

Magisk regnbue i Admirality Bay.

Steinar, Ida og Ole Martin jollet i land og kjøpte internett tilgang. Til alle mann alle. De ungene er jo helt avhengige. Må jo innrømme at det er deilig å ha internett selv også.

Kanskje de kjøper julepresang til mamma’n sin her?
Gamle kart er jo det admiralinnen ønsker seg mest her i verden. Not.

Men det betyr at jeg ikke fikk lurt dem ut av båten på kvelden for å spise middag. Og det betyr at jeg måtte lage middag. Pølse og potetstappe ble det, siden det er det eneste som er å oppdrive i båten (foruten Joikaboller som vi ikke vil dele med noen). Vi må proviantere.

Så da ble det proviantering og frokost i land morgenen etter. Der møtte vi folket fra Holmestrand. Rita og Jan i «Colpodivita» og datteren deres Ann Kristin med kjæresten Atle i «Jovial». Samt flere barn og noen venner. Veldig hyggelige folk. I butikken fikk vi tak i litt frossen mat jeg håper er OK. Litt grønnsaker og litt nødvendigheter. Utvalget er ikke av det ypperste. Men det klarer seg.

På kvelden fikk jeg endelig lurt familien ut av «Numa» og inn på «Jack’s».

Kjempekoselig på «Jack’s». Hva skal vi velge i dag tro?
Vi venter på maten. Ole Martin, Steinar og jeg valgte biff (som ikke står i menyen), og Ida valgte kyllingvinger (Foto: Ida Victoria Hem)

Lille julaften pyntet vi «Numa» med lyslenkene Ole Martin hadde med hjemmefra. Det blir morsomt å se hvordan det blir i mørket. For jeg slapp å lage middag denne dagen også. I dag var alle mann alle klare for middag på «Mac’s». Og der var det stappende fullt av folk, så det gikk vinter og vår før vi fikk maten vår. Men det var ei lita tulle som hadde bursdag, det var levende musikk, folk som danset litt, stressa kelnere og lykkelige seilere. Så vi hadde en flott kveld på «Mac’s».

Jul i stua, cockpit mener jeg :)Det var rett og slett kjempehyggelig å komme hjem til «Numa» utpå kvelden. Julestemningen kan innfinne seg.

Og så opprant den store dagen. JULAFTEN. Formiddagen ble akkurat som alle andre julaftener. Kjempesløv. Dessverre uten Mikke Mus og vennene hans og Tre Nøtter til Askepott. Men pytt pytt, hva gjør vel det. Vi skulle spise julelunsj på «Open Deck», en restaurant som «Ultimo» har oppdaget. Men den var stengt fortalte den hyggelige svenske eieren. Så vi dro til «Jack’s» igjen. Men først måtte vi innom «Numa» og skifte klær, for det er så skvulpete bølger at vi ble kliss våte.

Massevis av joller og folk og seiler og svømmere på Princess Margaret Beach på julaften.
Våre herlige barn. Selv om de er blitt voksne må de faktisk mates.
Og det må vi faktisk alle sammen. Mates altså. Steinar spiste kyllingsalat, mens vi andre gaflet innpå en hamburger.

Men endelig var det på tide med de fantastiske JULEPRESANGENE ?

Nisseluene er på plass, og alle har trutemunnen på plass. GOD JUL fra alle oss på «Numa» (Foto: Ole Martin Hem)
Vi venter i spenning. Hva er det i julegavene i år tro?
ÅÅÅÅÅÅÅÅÅ – julegodteri hjemmefra. Ingenting er som norsk godteri. Nå skal vi fråtse.
Gjett hva jeg skal kose meg med i ukene som kommer. Jeg og Rolf Hansen med de usannsynlig sammensatte ordene sine. Gleder meg.
Agnes og Johansson holder overoppsyn.
Mens smånissene får sitte på bordet. Litt uhøflige kanskje, men de er jo så små og nusselige.

Etter en liten drink i «Alutia», en norsk aluminiumsbåt, var vi alle på plass hos Willy på Princess Margaret Beach ved 18 tiden.

Vår restaurant i kveld. «Willy’s» på Princess Margaret Beach.

Det var på langt nær så mange som i fjor. Dette året var vi sånn ca. 25 personer. Noe som gjorde julemiddagen intim og koselig. Alle kunne prate med alle. Selv om ungdommene selvfølgelig rottet seg sammen, ungene rottet seg sammen, og ifølge Ann Kristin på «Jovial» så rottet gamlingene seg sammen også. Jeg tror jeg går under kategorien gamlinger.

