20.11. – 18.12.2016 Atlanterhavet og St. Lucia

AVREISEDAG. Spenningen er til å ta og føle på om bord. Etter hvert som formiddagen skrider frem, blir vi mer og mer oppkavet. Til slutt går vi bare rundt og flytter litt på ting og tang, og er rett og slett i veien for hverandre. Kapteinen har sagt at vi skal gjøre skuta seilklar, men det har den jo vært i flere dager spør du meg.

Et fantastisk fyrverkeri avsluttet festen her i Las Palmas. Det har vært veldig hyggelig. (Foto: Robert Jaques de Vries)

Heldigvis fikk vi besøk av Aksel fra «Seilas» ved halv 11 tiden. Han ville prate med kapteinen, for han gjør en reportasje om forskjellige båter som skal være med i ARC’en. Han syntes stemningen var svært så avslappet om bord, så han kunne nok ikke se at vi var full av «mark i rompa» og «maur i buksa».

Seilas journalisten kom ombord og fikk oss til å tenke på andre ting en liten stund.

Jeg benyttet anledningen til å få tatt bilde av oss alle når vi hadde en profesjonell fotograf om bord. Og dette ble resultatet.

Vi er SÅ klare for å krysse Atlanterhavet. Nå må det begynne snart.

Han lovet også å ta noen flotte bilder av Numa når vi går over startstreken. Så hvis noen der ute kan følge med i «Seilas» og se om det kommer noen fine bilder av Numa. Vi vil gjerne ha det bladet.

Vi stod på dekk og kikket på de andre båtene som gikk ut av marinaen, og ble mer og mer oppkavet. Men endelig ble det vår tur. Kapteinen ga klarsignalet, og fortøyningene ble kastet. Vi fikk en fantastisk tur ut av Marina Muelle Deportivo. Det ble spilt spansk musikk fra digre høyttalere, og en speaker ønsket oss god reise. Vi kunne til og med se kjente fra Norge blant publikum. Solveig hadde tatt turen til Las Palmas som hun lovet. Det hadde møtt opp masse mennesker som vinket adjø til oss, og vi fikk nesten klump i halsen.

Den ene båten etter den andre forlater marinaen i Las Palmas. Vi skjønner ikke helt hvorfor enskrogs-båtene går ut med en gang, siden det er katamaran-klassen som starter først.

Feststemning i Las Palmas. Nå reiser vi.

Vel ute av marinaen var det litt kaotiske forhold. Det er 230 båter som skal over startstreken, men til forskjellig tidspunkt. Vi med katamaraner skulle først i gang, og kl. 12:30 gikk startskuddet for oss. Numa kastet seg over startstreken, sikkert som en av de første, og seilasen var i gang.

Oi - oi - oi. Nå kommer de og tar oss.
Oi – oi – oi. Nå kommer de og tar oss.
Endelig på havet (Foto: Robert Jaques de Vries)

Mannskapet vårt satte umiddelbart standarden. Mona og Per vartet opp med varm lunsj, og Robert fulgte opp med avansert omelett til middag. He-he. Dette skal bli fint.

Og vi gleder oss til middag. Nå har det luktet god mat om bord lenge :)
Og vi gleder oss til middag. Nå har det luktet god mat om bord lenge 🙂

Den første natten ble litt hektisk. Vi er mange båter, og alle skal samme vei. Det betyr litt unnamanøvrering, litt banning, og en kaptein som ikke fikk så mye søvn. Vi må rett og slett venne oss til å være til sjøs igjen. Vi går 4 timers vakter, der første vakt begynner klokka 20:00. Jeg fikk første vakt, Steinar andre, og Robert siste vakt.

Med friskt mot heiste vi genakeren den første morgenen. Vi hadde seilt hele natten med storseil og genoa. Nå var det tid for genaker.

Genakeren var i flittig bruk når forholdene tillot det (Foto: Robert Jaques de Vries)

Det varte til klokka 10:45. Da var all vind borte, og genakeren hang som en sørgmodig klut i baugen. Styrbord motor ble startet, og det er jo slett ikke bra. Vi er bare på dag 1 av vår atlanterhavskryssing. Men det blir nok bedre.

Litt trøst var det at vi fikk besøk av delfiner. Massevis av dem. Steinar talte 14 stykker rett foran baugen. Vi er skjønt enige om at de ser på oss. For de legger seg litt over på siden, og kikker opp på oss. Tror vi. Og de lurer nok på hva vi er for slags merkelige vesener.

De leker seg i baugen en stund. Disse var på besøk ganske lenge.
Fantastisk flotte dyr. Vi blir aldri lei av å se på dem.

Robert fikk hengt opp hengekøya si. Det må man jo ha om bord i en seilbåt. Den gynget kraftig frem og tilbake, så vi får håpe han ikke blir sjøsyk.

Roberts hengekøye ble ikke veldig mye brukt. Men det er ikke så rart. Som regel var jo forseilet i bruk.

Etter at Steinar hadde byttet filter i watermakeren fikk vi også laget vann. Massevis av vann. Så da slipper vi å vaske oss med våtservietter som vi gjorde på den forrige turen vår. Deilig å slippe å lukte baby-oil. Etter hvert kom også vinden tilbake, så dette tegner til å bli en fantastisk tur.

Mona og Per hadde første vakt den andre natten. Den går fra kl. 20:00 til 24:00, og da er det andre folk oppe mye av tiden. Men jeg må nok si at vi kanskje har tatt oss vann over hodet når vi har tatt med disse svorskene. Altså en svenske og en nordmann =  svorsk. De insisterte hårdnakket på at de hadde sett selvlysende, flaksende ting. Og det mente de måtte være UFO eller flaggermus. ???? Kanskje det går over hvis vi bare sier: «Jada, klart det finnes selvlysende flaggermus på Atlanteren.»