Vi venter på maten. Mange hadde med seg lys og lamper, så det ble kjempekoselig.
Småtrolla venter også på maten, og driver med ablegøyer i mellomtiden.
Intim og koselig julaften. Alle fikk plass ved langbordet. Våre svenske venner har sviktet oss dette året, til fordel for «Papa’s».
Ida og Ole Martin koser seg også.
Og så kom endelig maten. Kylling eller hummer. Samme meny som i fjor. Man skal jo ikke tulle med tradisjonene.
Vi tror alle hadde en flott julaften på stranden. Men dette blir nok vår siste i Bequia.
Alle koste seg med maten og med hyggelig selskap. Både unger, ungdommer, unge voksne og gamlinger 🙂
Det var mer enn mat nok til alle. Og Willy delte gladelig ut.

Jeg våknet grytidlig morgenen etter av at noe banket i båten. Det er ganske mye bølger, så etter hvert fant jeg ut at det var kjelene i skapet under komfyren som banket inn i hverandre. Det er jo så usannsynlig irriterende med sånne lyder når man begynner å høre etter. Men jeg løste problemet. Nei, jeg kastet ikke kjelene på sjøen selv om jeg hadde lyst.

Men første juledag, da var det sen lunsj på «Open Deck». Vi rakk det akkurat før de stengte for lunsjserveringen. Jeg fikk svenske kjøttbullar og gutta spiste sandwich. Ida var ikke med. Hun jobbet til en forandring. Maten var kjempegod og betjeningen var hyggelig.

«Open Deck» drives også av svensker. Det er veldig mange svensker som driver business i Bequia. Mange restauranter og ihvertfall en butikk som jeg vet om. Noen skikkelige kremmere disse svenskene. Hallo nordmenn, hvor er dere?
Tror det er noe de forsøker å si 🙂 Kanskje dansker ikke er velkomne?
Steinar og Ole Martin venter på mat. Vi ville sitte i baren, for der var det litt skygge.
«Ultimo» ankommer pr. jolle. Akkurat for sent til å få servering.

Conny, Carina og Angelica kom akkurat for sent til å spise. Vi satte av Ole Martin i «Numa» og ble med dem til «Jack’s». Må jo holde dem litt med selskap.

Ikke at jeg tror de trenger å bli underholdt. De er jo en lystig gjeng som helt sikkert klarer å underholde seg selv. De underholder ihvertfall oss med massevis av morsomme historier.

Kvelden ble tilbrakt på «Numa». Familietid. Noe som betyr at mor må lage mat. Denne gangen ble det dobbeltdekker på avkommet. Langt utpå kvelden fant Ida det for godt å ta en pause. Hun ville spille Skip-Bo. Men da hadde jeg sett ut som en pute i trynet i mange timer allerede, så det kom ikke på tale. Senga ropte på meg. Jaaaaaannnnnnneeeeeeee. Jeg hørte det helt tydelig.

Dagen etter fikk vi dratt begge ungene ut på tur. Vi skulle ta den nye stien inn til Port Elizabeth.

Stien fremstår som veldig flott. Stødig og sikker, med rekkverk og det hele.
Vi fortøyde «Numita» på brygga til «Jack’s» og la i vei på ekspedisjonen.
Kjekt med skilting. Vi vil jo ikke gå feil vei heller da.
Tjohei. Dette blir en fin tur. Hele familien Hem er ute av båten samtidig.
Den gamle stien. Her må du nok gå litt duknakket og åle deg rundt hjørnene.
Så var det å klatre opp trappen til toppen av knausen.
Steinar har fått øye på noe spennende.
Kan det være «Numa» han beundrer?
Ole Martin traver rundt i jungelen.
Hurra! Etter 15 minutter er vi tilbake til sivilisasjonen på den andre siden av åsen.
Fin strand her også da. Hvis vi hadde gått 10 minutter til, så hadde vi vært inne i Port Elizabeth sentrum.
En herlig strandpromenade. Slik kan vi gå hele veien til byen.
Noen har IKKE vedlikeholdt bryggen sin. Merkelig. Det må jo være kjekt å ha en brygge.
Det er mange fine eiendommer langs denne strandpromenaden. Flere av dem er til salgs. Deriblant denne. Hadde ikke vært vondt å ha denne som hytte ved sjøen nei.
Endelig fremme på «Mac’s». Ida og Ole Martin kan forsvinne inn i cyber space. Her har de bra internett. På vei inn til restauranten møtte vi Mats og Lena fra «Yasmine». De hadde vært ute og trimmet, og så uforskammet flotte ut.
Maten ble kjapt servert. Sikkert fordi det ikke var så mye folk denne gangen.
Jeg synes fortsatt palmer er noe av det vakreste som finnes. Av trær altså.
På vei tilbake til Princess Margaret Beach.
Trappa er fortsatt like bratt. Ingen forandring de siste 2 timene.
Denne advarselen la vi merke til når vi kom tilbake. Ikke det at den hadde gjort at vi ikke hadde gått på tur. Åh nei du, vi er da tøffe vikinger.