Mona og Per er klare for nattevakt. (Foto: Per Mattsson)

Robert har blitt vår faste skribent på Numa sin hjemmeside på ARC’en. Han skriver kjempeflott, og særlig fordi han uten blygsel skryter av båten, meg, Steinar, Mona, Per, seg selv og alt og alle. Veldig flink fyr. Vi liker han godt.

Og han er flink til å lage mat. Hadde jeg visst hvor god han er, hadde jeg adoptert han tidligere. Og Mona og Per lager også helt fantastisk mat. Så når jeg må trå til og lage Spagetti Carbonara fra glass, så blir det ikke det samme. Det blir på en måte litt tamt. Jeg prøver så godt jeg kan å sleipe meg unna matlagingen (og klarer det ganske bra). Så kan jeg heller vaske opp (og det får jeg lov til en gang i blant).

Og så spiser vi litt igjen. Sånn var det over hele Atlanteren :)
Og så spiser vi litt igjen. Sånn var det over hele Atlanteren 🙂
Cowboy-svensken er igang med middagen. Og han kan virkelig lage mat.

Vi har hatt en litt ruskete seilas i begynnelsen, og kaldt. Men det har gått ganske fort. Kapteinen laster ned værfiler, og de blir studert i minste detalj. Og godt er det. For en kveld ble det meldt squaller og vind over 20 knop om natten, og da kom det rev i storseilet. Vi har en kaptein som tenker sikkerhet først, og det er vi veldig glade for. På min vakt den natten seilte jeg mellom 7.8 og 9.4 knop, uten en eneste squall. Det hadde de andre tatt seg av på sine vakter. På morgenkvisten løyet vinden.

Vi er fortsatt bekledd med bukser og jakker. På nattevakter er det også sko og sokker.
Fortsatt langt fra badevann.
Mona og Per koser seg i cockpit. Men vi må fortsatt ha på oss ganske mye klær.

Det er jo typisk Neptun. Når det er svart som en sekk er det bølger og vind. Når det er lyst og sol er det vindstille og ingen bølger. Men man kan ikke få i pose og sekk har vi forstått.

Vel, litt i pose og sekk får vi jo i denne båten. Mannskapet varter opp med den ene fantastiske retten etter den andre. Heldigvis har svenskene gitt slipp på lunsjen sin, slik at de og Robert kan konsentrere seg om å lage deilige middager. Hva sies om disse menyene: Indrefilet med peppersaus, poteter og grønnsaker. Eller: Svinefilet med saus, poteter og kålstuing. Eller: Kjøttkaker i brun saus. Eller: Pizza. Disse menneskene klarer det meste. Og vi får vin til middagen hver kveld. Deilig. Ett glass til hver.

Robert serverer pizza (Photo: Per Mattsson)
Robert serverer pizza (Foto: Per Mattsson)
Jeg har ikke ord for hvor mye deilig mat Mona, Per og Robert serverte. Helt fantastisk.

Etter noen dager merket vi at Robert begynte å bli rastløs. Litt vanskelig å holde styr på egentlig. Alt går jo på skinner her i Numa, og det passet ikke herremannen så godt. Han begynte å kjede seg. Og da ville han bade. Men det kommer ikke på tale enda. Det er kaldt. Så Robert boblet over av fryd da en av spilene i storseilet var på vei ut av slissen sin. Før noen hadde sagt «reparere» hadde han klatret opp på bommen, helt ytterst, uten redningsvest og var klar til å få spilen på plass. Heldigvis gikk det bra. Spilen kom på plass, og Robert overlevde uten noe mèn som jeg kan se. Kanskje han nå kan holde fred i et par dager.

Villmannen i aksjon
Lurer på om mannen vet at han er "døden nær" her. Hadde han falt ned hadde han brukket ryggen, havnet i vannet og vært borte.
Lurer på om mannen vet at han er «døden nær» her. Hadde han falt ned hadde han brukket ryggen, havnet i vannet og vært borte.

Dagen etter oppdaget vi at forseilet begynte å revne litt, så Robert sprang lykkelig og tilfreds ut på dekk med sysakene sine. Nå kommer han i hvert fall til å holde fred i noen dager.

Robert "broderer" mens vi seiler selvfølgelig.
Robert «broderer» mens vi seiler selvfølgelig.
Og seilet ble reparert. Selvfølgelig. Robert gjør aldri ting halvveis.

Vi får rapporter fra ARC hver dag, og det har blitt vår lille «eventyrstund» etter middag. Det er noen båter som har vært skikkelig uheldige. En har faktisk sunket. Alle ble heldigvis reddet. En har kollidert med en hval. Et par har brutt seilasen på grunn av diverse uheldigheter.

Etter 6 dager til sjøs har de sørlige breddegrader ikke vist seg fra sin beste side. Det har for det meste vært overskyet, og vi er snart nede ved Kapp Verde. Vi må gå langt syd for å slippe unna «Parkeringsplassen» som har etablert seg midt i Atlanteren. Det er et kjempestort stille område, og hvis vi havner uti der må vi nok bruke all dieselen vi har for å komme oss unna. Og det vil vi ikke.

Litt sol, litt regn, litt vind. Vi får alt av vær virker det som.

Og så er det enkelte som ikke klarer å holde luken i lugaren sin stengt når det er drittvær. Det betyr at man kan få en hel brottsjø av saltvann inn gjennom luka. Og rett opp i senga. Skal si at HAN som fikk vannet inn våknet ganske så fort. Alt var vått. Dyne, pute, laken og klær som av en eller annen merkelig grunn ikke lå i skapet, men i trappen opp til senga.

Derfor har vi vasket klær og sengetøy. Men siden det ikke er allverdens beste vær, så fikk vi ikke tørket det så fort. Det måtte tørkes på en liten tørkesnor under tak i cockpit, og det tok vinter og vår før alt var tørt. Blir lenge til neste gang vi vasker tøy. Håper folk kan holde lukene sine stengt.

Kjempelykkelig over å ha vaskemaskin om bord.
Tørking av tøy i cockpit. Veldig irriterende at regnbygene ikke kan holde seg unna ihvertfall i 2-3 timer.
Vi skal ikke lukte vondt når vi kommer i land. En gang i fremtiden.

Mona og Per begynner å bli «båtvarme», og etter å ha hatt vakter sammen en tid, var de klare til å ha vakt hver for seg. Det betyr at vi er 5 personer til å dele på vaktene. Og det betyr at vi får to frivakter etter hverandre. Jadda, dette blir bedre og bedre.

Hvordan disse skal klare å holde fingrene fra hverandre i 4 timer hver natt er mer enn jeg forstår. Håper det går bra.
Hvordan disse skal klare å holde fingrene fra hverandre i 4 timer hver natt er mer enn jeg forstår. Håper det går bra, og ikke fører til mytteri.

Hver dag har vi det morsomt med å gjette hvor langt vi har seilt siste døgn. Døgnet går fra kl. 12:00 til 12:00 neste dag. Rekorden så langt er 171,4 nautiske mil, og vi var strålende fornøyd.

Vi seiler knallfort i butterfly også.

Det har blitt mye motorkjøring nå i begynnelsen av seilasen. Vinden har gjemt seg på utilgjengelige plasser. Kapteinen laster ned vær, og laster ned vær for å prøve å finne den, og noen ganger treffer vi, og noen ganger er vinden rett og slett forduftet. Men det blir varmere og varmere. Vi har gått fra fleecejakker, langbukser, sokker og sko, til t-skjorte, shorts og barbent. Bærre lækkert.

Vi koser oss hver eneste kveld med middag og rødvin. Går det an å ha det bedre?
Vi koser oss hver eneste kveld med middag og rødvin. Går det an å ha det bedre? (Foto: Robert Jaques de Vries)

Det kommende brudeparet Mona og Per skal bli lekre til bryllupet, så de trener på fordekket hver morgen. Og de har med seg en harddisk med musikk. «I love you», «I love you», «I love you» musikk. De er bare så søte der de holder på. Robert maser fortsatt om at han vil bade med delfinene som stadig kommer på besøk.

Våre favoritt havdyr har kommet på besøk igjen.

Vi har gjort en helt fantastisk investering ved å kjøpe den elektriske stekepannen på El Corte Ingles i Las Palmas. Der kan vi lage absolutt alt. Til og med pizza. Eller vi og vi. Robert kan lage pizza i den.

Vår beste investering.

Og så har vi vært en hel uke til sjøs. Tenk det, bare to uker igjen. Kapteinen slo på stortromma og spanderte den siste hvitvinsflasken fra Bodegaen i Las Palmas. Flasken hadde stått i kjøleskapet i over en uke, så den kalde hvitvinen smakte fortreffelig, og flasken ble tømt på rekordtid.

Vi nyter hvitvinen. (Foto: Robert Jaques de Vries)
Heidundrende fest på fordekk (Foto: Per Mattsson)
Heidundrende fest på fordekk (Foto: Robert Jaques de Vries, montasje: Per Mattsson)

Så fikk endelig Robert oppfylt ønsket sitt. Han fikk bade. Som en del av ukesfeiringen stoppet vi motorene og tok ned alle seil. Robert ordnet tau med knuter og en fender, og så bade vi alle mann. Her er det 4.500 meter dypt, og jeg orker ikke engang å tenke på hva som kan befinne seg under meg. Men kapteinen er et oppkomme av informasjon. Så, en hvithai vil bruke 15 minutter på å komme seg opp fra 4.500 meter for å bite meg i tærne. Og jeg skal love, SÅ lenge var jeg ikke i vannet og utfordret skjebnen. Det var imidlertid Robert, og det kom ingen hai og bet ham i tærne.

Jeg skal si jeg holdt godt tak i tauet. Det ble ikke mange svømmetakene.
Per nyter Atlanterhavet.
Mona tok også utfordringen, og jumpet i havet.
Jeg tror Robert var fornøyd, selv om det ikke kom noen delfiner for å leke med han.
Vi boltret oss i Atlanterhavet en lang stund. Vannet var kjempedeilig (Montasje: Per Mattsson)

Deretter hadde vi konsert om bord. Den godeste Robert har ikke bare med seg gevinster til våre daglige gjettekonkurranser. Han har også med en saxofon. Som han har tenkt å lære seg å spille på. Om bord i Numa. Som ikke er særlig lydisolert. Det lyder ikke bestandig så veldig profesjonelt, men i dag hadde vi det fryktelig morsomt med den. Noen fikk til og med til noe som kunne minne om en melodi.

Og mens vi koser oss går solen ned, og viser oss spektakulære farger.

Vi skjønner at båtene i ARC’en begynner å bli mer og mer desperate etter å finne vind. I de daglige oppdateringene fra ARC kommer det flere og flere meldinger om båter som må gå til Kapp Verde for å etterfylle diesel. «Seas the Day» har sendt oss mail og spurt om vi har mer vind enn dem, men det har vi ikke. Vi fortsetter sørover. Til slutt vil trade winds ta oss med over Atlanteren. Selv om det ser ut til å ta VELDIG mye lenger tid enn vi hadde tenkt.