I morgen er det avreisedag igjen. Så Steinar sjekket oss ut. Det var helligdag i Bequia i dag, så det kostet ekstra EC$ 100,- å få sjekket ut. Men noe skal dem vel tjene penger på også. Vi avsluttet oppholdet her på Bequia med noen slag Skip-Bo. Altså Ole Martin, Steinar og jeg. Ida, hun jobbet.

Brudeskrævet hadde tvinnet seg rundt ankerkjettingen igjen da vi skulle reise morgenen etter. Men ikke verre enn at jeg fikk løsnet det. Så klokka 06:30 seilte vi ut av Admirality Bay. Kanskje for siste gang. Litt vemodig.

St. Vincent. Litt sånn Jurassic Park aktig. Eller kanskje er det her King Kong bor?
Mellom Bequia og St. Vincent jaget denne båten oss. Med sorte seil. Wow tenkte jeg. Kanskje det er «Black Pearl». Kanskje Jack Sparrow er om bord. Så jeg spurte kapteinen om vi ikke kunne slakke litt på farten. I tilfelle Jack hadde lyst til å borde oss 🙂

Vi fikk en huskete tur opp til St. Lucia. Vind og bølger rett i snuta. Men endelig, ved 17 tiden kunne vi seile inn i Marigot Bay. Og under over alle under. Det var en ledig bøye til oss. Litt for godt til å være sant tenkte jeg, siden det var smekkfullt av båter til ankers og på alle de andre bøyene. Men vi fikk hjelp av en grønnsaksselger til å fortøye, og alle var lykkelige. Særlig grønnsaksselgeren da jeg kjøpte noen bananer og en agurk av han for i overkant mye penger. EC$ 50,-. Vi var lykkelige helt fram til klokka 18. Da ble vi jaget bort. Superyachtene kommer ikke ut hvis noen ligger på denne bøya. Og nå skulle selvfølgelig en av gigantene reise. Da vi tok fortøyningene begynte det selvfølgelig å styrtregne så vi ble søkk våte. Jeg ble så sur at man kunne skjære seg på meg. Og det var jeg hele turen opp til Rodney Bay (der det heldigvis er enkelt å ankre opp i mørket). Jolla kom på vannet og alle var klare for å dra i land og spise. IKKE jeg. Jeg var fortsatt sur. Gikk og la meg isteden. Virkelig voksent gjort. Sulten var jeg også. Dust.

Men dagen etter var jeg blid igjen. Og vi dro inn i marinaen og spiste lunsj.

Det er trivelig på «Elena’s». Og så er det god mat også.

Vi vil gjerne inn i marinaen, for «Numa» trenger en rundvask. Både innvendig og utvendig. Kapteinen fikk beskjed om at det var fullt, men etter mye mas fikk vi plass etter klokka 15. Og rett etter det var vi trygt plassert på plass E13. Her er det virkelig smekkfullt, og masse mennesker som holder på å gjøre båtene sine klare for «World ARC». Den går rett over nyttår.

Vi er i gang. Her skal det vaskes.
Og det skal vaskes. Prosessen tok jo alle evigheter.
Ikke så rart at kapteinen trenger en pust i bakken etterhvert.

Så som sagt så gjort. Vi bestemte oss for å bli i Rodney Bay til over nyttår. Da fikk vi god tid på å vaske og gnukke på «Numa». Til slutt strålte hun som en sol og koser seg i fortøyningene sine. Men samme hvor godt vi vasket så fikk vi dette om bord:

Steinar åpnet en av lukene i taket i salongen og følte at noe falt ned derfra. Og krøp inn i skjorta hans. Han kom derfor sindig ut i cockpit og vrengte av seg skjorta og ristet den kraftig. Først skjønte vi ikke hva det var før vi fikk se denne skolopenderen på krakken ved siden av der jeg satt. Hysteriet kom og tok oss litt, før vi endelig fikk funnet frem kamera. Etter at den var behørlig drept, tok Steinar den med opp på marinakontoret for å spørre hva det var. Der fikk han beskjed om at den var giftig og potensielt dødelig. Vet ikke helt om jeg tror på det altså.

Helt usannsynlig ekkel. Og garantert død. Den ble sprayet med nok insektsgift til å drepe et par tusen av disse tenker jeg. Samt myggspray. Som ikke virket.

Min kjære familie har selvfølgelig også vært ute å handlet. På kjøpesenteret. Jeg vasker heller hele «Numa» enn å dra på shopping med Ida, Ole Martin og Steinar. Det er drepen kjedelig.

De hadde ihvertfall vett til å spise litt også på handleturen sin. Kinamat. Dermed ble det enkel bespisning i «Numa» på kvelden.