Så er vi på dag 10, og stemningen om bord er på topp. Vinden har besøkt oss en liten stund, og genakeren har båret oss frem i moderat tempo. Det er supervarmt. 30 varmegrader, og vi svetter som griser. Men vi nyter det. Godt vi har saltvannspumpe i trampolinen.

"Stranden" vår. Fordekket på Numa er ypperlig for soling.
«Stranden» vår. Fordekket på Numa er ypperlig for soling.

Robert og Mona har begynt på hver sin «halvveis sang». Monas går med melodien «Napoleon med sin hær», og Roberts går med «Happy Birthday to you». Og Roberts sang kan ha VELDIG VELDIG VELDIG mange vers. Han sang «ørten» av dem for oss under frokosten. Heldigvis ikke akkompagnert av saxofonen.

Genakeren har kommet opp igjen, og selv om det ikke går så fort på grunn av lite vind, så sparer vi mye diesel. Og vi har hatt kontakt med andre båter. Det er ikke hver dag vi ser andre båter, men noen ganger er det en og annen båt i nærheten.

Slike så vi et par tre stykker av. Godt de ikke ville leke med oss.

«Bonair» kalte oss opp og hadde en liten prat. De var på vei til Barbados og hadde unger og besteforeldre om bord. Robert hadde en hyggelig prat med «Joanna» en kveld, og noen ganger ser vi andre båter på AIS’en. En fantastisk innretning.

Gutta har fått god rutine på å sette opp genakeren. Ingen uhell.
Kose litt før strømpa går opp.
Per hadde kontroll på genaker-fallet.
Sokken er på vei opp.
Og genakeren har fylt seg, og bærer oss frem fortere enn forseilet kan gjøre.

Og etter dag 11 begynte det å stinke i lugaren til Robert. Ikke fordi han er spesielt urenslig, men fordi han har lageret av grønnsaker under sengen sin. Grønnsaker som vi mente må ligge mørkt, som poteter, kål, paprika og gulrøtter. Kål liker IKKE å ligge mørkt innpakket i aluminiumsfolie. Og paprika liker IKKE å ligge under kål (den blir flat). Og poteter liker ikke å ligge i råtnende kålsaus. Det stinket noe helt forferdelig. Jeg trodde jeg klarte å redde en halv kål (måtte kastes dagen etter). Gulrøttene ble reddet. Det grønne var selvfølgelig råtnet, så det skar vi av (skjønner ikke at vi ikke gjorde det i første omgang), og pakket gulrøttene inn i aluminiumsfolie igjen, og potetene trengte bare å bli befridd fra den råtne kålen. Så da har vi fortsatt litt grønnsaker. Fisk har vi ikke fått på kroken, men flyvefisken kommer stadig hoppende om bord. De har nok et dødsønske.

Fortsatt litt frukt og grønnsaker igjen.
Disse spiste vi ikke. Men de skal visst smake godt.

Dag 12 i sjøen er 1. desember. Alle er opp til frokost, og Mona og Per har laget «makka» med egg eller leverpostei. Og Robert overrasker nok en gang med sin planlegging. Han har med kalender til oss. Adventskalender. Skrapeloddkalender. Vi skal ha det spennende hver eneste dag frem til 24. desember. For en mann.

Disse adventskalenderne hadde vi det morsomt med hver morgen. Mona og Per vinner masse, men ikke Steinar og jeg.

Og ikke nok med det. 1. desember er «halvveisdag». Robert tar ansvar (på eget initiativ må jeg tilføye), og har kjøkkentjeneste HELE dagen. Han begynner med å bake kake. Brownies. Det smakte helt usannsynlig godt til ettermiddagskaffen. Den såkalte ildfaste formen jeg kjøpte i Portugal klarte ikke helt varmen og begynte å brenne litt, men ikke mye ifølge Robert. På kvelden ble det halvveis-middag med kjøttkaker i brun saus igjen, og det smakte minst like godt som første gangen.  Kapteinen slo på stortromma og spanderte to flasker rødvin.

Klart for baking.
Robert fikk sleike sleiva, mens vi andre måtte dele på bollen.
Mona og Per kaster seg over kaken.
Robert varter også opp med meny. Denne var til den første kjøttkakemiddagen, og ventet på oss da vi stod opp.

Vi får litt informasjon fra venner og bekjente gjennom ARC’en sin mail service. Vigdis og Are som vi hadde besøk av på Lanzarote sender oss mail om hvordan vi ligger an, og det setter vi uendelig stor pris på. Selv om vi ikke vinner, så er det morsomt å vite at vi ikke ligger sist. Moren til Robert er bekymret for ETA som ARC har satt til 12. eller 13. desember. Da skjønner vi at hun er bekymret, siden Robert har billett hjem den 12. desember. Men det skal nok gå bra. Vi har gjettet på å være inne lørdag 10. desember.

Været varter opp med spektakulære formasjoner og farger.
Blir det uvær tro?
Ja, det kom visst en regnbyge.

Som sagt, så får vi meldinger fra ARC’en hver dag. Vi kan også sende meldinger om ting som kanskje kan være av interesse for de andre seilerne. Som for eksempel dårlig merkede værbøyer eller annen uhumskhet som flyter i vannet. Vi fikk melding om en stakkars båt som hadde mistet masten, og som vil bli tauet til St.Lucia av en motorbåt. Så for å få litt balanse i elendigheten, så spurte vi om oppskriften til å lage iskrem. Robert vil nemlig lage det. Og det fikk vi selvfølgelig dagen etter. Vi har vel omtrent halvparten av ingrediensene, men Robert sier det ikke gjør noe. Vi har for eksempel ikke en ismakermaskin som det stod i oppskriften. Ikke fløte heller. Eller helmelk (bare ekstra lett melk). Så dette blir spennende.

Isen ble ikke klar til lørdags pizzaen, men på søndag var den klar.

Roberts lørdagspizza, og dagens alkoholkvote.
Roberts lørdagspizza, og en dags alkoholkvote.
Robert i full sving med å lage is. Han pisker med en visp dyttet inn i en drill. Med litt tilpasning. Kreativitet på høyt nivå.

På søndag var det også 14 dagers middag, så Robert vartet opp med kjøttgryte og iskrem. Kapteinen spanderte nok en gang en ekstra flaske vin. Iskremen smakte helt fantastisk. En med Baily’s og en med Nutella og kaffe. Kan man ha det bedre.

Isen er pyntet, behørlig pyntet med "ARC 2016".
Isen er pyntet, behørlig pyntet med «ARC 2016».
Og isen smakte helt fortreffelig.

Det er ikke bare Mona, Per og Robert som er flinke til å lage mat. Kapteinen har et stort ansvar om bord. Han lager vårt daglige brød. Og det blir bedre og bedre. Ganske perfekt egentlig.

Fantastisk brød. Kanskje vi skal begynne å selge når vi kommer til karibien?

Men vi har hatt en skummel opplevelse også. En italiensk baugkrysser. Altså, Atlanterhavet er DIGERT. Og vi hadde ikke sett en båt på mange dager. Annet enn en lastebåt som oppførte seg helt uklanderlig. Så kommer det en italiensk seilbåt (vi kan se den på AIS’en), på kollisjonskurs, og krysser 3 båtlengder FORAN oss. Vi måtte foreta unnamanøver. Hvorfor i alle sine dager kunne han ikke krysse bak oss? Det var midt på natten, så kanskje han sov, men det er ingen unnskyldning. Han har jo sett oss på radaren/AIS’en i mange timer.

Det fortsetter å være til dels dårlig vær. Uforutsigbar vind. Squaller. Litt regn. Litt sol. Deilig vær. Mye bølger, lite bølger, nydelige solnedganger.  Og slik fortsetter det. Men vi har også seilt i helt fantastisk vind med genakeren i MANGE timer. Så vi har fortsatt håp om å være inne lørdag 10. desember.

Fantastisk solnedgang.
Vi nyter livet og utsikten (Foto: Mona Hem og Per Mattsson)

Det er et par som snart skal gifte seg som heller ikke har klart å holde luka lukket når det blir dårlig vær. De fikk også saltvann inn både fra akter-luka og luka over senga. Er det mulig. Men det betyr jo bare en anledning til å vaske klær igjen.  Og det kommende ekteparet er fortsatt venner etter et par uker til sjøs. Det tegner godt.

Selv ikke når de slår hverandre i spill ender det med slosskamp. Her spiller de backgammon på fordekk.

Vi koser oss også med kaffe og solnedgang etter middag. Og enkelte ganger er det helt spektakulært.

Rett og slett vidunderlig vakkert.
Vi hygger oss med kaffen, solnedgangen og hverandre.

Vi har også badet igjen, og Robert er atter lykkelig og tilfreds. Eller rettere sagt. Robert badet, og vi andre så på.

Denne gangen stoppet vi ikke helt. Men Robert hadde ingen problemer med å trekke seg inn.
Like mye under vann som over.
Så var svømmeturen over for denne gang. Og ingen delfiner kom denne gangen heller.

Når solen skinner er det jo helt fantastisk tørkevær. Bare så synd det varer så kort. Nå har jeg nemlig opplevd det verste været siden jeg flyttet om bord i Numa for 4 måneder siden. På dag 17 er det min tur til å ha første vakt fra 20:00-24:00. Det begynner med «silkeføre». Genakeren er oppe. Månen er oppe. Stjernene lyser og alt er bra. Men allerede ved 21 tiden begynner squallene å hope seg opp, så genakeren må ned. Genoaen kommer opp, og det går bra i ytterligere en time. Men da er det slutt. På null komma niks er det beksvart rundt båten, vinden kommer opp i 24 knop over dekk og regnet høljer ned. Det er som om noen har slått på dusjen. Og jeg vet det er 3 båter i nærheten, som jeg ikke lenger kan se på radaren på grunn av regneværet som jammer alt. Jeg er skrekkslagen.

Hva gjør jeg da? Jo, jeg banker noen ganger på luka ned i lugaren vår der Steinar akkurat har lagt seg. Så noen minutter etterpå sitter min stødige klippe ved siden av meg og beroliger meg med at det ikke er så farlig. Og der blir han sittende til vakten min er over. Og siden drittværet fortsatte, så var han der også for Per på neste vakt, og Mona på siste vakt. For en kaptein. Men bilder av denne begivenheten finnes ikke.

Vi fortsetter å suse mot målet, og nå er det ikke mange dager igjen.

Magisk stemning. (Foto: Per Mattsson)

Kanskje vi vinner? Men det er nok ikke store sjanser for det. Vi har snart brukt opp all dieselen vår, og det spiller ingen rolle. Massevis av penalties må påregnes.

De siste dagene før målgang seilte vi genaker så det suste om skrogene. Steinar så 15,8 knop, og vi var imponert. Men siden vi vil komme inn til St.Lucia på dagtid, måtte vi bremse den siste dagen. Da hadde vi bare forseilet oppe. Siste kvelden før landgang var det Mona og Per som stod for maten. Kyllinggryte med ris. Og kapteinen begynner å bli slepphendt. Han spanderte en ekstra flaske vin denne kvelden også. Brudeparet begynner å glede seg til å komme i land.