Vi hadde som sagt bestemt oss for å bli og feire nyttårsaften i Rodney Bay. Marinaen er smekkfull av båter. Også de som skal ut på «World ARC» om  noen dager. Derfor regnet vi med at det kom til å bli arrangert noe. Vi hadde sjekket med noen restauranter i nærheten om å bestille bord til nyttårsaften, men alt var fullt. I marinaen tok de ikke imot bordbestilling.

Derfor, klok av skade, ble det middag om bord i «Numa» før vi skulle gå i land for en drink og kjempeparty.

Og man tager hva man haver. Det ble stekt kylling. Men norsk posesaus fra Knorr (jammis), grønnsaker og spagetti. Admiralinnen tryller frem de mest fantastiske retter.
Avkommet kaster seg over maten. Excuse my Norwegian manners. Det ble til og med servert hvitvin til maten. Classy.
Min herlige familie som spiser alt jeg lager. Som regel uten å klage 🙂

Ved 23 tiden gikk vi i land og forventet oss liv og røre. INGENTING kunne vært mer feil. Det var ingen folk der. Restaurantene var stengt. Vel, det var en bar som var åpen. De serverte øl, vin og enkle drinker. No coctails. Og det var INGEN musikk.

Vi henger i baren sammen med de 3 andre som var der. Det satt noen lokale folk litt rundt omkring også. Og det så ut som de holdt på å kjede vettet av seg.
There’s (not) a party going on. Man får det ikke mer moro enn man lager selv.
Litt fyrverkeri i det fjerne.

Jeg har aldri i hele mitt liv opplevd en mer tragisk nyttårsaften.

Dagen etter var OGSÅ alt stengt i marinaen. Det får være måte på til hvor mye mat som skal lages i «Numa», så Steinar, Ole Martin og jeg tok en taxi til «Spinnacer’s». Ida ville jobbe. Og der var det smekkfullt av folk både på stranden og i restauranten. Derfor tok det selvfølgelig lang tid før vi fikk mat, men det var mye morsomt å se på.

Det kan ikke komme mye sol på de kroppene som ligger under disse parasollene. Her var det tett i tett med folk.
Ole Martin er veldig moderne og tar bilder med 180 grader panorama. Jeg ser så slank ut. Elsker dette bildet.
Vi venter på maten, og den er veldig god på «Spinnacer». Stakkars Ida måtte lage sin egen toast senere på dagen. For en mamma jeg er 🙂
Far og sønn nyter en kald pils før maten kommer.

Men så var det på tide å reise fra St. Lucia. Steinar sjekket oss ut, og klokka 12:30 hadde vi kastet fortøyningene og satt kursen for Martinique. I morgen skal Ida og Ole Martin reise hjem til Norge. De skal være samboere i uthuset, så vi får håpe de ikke dreper hverandre. Etter en tre timers seilas kastet vi ankeret utenfor Sainte-Anne. En herlig plass. Steinar målte vanntemperaturen til å være 28 grader, og vi tok oss et bad. Jeg tror han juger, for jeg syntes det var kaldt.

Den siste kvelden om bord ble det «Spagetti a la mamma» til middag. Med norsk biff krydder. Luksus. Kjempegodt. Steinar støvsugde Ole Martins koffert for rester av pepperkaker ?. Vi fikk oss noen omganger med Skip-Bo, og avkommet fikk pakket sakene sine. Ida bruker plass i Ole Martin sin koffert også. For hun skal ha med seg mye. Så av alle koffertene og sekkene de har med seg, så bruker Ida 90% av kapasiteten.

De siste tingene blir pakket, og norgesklærne har kommet på. Altså langbukser, sokker og sko.
Jolla ble stappfull.
For å få med både mennesker og bagasje måtte vi kjøre to ganger.

Det ble en del stress på morgenkvisten. Steinar fikk sjekket oss inn. Avkommet fikk organisert alle eiendelene sine i diverse kofferter. Vi fikk skaffet vann og baguetter. Og vi stod utenfor kirken og ventet på taxien presis klokka 11:30 som avtalt.

Innsjekkingen var gjort i en fei, og allerede etter 40 minutter på flyplassen var Ida og Ole Martin klare til å gå gjennom sikkerhetskontrollen. Da var det bare igjen å si hade, og det syntes jeg var veldig tungt. Jeg får jo ikke se dem igjen før om et halvt år eller noe. Men det er godt å vite at de skal hjem til kjente trakter. Det har vært så godt å ha dem om bord. De har blitt voksne oppegående mennesker som det er hyggelig å være sammen med. Vi er heldige som har slike kjekke unger. Og det er det vel ingen andre foreldre som sier heller. ?

Nå skal vi være på Martinique til vi finner ut hva vi skal gjøre videre.