Vanskelig å holde fingrene fra hverandre. Dette er jo også en måte å holde vakt på.

Så er det lørdag 10. desember 2016, og vi har St. Lucia i sikte.

St. Lucia i det fjerne. Endelig landkjenning.

Det var en merkelig følelse å se øya dukke opp i det fjerne. Vi var alle mann alle på dekk og speidet. Hvem ser øya først? Og det var meg ved 9 tiden på morgenen. Det tok ikke lange tiden før vi hadde dekning på telefonen, og jeg er jo så sentimental at jeg ringer familien hjemme i Norge og forteller at nå er vi fremme.

Mona tok opp samtalen som Steinar hadde med ARC Finish Line, og klokka 11:27 lokal tid krysset vi målstreken. Da har vi brukt 19 dager, 23 timer og 23 minutter på overfarten. Vi er i MÅL.

Robert gjør klar fortøyningene. Nå skal vi i havn.
Per gleder seg til å sette bena på landjorden etter 3 uker til sjøs.
Kanalen inn til Rodney Bay. Den ser noe trang ut når vi er vant til det vide Atlanterhavet.
Den lokale landsbyen ligger til babord i innseilingen.
I Rodney Bay er det selvfølgelig mange som driver båtrelaterte geskjefter.
I Rodney Bay finnes det enkelte eiendommer som jeg ikke hadde sagt nei til. Hvis de ble kastet etter meg da.
Og her er marinaen. De som hadde kommet inn før oss klappet og hoiet og blåste i horn. Kjempemorsomt, og stor ståhei.

Da vi kom til vår plass på brygge B, plass 5 og 6, i Marina Rodney Bay, ventet 2 personer fra ARC for å hjelpe oss med fortøyningene, 1 rasta-man som spilte steel-band tromme, 1 dame med fruktkurv og en pose med dokumenter, og etter hvert også en mann med 5 krus med rom punsj. Vi er i himmelriket.

Vi tok oss en ankerdram i cockpit, og fordøyde alle inntrykkene. Jeg tok svalestup ned i køya og sov et par timer. Det gjorde også Mona og Per utpå dagene. Vi hadde et lite besøk av «Shikina» og «Cubaneren». Veldig hyggelig å bli ønsket velkommen. Men så var vi klare for tur på land. Etter en heller lite minneverdig «middag» på en kafe, var det party på «promenaden». Et live band spilte lokal musikk, som betyr raggae. Men de hadde grepet på mange andre sjangere også. Full rulle, rytme, dans, rom punsj og masse, masse glade mennesker som har fullført ARC 2016.

Det lokale bandet satte oss alle i riktig karibisk stemning.
Mona og Per nyter å ha kommet i land.
MANGE glade, lykkelige, feststemte seilere.

Etter et par drinker og litt pils var det nok for alle i Numa. Vi var helt utkjørt, og holdt ut bare en time eller to. Da ruslet vi tilbake til båten, og det var natta etter en begivenhetsrik dag.

Robert ønsket nok å ha litt «alene-tid» dagen etter, for han ville ikke være med Mona, Per, Steinar og meg til Reduit Beach på andre siden av lagunen. Men vi andre ruslet av gårde med freidig mot. I 30 varmegrader og kjipp-kjapper. Vi svettet heftig. Allikevel skulle Mona på kjøpesenteret og kjøpe sandaler til bryllupet. Og det fikk hun. Vi fant også butikken som selger internett, men den var stengt. Så det får bli en annen dag.

Gatelangs i Rodney Bay. Veldig, veldig, veldig varmt.
Det finnes vakre resorter også. Litt nonstop aktig.
Politistasjonen er ikke VELDIG fryktinngydende. En kvinnelig politibetjent holdt på å lakke tåneglene sine på baksiden av bygningen.

Men, endelig, etter et par timer kunne vi benke oss ned foran «Spinnakers» og nyte en kald Carib.

Endelig på plass i sanden foran Spinnakers.
Det finnes originaler her på St.Lucia også. Denne solgte frukt.
ENDELIG ble det kald pils på kapteinen.
Men det var faktisk en pils til hver. Kapteinen fikk ikke alle selv om han ville.

Vi kunne også nyte et avkjølende bad i sjøen, og Mona kjøpte seg hatt av palmeblader. Per er jo selger, og han klarer virkelig ikke å si nei til pågående selgere.

Hatten ble laget på bestilling, on location.
Snart ferdig. Han var ikke særlig fornøyd med oss fordi vi ikke røyker. Han ville ha røyk nemlig. Men, vi ble tilgitt da han fikk en pils isteden.
Det ferdige resultatet. Mona er særdeles fornøyd. Vi fikk også med oss en bolle laget av det samme materialet.

Etter et par heftige regnskurer, og en par Caribs ville Steinar hjem. Men det ble tid til en hamburger på Spinnakers før vi tok taxi tilbake til Rodney Bay Marina.

Stemningsrapport fra Spinnakers. De har helt fantastisk gode hamburgere.

Der hadde Robert kost seg skikkelig med en halv flaske rom, og var i strålende humør. Det er jo Roberts siste kveld før han reiser hjem i morgen kveld. Vi fikk alle en rolig stund, før det atter en gang var full fart ut for å spise middag. Denne gangen på «Thai One On» Bosun.  Fantastisk deilig mat, som enkelte av oss nok ikke helt husker å ha spist.

Hele gjengen på Numa samlet for siste gang.

Etter middagen bar det rett ut på «stripa», og masse hyggelig prat med andre seilere. Og selvfølgelig den lokale ølen Piton.

Robert spanderte en bøtte med Piton. Den beste pilsen i karibien.
Robert spanderte en bøtte med Piton. Den beste pilsen i karibien har vi blitt enige om.
Regnet bøttet også ned. Men nå er vi så vant til det, at vi tenker ikke noe særlig over det.
Robert lar seg heller ikke affisere av litt regn.

Men, vi har stilt klokka 2 timer tilbake. Det har vært mange inntrykk, og vi er rett og slett slitne klokka 9 om kvelden. Vi må prøve å justere oss.

Vår favoritt overstyrmann (Foto: Robert Jaques de Vries)

Og så har Robert rett og slett reist fra oss, så nå er vi ikke lenger alle mann alle. Det føles rett og slett litt tomt. Da vi var ute og spiste middag om kvelden, samlet Per sammen 5 stoler som vanlig. Så da var det en som stod tom da. Merkelig følelse. Tusen takk Robert. Det har vært en glede å ha deg om bord. Vi gleder oss til Stillehavet. Og du har jo allerede begynt å skrive handleliste 🙂

Men, livet går videre uten Robert. Vi har vært på utflukt. Zip-lining i regnskogen. O skrekk og gru. Turen begynte med en 1,5 times busstur sammen med andre spente deltagere. Og en guide som egentlig heter Erica.

Solstrålen vår. En solstråle med en mørkere side.

Men hvis vi ville ha tak i en feit, kjedelig, gammel kjerring, så kunne man spørre etter Erica. Hvis man ville ha tak i henne, skulle man spørre etter Sunshine. Hun holdt snakketøyet i gang i samfulle 90 minutter som bussturen varte. Og hun skremte livskiten ut av meg i hvert fall, med diverse historier, og forklaringer om hvordan zip-lining foregår. Håper vi overlever.

Vi klatrer ned mellom tretoppene. Og det er helt fantastisk flott her.

Da vi kom frem til «Tretop Adventure Park», ble vi først geleidet ned en fantastisk trapp gjennom trekronene. Deretter gjennom et drivhus der det også bodde kolibrier. Jeg mistenker Sunshine for å prøve å berolige oss igjen.

Vi gikk en tur på stien - og hørte skvatring i trærne. Lurer på hvilke fugler det var.
Vi gikk en tur på stien – og hørte skvatring i trærne. Lurer på hvilke fugler det var.
En kolibri i veksthuset. Denne var ganske stor, men det var andre som var pyttesmå. Nesten som humler.
På tur i veksthuset. Skjønner egentlig ikke hvorfor de må ha et veksthus. Hele St.Lucia er jo et veksthus. Fantastisk frodig.

Men deretter braket det løs. 4 deltagere delte på en guide, som brukte våre kameraer til å ta bilder av alt vi gjorde. Så vi delte PK med Connie og Karina.

Her kommer noen smakebiter:

Juhuuuu. Kapteinen i farta.
Admiralinnen kommer inn sideways.
Admiralinnen kommer inn sideways. Jeg fikk litt panikk på første linen, og gjorde akkurat det som Sunshine sa vi IKKE skulle gjøre. Altså gripe tak i linen for å senke farten. Vi skal bare trekke den varsomt ned. Men jeg lærte av det.
På slutten bare kastet vi oss ut fra platåene. Helt uten hemninger.
Vi måtte over X antall hengebroer også. Jeg er glad jeg ikke har høydeskrekk.
Kyssebilde ble det også. Selv om PK synes det ble litt for mye kyssing :)
Kyssebilde ble det også. Selv om PK synes det ble litt for mye kyssing 🙂

PK tok den siste Ziplinen ned før oss, og filmet hele veien. Og dette er faktisk akkurat slik det var. Skummelt og spennende.

Og her kommer først jeg, og så kommer Steinar.

Det var en helt utrolig spennende opplevelse. Jeg var kjempenervøs før første ziplinen (det var 12), men da det gikk bra, var resten bare morsomt. Det som ikke var SÅ veldig morsomt, var alle trappene vi måtte forsere. Vi klatret rundt i regnskogen i omtrent to timer, og svetten rant i strie strømmer. Noen ganger var jeg så pumpa, at jeg bare måtte stoppe å få igjen pusten. Heldigvis var det ikke bare jeg som hadde det sånn.

Vi avsluttet med hamburger og en kald pils. Og Erica/Sunshine holdt snakketøyet gående også på hjemturen. Hun var et oppkomme av morsomme historier og informasjon om St.Lucia. Selv om vi mistenker henne for å legge på og trekke fra som hun lyster og behager. Morsomt var det i alle fall.

Det skjer også mange ting i Rodney Bay. Det er tilstelninger som vi har vært på, og massevis av nye og gamle seilere vi har blitt kjent med. Blant annet en Calypso kveld på Rodney Bay Yacht Club på Reduit Beach. Vi fikk beskjed om at det startet klokka 17, men det var i overkant optimistisk. Vi rakk å spise middag på Spinnakers som ligger vegg i vegg.

Bror og søster Hem. Koser seg i hverandres selskap.

Skikkelig spetakkel på Yacht Club før konserten begynner.

Spennende å høre lokal calypso musikk. Disse musikerne spilte på trommer og andre rytmeinstrument, og det hørtes helt flott ut. Vi fikk dansefoten i gang.

Men midt i alt dette, måtte vi reise til Martinique for å hente Ida og Ole Martin. Kjempeherlig. Vi har ikke sett dem på aldri så lenge.

Karibiens måker underholdt oss både til og fra Martinique.
Vive la France. Martinique i det fjerne.
Fort de France materialiserer seg i det fjerne.
Ankringsplassen er kjempefin, med en lett tilgjengelig jolle-kai.

Turen over til Fort de France på Martinique tok ikke mer enn 4,5 time, så vi hadde god tid på å komme oss til flyplassen. Eller vi visste jo ikke egentlig det, men det tok bare 20-30 minutter å komme oss dit. Og det føles så godt i et mamma-hjerte å ha begge barna her igjen.

De søteste ungene har ankommet.

De ville spise mat på pizza restaurant før de dro i båten. Og dere vil ikke tro hva den lokale pilsen på Martinique heter:

20161215_192856
Den trenger ingen ytterligere kommentar.

Morgenen etter hadde vi tenkt å reise tidlig tilbake til St.Lucia. Men denne Hem-familien er ikke av det stressa slaget. De dro til land for å shoppe, mens jeg ble igjen for å vaske badet. Dessverre var det jeg som hadde latt vinduet stå oppe på seilasen i går, noe som betyr hele badet fullt av saltvann.

Ut på jolletur. Alle de  nye alle mann alle, utenom meg.
Ut på jolletur. Alle de nye alle mann alle, utenom meg.

Men smått om senn kom de om bord igjen, og vi reiste tilbake til Rodney Bay Marina og St.Lucia. Det var godt å få hjelp av «Seas the Day» med fortøyningene for de hadde sperret av plassen vår med gule sperrebånd. 15 minutter etter at vi hadde fortøyd kom Espen fra «Marlene» om bord, og 15 minutter etter det kom det 5 svensker fra båter jeg ikke husker hva heter, så da var vi faktisk 12 mennesker rundt bordet i Numas cockpit. Og det var god plass.

Etter hvert forsvant alle på Standing Friday i den lokale landsbyen. Også Mona, Per, Ida og Ole Martin. Steinar og jeg hadde virkelig ikke lyst, så vi spiste bare noe lett i marinaen, og gikk deretter til sengs. Men vi hørte de ramlet om bord ved ett tiden på natten.

Så er det avslutning av ARC her i Rodney Bay på St. Lucia. Vi har fått vite at vi får en premie, og at vi, eller en av vårt crew, vil bli kalt opp på scenen for å motta premien. Spennende. Vi gleder oss. Selv om vi gjettet på hva det kan være. Og vi gjetter på enten Roberts iskrem, eller Roberts blogg. Så får vi se.

Pyntet og klare for ARC Prize Giving Ceremony. Spente nå ja.
Før seremonien minglet vi selvfølgelig. Vi fikk utdelt et glass med rom punsj da vi kom.
Før seremonien minglet vi selvfølgelig. Vi fikk utdelt et glass med rom punsj da vi kom, og den var så sterk at jeg klarte ihvertfall ikke å drikke den opp.
Det er massevis av spente mennesker her. Mange har fått samme mail som oss, og vet ikke hvilken pris de får.

Vi ble kjørt til seremonien av taxier som kjørte skytteltrafikk, og vi kunne alle være med. Ida og Ole Martin også.

Det var MANGE MANGE MANGE premier som skulle deles ut. Også mange morsomme. Og vi fikk, eller Robert fikk prisen for beste utenlandske blogg. Så veldig synd at du ikke kunne være her å ta imot den selv Robert. Men nå har vi en middag for 4 til gode i Rodney Bay, og den tar vi på veien tilbake til Martinique.

Vi hadde rett alle sammen Robert. Det var du som vant. Heldigvis var det ikke prisen for "Å bruke mest diesel", eller "Å komme inn sist"
Vi hadde rett alle sammen Robert. Det var du som vant. Heldigvis var det ikke prisen for «Å bruke mest diesel», eller «Å komme inn sist»
Kapteinen tok stolt imot premien på Roberts vegne. Og det var til stormende applaus. Vi er mange nordmenn her nemlig.

I taxien tilbake ble Mona og jeg enige om at vi skulle kose oss med litt god rødvin og deilig ost når vi kom tilbake i Numa. Bare oss 6. Slik ble det ikke. Erik-Andre, Hilde og Thea fra «Seas the Day» kom om bord og fikk en pils og litt cola. Men de gikk ganske fort. Sikkert fordi Thea bare er 11 år. Deretter kom Herr og fru Serenity om bord. Det er  naboene våre fra Las Palmas. Hun er fra Belgia, og han er fra New Zealand. Deretter kom Eirin og Jacob fra Mosaikk. Og de har vunnet 3 priser i dag. Det gikk som det måtte gå.

Eirin fra «Mosaikk» er en habil saxofonist. Det kan man høre her, når hun spiller «Bjørnen sover».

Eirin og Ida later som om de kan spille. Noe jeg faktisk tok opp på film :)
Eirin og Ida later som om de kan spille. Noe jeg faktisk tok opp på film 🙂

Og det var ikke bare Eirin som spilte. Steinar spilte saxofon, en fløyteting og gitar. Det var det dessverre flere som gjorde også. Så vi var nok ganske bråkete på brygga vår denne natten. Men det er bare en gang i livet man vinner en premie i ARC 2016.

Dagen etter var formen faktisk ganske god. Eller så god som den kunne være. Men dagen ble ganske rolig og avbalansert. Vi fikk bunkret opp med litt (mye) pils før butikken stengte, men glemte grønnsakene. Vi avsluttet vårt opphold til Rodney Bay med middag på den indiske restauranten.

TIDLIG I MORGEN GÅR TUREN TIL BEQUIA.